زندگی آرام ناطق‌نوری٬ مدیون تندروهاست

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد از سخنان رییس بازرسی دفتر رهبر

سخنان علی‌اکبر ناطق‌نوری٬ رییس بازرسی بیت‌ رهبری درانتقاد از “تندروها” با واکنش آنان مواجه شده که گفته‌اند ناطق‌نوری “زندگی آرام” خود را “مدیون تندروهاست”.

ناطق‌نوری اوایل هفته جاری در مراسم ترحیمی٬ گفته بود: “در حال حاضر یکی از بدبختی ها کشور ما این است که گرفتار تندروها و بی ترمزها هستیم؛ حال فرقی نمی کند این افراد چه چپ باشند چه راست”.

به گفته‌ی وی “تندروی و نامتعال حرکت کردن به کشور و انقلاب ضربه می زند و باید میزان، ولایت فقیه باشد. تکلیف همان توجه به ولایت فقیه است و تمام میزان را ایشان تعیین کرده اند ولی حالا بعضی کاسه های داغتر از آش هستند که این افراد زمان حضرت علی علیه السلام هم بودند”.

این چندمین بار طی سال‌های گذشته است که ناطق نوری نسبت به “تندروی” هشدار می‌دهد و از این مساله در میان گروه‌های سیاسی انتقاد می‌کند.

در واکنش به سخنان ناطق‌نوری اما٬ حسین شریعتمداری٬ نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان٬ سرمقاله روز چهارشنبه روزنامه اش را به این موضوع اختصاص داد و خطاب به ناطق نوشت: “حضرتعالی و بسیاری از مسئولان و صاحب‌منصبان دیگر، پست و مقام و زندگی آرام و بی‌دغدغه خود را مدیون فداکاری و پاکبازی کسانی هستید و هستیم که آنان را «تندرو» و «بی‌ترمز» می‌نامید! و یا دیگران با استناد به سخن جنابعالی آنها را تندرو و بی‌ترمز می‌نامند”.

شریعتمداری در سرمقاله خود نوشته است که گرچه ناطق‌نوری در سخنان خود اشاره‌ای به مصادیق تندروی نکرده٬ اما “با توجه به مواضع اخیر ایشان و گرایش سیاسی جدیدی که احتمالا پیدا کرده‌اند می‌توان حدس زد، چه کسانی را تندرو و بی‌ترمز می‌دانند”.

حضور ناطق‌نوری در صحنه سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ کم‌رنگ‌ شد. وی پس از مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ و سخنان محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی پیرامون فساد مالی فرزندان وی٬‌کمتر موضع‌گیری علنی سیاسی کرده و از آن زمان٬ بیش از پیش به طیف هاشمی رفسنجانی نزدیک شده و از اصول‌گرایان دوری جسته است.

هم‌زمان وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - سخنان اخیر ناطق‌نوری را “حرکت به آغوش افراطی‌ترین نیروهای سیاسی تاریخ انقلاب” توصیف کرده است.

این مساله‌ای است که مورد اشاره شریعتمداری نیز قرار گرفته: “تعجب‌آور و صدالبته تأسف‌آور نیز هست که این روزها به جریان یاد شده نزدیک شده‌اید! و یا دستکم اینکه با آنان مرزبندی مشخص ندارید، تا آنجا که جریان مورد اشاره، همه جا در رسانه‌ها و محافل و مصاحبه‌ها و اظهارنظرها جناب ناطق را در جبهه خود تعریف می‌کنند و حضرت ایشان نیز نه فقط در مقابل این ادعا کمترین عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، بلکه با اظهارات و مواضع چند ساله -ـ و مخصوصا چندماهه ـ- اخیر خود، ادعای آنان را تائید نیز می‌کند”. اشاره شریعتمداری و رجانیوز٬ به گروه‌های اصلاح‌طلب و هاشمی رفسنجانی است.

انتقادهای اخیر ناطق‌نوری اما مسبوق به سابقه بوده است. وی پس از برگزاری مذاکرات ژنو٬ در پاسخ به منتقدان این مذاکرات گفته بود: “اینکه‌ بعضی می‌گویند در این توافق‌نامه خیانت شده است یعنی آن‌​ها متوجه خیانت شد‌ه‌​اند و رهبری متوجه نمی‌شوند… ما نباید جلوتر از رهبری تصمیم بگیریم. بعضی می‌گویند رهبری وظیفه خود را انجام می‌دهد و ما هم وظیفه خود را و ما بایستی بستر برای افکار رهبری را آماده کنیم. جلوتر می​‌ر‌‌وند و تصمیم می​‌گیرند و سخن می‌​گویند. رهبری معظم انقلاب هوشمند و مسلط به قضایا در راس هستند و اگر بنا باشد هرکس کارخودش را انجام دهد سنگ روی سنگ بند نمی​‌شود”.

ناطق‌نوری چند ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفته بود که انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور از “الطاف خفیه الهی” است. وی همچنین با اشاره به اینکه‌ عمر سیاسی‌اش تمام شده ٬ گفته بود که انتساب وی به جناح راست٬ اشتباه بوده است.

ناطق‌نوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ کاندیدای نیروهای جناح راست در مقابل سیدمحمد خاتمی بود. وی که آن زمان رییس مجلس پنجم هم بود٬ از سیدمحمد خاتمی درانتخابات شکست خورد.

ناطق‌نوری طی سال‌های گذشته کمتر حاضر به شرکت در مجامع اصول‌گرایان شده و دعوت آن‌ها برای حضور در تشکل‌های سیاسی یا حتی سخنرانی را رد کرده است.

با این حال اخیرا طه هاشمی - از نیروهای نزدیک به هاشمی رفسنجانی - در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “قرار است با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جناب ناطق نوری به عضویت هیات موسس دانشگاه آزاد انتخاب شود این پیشنهاد از سوی آقای هاشمی رفسنجانی به ایشان داده شده و او هم علیرغم اینکه در این سالهای اخیر هیچ پیشنهادی را نمی پذیرفت این دفعه قبول کرده”.