اشتون، امیدوار به خاتمه پرونده هسته ای ایران

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از مذاکرات قدرت های بزرگ با جمهوری اسلامی

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اظهار امیدواری کرد که مذاکرات با ایران زمینه توقف برنامه نظامی هسته ای تهران را فراهم آورد.

کاترین اشتون این اظهارات را در آستانه مذاکرات آتی قدرت های بزرگ جهان و ایران که قرار است 23 مه در بغداد برگزار شود، بیان کرد و گفت به نتیجه این مذاکرات امیدوار است.

وی در بروکسل به خبرنگاران گفت: “من فکر می کنم بتوانیم این مذاکرات را آغازی بر پایان برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران بنامیم. من امیدوارم این شروع موفقیت ما باشد.”

غرب ظن آن دارد که ایران در حال توسعه فناوری تولید سلاح هسته ای است ولی تهران می گوید برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و برای تولید برق دنبال می شود.

کاربرد اصطلاح “برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران” بر خلاف چیزی است که تا کنون در زبان کشورهای غربی بکار می رفته است.

در ماه ژانویه، جیمز کلاپر، رئیس امنیت ملی آمریکا گفت ایران گزینه توسعه فناوری سلاح هسته ای را برای خود محفوظ داشته است. او گفت ولی اطلاع ندارد که آیا ایران تصمیم به تولید سلاح هسته ای گرفته است یا نه.

مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران و دسترسی به برخی از سایت های مشکوک نظامی در ایران در مذاکراتی که در آوریل در ترکیه، بعد از 15 ماه وقفه از سر گرفته شد، مطرح شده است. قرار است این مذاکرات 23 مه در بغداد ادامه یابد.

اشتون گفت او به این مذاکرات بصورت “جدی و به منظور رسیدن به راه حلی واقعی برخورد می کند.”

ایران گفته است که تحریم هایی که آمریکا و اروپا برای متقاعد کردن ایران به توقف برنامه هسته ای خود اعمال کرده اند، باید کاهش یابد.

ولی دیپلمات های غربی گفته اند ایران اول باید قدم های جدی برای کاهش نگرانی غرب بردارد.

تحریم ها بخش انرژی و بانکداری ایران را هدف گرفته است و قرار است اتحادیه اروپا تحریم های نفتی خود را از ژوئیه شروع کند.

اشتون در این مذاکرات به نمایندگی از سوی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان شرکت می کند.

وی این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، در سفری به این کشور اظهار داشت. اتحادیه اروپا قرارداد همکاری های اقتصادی و سیاسی با عراق امضا کرده است.

منبع : شیکاگو تریبون – 11 مه