با پول خامنه‌ای جنوب لبنان را ساختیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» اعتراف سیدحسن نصرالله:

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اعتراف کرد که هزینه بازسازی مناطق تخریب شده جنوب لبنان در جنگ با اسرائیل، توسط رهبر جمهوری اسلامی و حکومت ایران پرداخت شد. او این سخنان را شامگاه جمعه در مراسمی که به مناسبت پایان طرح “وعد” برای بازسازی منطقه جنوبی “ضاحیه” برگزار شد، بیان کرد.

ضاحیه منطقه ای شیعه نشین در جنوب بیروت است که از پایگاه های اصلی حزب الله لبنان است. سیدحسن نصرالله مطابق معمول سال های اخیر از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی کرد. دبیرکل حزب الله لبنان از بیم ترور توسط اسرائیل در مجامع عمومی ظاهر نمی شود.

به گفته نصرالله، حزب‌الله برای “آغاز بازسازی منازل ویران شده در جنگ و بازگشت آوارگان و جنگ‌زدگان به منازل خود”، جدای از غرامت‌هایی که قرار بود توسط دولت این کشور پرداخت شود، طرح “وعد” را ایجاد کرد.

دبیرکل حزب الله به صراحت گفت که”تکیه ما در این زمینه همواره بر کمک ایران بود.”

سخنرانی سیدحسن نصرالله توسط شبکه های ماهواره ای عرب زبان العالم (متعلق به جمهوری اسلامی) و المنار (متعلق به حزب الله لبنان) به طور زنده و مستقیم پخش می شد.

او در توضیح بیشتری درباره این کمک ها با نام بردن از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان “امام خامنه ای” گفت که وی و همچنین رئیس جمهور ایران، “با کرامت فراوان” به درخواست برای بازسازی جنوب لبنان پاسخ گفتند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد پس از آنکه “هزینه‌ها برای بازسازی ارسال شد” و به محض توقف حملات نظامی، کار باز‌سازی آغاز شد.

نصرالله با “قدردانی ویژه” از رهبری و ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: “اگر حمایت مالی ایران نبود، ما کار را آغاز نمی‌کردیم و به این دستاوردهایی که رسیده‌ایم، دست نمی‌یافتیم.”

او تاکید کرد که در ماههای اولیه بعد از جنگ بخش زیادی از مناطق آسیب دیده ترمیم شد و “این موضوع با کمک های مالی جمهوری اسلامی ایران” انجام شد.

در سخنان دبیرکل حزب الله لبنان اشاره ای به میزان کمک مالی رهبر جمهوری اسلامی برای بازسازی ویرانه های جنوب لبنان نشده اما سایت رجانیوز در تیرماه سال 1386 نیز خبر داده بود که نصرالله در همان هنگام و در بازدید از مرکز خیریه “خدیجه” در جنوب بیروت گفته بود که “همه اموالی که تاکنون برای اجاره منزل موقت و تهیه لوازم منزل به آسیب دیدگان لبنانی در جنگ اخیر این کشور پرداخت شده، اموال شرعی واز طرف آیت الله خامنه ای بوده است.”

 

حمایت از بدو تأسیس

تاکنون چند مرجع تقلید شیعه اعلام کرده اند که بخشی از “وجوهات شرعی” مسلمانان می تواند صرف بازسازی لبنان شود. از جمله آیت الله ناصر مکارم شیرازی که پس از جنگ مورد اشاره حسن نصرالله، اعلام کرد که یک سوم از وجوهات شرعی مربوط به سهم امام زمان، می تواند به این کار اختصاص یابد.

حمایت مالی حکومت جمهوری اسلامی از گروه هایی مانند حزب الله لبنان و حماس در فلسطین، با خشم و ناراحتی تعداد زیادی از مردم ایران و فعالان سیاسی و اجتماعی روبرو بوده است.

این عده از منتقدان با اشاره به فقر شدید تعداد زیادی از مردم در بسیاری از مناطق کشور و نیز مشکلات گسترده اقتصاد ایران، از اینکه دولت به جای حل این مشکلات، هزینه های فراوانی را در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین، افغانستان، سوریه و… انجام می دهد، انتقاد می کنند.

جنگی مورد اشاره نصرالله به نام “33 روزه” مشهور است به نبردی گفته می شود که در سال 2006 میان ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان در گرفت.

واحدی از چریک های حزب الله در 12 ژوئیه آن سال به داخل خاک اسرائیل نفوذ کرد، 3 سرباز ارتش این کشور را کشت و دو تن دیگر را اسیر و آنها را به داخل خاک لبنان منتقل کرد.

در واکنش به این مسئله، اسرائیل با مقصردانستن مجموعه دولت لبنان، یورش نظامی سنگینی را به این کشور با تمرکز بر مواضع حزب الله آغاز کرد.

در جریان این جنگ که با قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 14 اوت 2006 پایان یافت، نه مرزی جا به جا شد و نه هیچ کدام از طرفین به طور رسمی پیروز شدند.

هرچند به علت ایستادگی حزب الله لبنان و رهبر آن گروه بر مواضع خود و حفظ تمامیت ارضی لبنان در جریان جنگ، به قهرمانان جهان عرب ضد اسرائیلی تبدیل شدند.

سیدحسن نصرالله پیش از این نیز به طور رسمی اعلام کرده بود که اگر حمایت جمهوری اسلامی نبود، این گروه نمی توانست آنگونه که خود می گوید، پیروز نبرد 33 روزه باشد. کنفرانس 19 بهمن سال 1390 هم از طریق ویدئو کنفرانس و روی پرده بود.

نصرالله پنهان نمی کند که این گروه که توسط موشک های خریداری شده یا ساخته شده ایران تجهیز شده و به همین جهت هم توانستد در جنگ 33 روزه ضرباتی به امنیت اسرائیل وارد کنند؛ اگرچه آنگونه که نصرالله گفت از ایران دستور نمی گیرد.

او همچنین تایید کرد که گروه تحت رهبری وی، از سال 1982 انواع کمک های مالی، مادی و معنوی را از جمهوری اسلامی دریافت کرده است.

حزب الله در همان سال ها از ترکیب چند گروه چریکی لبنانی و با نظر مثبت آیت الله خمینی تاسیس شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چریک های آن آموزش نظامی داد و جمهوری اسلامی سیل حمایت های خود را به سوی آن روانه کرد.

این کمک ها تا اواخر سال 90 خورشیدی همواره حمایت هایی معنوی و سیاسی خوانده می شد اما به دنبال سخنان آیت الله خامنه ای در نماز جمعه بهمن ماه سال پیش در تهران، نه ایران و نه حزب الله دیگر ابایی از اینکه ماهیت اصلی آنها را اعلام کنند، ندارند.

سید حسن نصرالله در آن هنگام در این خصوص گفت که “پیش از این نیمی از این سخنان را می گفتیم و در مقابل نیمی دیگر سکوت اختیار می کردیم. می گفتیم کمک سیاسی و معنوی وجود دارد اما هنگامی که از کمک مالی سئوال می شد سکوت می کردیم و پاسخ مثبت یا منفی نمی دادیم. اما اکنون که عالی ترین مقام در ایران از کمک به حزب الله سخن می گوید پس ما هم واضح خواهیم بود.”

او در عین حال تاکید کرد که در مقابل این کمک ها “ایران تا کنون هیچ چیزی از ما نخواسته است.”

نصرالله گفت که “در راستای فرمایشات روز جمعه مقام معظم رهبری” که جمهوری اسلامی ایران از جنبش های مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت می کند و در برابر این حمایت خواهان چیزی نیست “ می توانم بگویم این اولین باریست که از بالاترین مقام در جمهوری اسلامی اینگونه آشکار، عیان و شفاف چنین فرمایشاتی ایراد می شود.”

مسئولان مختلف جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند که لبنان و حزب الله، خط مقدم جبهه جنگی احتمالی با اسرائیل هستند. آنها در عین حال مراقبت کرده اند این سخن را به گونه ای بیان کنند که زمینه را برای دردسرهای بیشتر حقوقی و سیاسی فراهم نکند.

البته تا پیش از تغییرات تازه ای که در فلسطین رخ داد همیشه از حماس و حزب الله لبنان به عنوان خطوط مقاومت یاد می شد ولی در چند ماه اخیر نه تنها حماس قدرت خود را علیرغم ایران به فتح واگذار کرد بلکه عملا قطر و ترکیه را بر ایران ترجیح داد و اینک روز به روز روابطشان سردتر می شود تا جائی که چند روز قبل اسماعیل هنیه تندرو ترین چهره حماس و که با هواداری ایران نخست وزیر آن کشور و حاکم غزه شده بود، آشکار ساخت که در صورت حمله اسرائیل به ایران، فلسطین وارد جنگ با اسرائیل نخواهد شد. هنیه گفت وظیفه ما حفظ منافع مردم فلسطین است.

دبیرکل حزب الله لبنان نیز تاکنون بارهابا اعلام حمایت از حکومت ایران در یک جنگ احتمالی با اسرائیل، گفته که “اگر به تاسیسات هسته ای ایران حمله شود رهبران جمهوری اسلامی ایران از حزب الله درخواست کمک نمی کنند. بلکه ما خودمان باید بنشینیم و فکر کنیم که چه واکنشی باید نشان بدهیم.” بعد از تحولات فلسطین این سئوال در ذهن ایرانیان به وجود آمده که آیا حزب الله هم روزی راه حماس را پی می گیرد.

پاسخ کارشناسان به این سئوال ایرانیان چنین است: اگر بشار اسد در سوریه سقوط کند و دولت عراق هم به راهی که از شش ماه قبل وارد شده ادامه دهد و جای خالی نفت ایران را در بازار جهانی پر کند می توان گفت تغییر عمده ای در سیاست خارجی ایران پدید می آید که ممکن است حاصلش دست برداشتن جمهوری اسلامی از حمایت حزب الله و تبدیل سید حسن نصرالله به یک مقتدا صدر دیگر باشد.