ادعاهای یک دیپلمات فراری ایرانی

نویسنده


dubai_b.jpg


کالین فریمن

یک دیپلمات سابق ایرانی به ساندی تلگراف گفت ایران شبکه مخفی از عوامل خود در کشور های خلیج فارس ایجاد کرده تا در صورت مورد حمله قرار گرفتن به دلیل برنامه های هسته ای خود، منافع و تاسیسات غرب را در منطقه مورد حمله قرار دهد.


وی ادعا کرد جاسوسانی که تحت عنوان معلم، دکتر، و پرستار در مدارس و بیمارستان های ایرانی در منطقه کار می کنند در واقع سلول های خفته ای هستند که در صورت تهدید تهران “به کار خواهند افتاد”. این عده، که توسط سازمان های اطلاعاتی ایران تعلیم دیده اند به جذب افراد شیعه مذهبی که در کشور های سنی منطقه در حاشیه قرار گرفته اند نیز می پردازند.

به گفته وی اگر ایران مورد حمله آمریکا یا اسرائیل قرار گیرد این گروه ها به حرکت درآمده و اختلافات قومی و مذهبی را دامن زده و تاسیسات تجاری و منافع غرب را درکشور هایی مانند دوبی و عربستان سعودی مورد حمله قرار خواهند داد.

این ادعا ها از سوی عادل اسدی نیا، دیپلمات سابق و کنسول ایران در دوبی و مشاور وزیر خارجه سابق در زمانی مطرح شده که احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برای کاهش تنش های بیشتر قومی میان سنی ها و شیعیان دیروز واردعربستان سعودی شد.

عربستان سعودی ایران را به حمایت از جوخه های مرگ که به کشتار سنی ها در عراق مشغول هستند و نیز پشتیبانی حزب الله لبنان در کوشش برای براندازی دولت بیروت متهم کرده است. در همین حال آمریکا با انتقال ناو های جنگی خود به خلیج فارس نشان داده است که آمادگی حمله به ایران را در صورت عدم توقف عنی سازی توسط این کشور را دارد.

اسدی نیا، که بعد از افشای یک پرونده فساد اداری از ایران فرار کرده گفت: “دولت ایران معتقد است که برای ادامه حیات نیاز دارد پایه هایی در سراسر منطقه خاور میانه داشته باشد. هر کس فکر تهدید ایران را به خود راه دهد این سلول های موجود در منطقه علیه آن ها فعال خواهند شد.”

وی که 50 سال دارد مدت دو سال در کنسولگری ایران در دوبی خدمت می کرده است. وی گفت این کنسولگری برای انتقال غیر قانونی منابع مالی به حزب الله لبنان مورد استفاده قرار می گرفته است.

به ادعای وی عوامل وزرات خارجه ایران به طور منظم با استفاده از پاسپورت های دیپلماتیک چمدان هایی با حدود 11 میلیون پوند اسکناس را جا به جا می کردند. وی گفت: “مبلغ هر چمدان متغییر بود و ماهی دوبار می آمد. گاهی من آن را می دیدم. تا آنجا که من خبر دارم این پول ها همواره برای حزب الله لبنان ارسال می شد.”

وی افزود کنسولگری ایران به عنوان مرکزی برای عملیات اطلاعاتی عمل می کرده است. این امر با توجه به تعداد زیادی ازایرانیان که در دوبی کار می کنند و نقش این بندر به عنوان دروازه تجارت با ایران اهمیت زیادی پیدا می کند. آسمان خراش ها و صنایع متعلق به چهار هزار ایرانی زمینه بسیار مناسبی را برای فعالیت های اطلاعاتی فراهم می آورد.

به ادعای او فعالیت اطلاعاتی دیگر این کنسولگری شامل گرداندن کلوب های شبانه و مراکز فحشا بوده است که از طریق آن مقامات و دیپلمات های ایرانی را به دام انداخته وعلیه آن ها پرونده سازی می شده و اطلاعات زیادی با پرداخت حق السکوت فراهم آورده می شد و از ایرانیان مقیم شیخ نشین ها نیز، که حدود پنجاه هزار نفر برآورد می شوند، به عنوان عوامل دهنده اطلاعات دو جانبه استفاده می شده است.

اسدی نیا گفت: “ایرانیان تشویق می شدند به اروپاییان بگویند ایران می خواهد روابط خوبی با آن ها داشته باشد در حالیکه درگیر تروریسم بودند.” وقتی از اوپرسیده شد آیا ایران دارد توجه را از برنامه هسته ای خود منحرف می کند وی پاسخ داد: “دقیقا.”

مهم ترین موضوع در میان گفته های وی ادعای مربوط به ایجاد شبکه ای است که ایران برای ارتباط با شیعیان در کشور های خلیج بخصوص بحرین، ابوظبی، شارجه و عربستان سعودی ایجاد کرده است.

اقلیت های شیعه که از برخی حقوق اجتماعی محروم هستند در تمام کشور های منطقه وجود دارند. تهران پس از انقلاب اسلامی 1979 همواره از خواسته های این گروه ها حمایت کرده است ولی اکنون حمایت کشور های سنی از آمریکا در برابر برنامه هسته ای ایران، بهانه بیشتری برای حمایت و به حرکت درآوردن این گروه ها فراهم آورده است. هر چند اکثر کشور های خلیج با دخالت آمریکا در ایران مخالف هستند ولی از سوی دیگر از دستیابی تهران به سلاح هسته ای برای تسلط بر خاورمیانه نیزنگرانند.


متهم کردن عوامل ایرانی در شیخ نشین های خلیج فارس قبلا هم اتفاق افتاده است ولی این بار این اتهام توسط یک مقام پیشین دولتی صورت می گیرد. اسدی نیا از بیمارستانی در دوبی نام برده که بسیاری از پزشکان و پرستاران آن برای وزارت اطلاعات ایران کار می کنند. ساندی تلگراف از فاش کردن نام این بیمارستان به دلایل حقوقی خود داری می کند.

اسدی نیا شغل خود را در سال 2002 در دوبی ترک گفت ویک سال بعد، پس از احضار توسط وزارت اطلاعات ایرانی، به اروپا پناهنده شد. وی قرار است جزئیات بیشتری را در کنفرانسی در ماه آینده در وست مینیستر ارائه دهد. این کنفرانس توسط “انجمن دوستی بریتانیا و عرب های اهواز” برگزار خواهد شد. وی معتقد است سایر مقامات دولتی نیز باید راه مشابه با وی را بروند.

وی گفت: “دولت خود را خیلی قوی می پندارد ولی درست مثل صدام در آخرین روز های خود، بسیار شکننده است.”

یک سخنگوی سفارت ایران در لندن اظهارات آقای اسدی نیا را “بی اساس و ساختگی” خواند و گفت انجمن دوستی بریتانیا و عرب های اهواز سازمانی “غیر قانونی” است وهدفش ایجاد اختلاف میان ایران و همسایگانش است.

منبع: ساندی تلگراف، 4 مارس