روزهای نا آرام سیستان و بلوچستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» رئیس پلیس مواد مخدر ایرانشهر کشته شد

با گذشت دو هفته از ربودن پنج نیروی نظامی جمهوری اسلامی توسط گروه مسلح جیش العدل، تلاش ها برای آزادی آنها در مرزهای سیستان و بلوچستان به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی رئیس پلیس ایرانهشر روز چهارشنبه در یک درگیری مسلحانه کشته شده است.

 همزمان دادستانی زاهدان از بازداشت، محاکمه و تقاضای اعدام برای متهمان به ترور دو هفته پیش دادستان زابل در استان سیستان و بلوچستان خبر داده است.

استان سیستان و بلوچستان در هفته‌های گذشته از ناآرام‌ترین استانهای کشور بوده است.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، ۷ اسفند ماه، از کشته شدن سرهنگ نوربخش دهقان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایرانشهر در یک درگیری مسلحانه خبر دادند.

خبرگزاری فارس به نقل از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان نوشت در این درگیری دو نفر از “اشرار و قاچاقچیان مسلح” هم که سال ۱۳۷۵ در کشتن ماموران ناجا دست داشتند، کشته شدند.

روز سه شنبه یک روز قبل از انتشار این خبر، خبرگزاری‌ها کشته شدن هفت سرباز نیروی انتظامی و چهار تن از “اشرار مسلح” در شهرستان خرمه استان فارس را گزارش کرده بودند.

سیروس سجادیان فرمانده انتظامی استان فارس گفته است این درگیری پس از آن اتفاق افتاد که پلیس مطلع شد “تعدادی از قاچاقچیان مسلح از استان سیستان و بلوچستـان قصد انتقال محموله مواد مخدر و توزیع آن در استان فارس را دارند.”

پلیس جمهوری اسلامی اعلام کرده که “چهار تن مواد مخدر در این عملیات کشف شده است.”

هر سال تعداد زیادی از پرسنل نیروی انتظامی در استان سیستان و بلوچستان در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر کشته می‌شوند.

اتفاقات ۷۲ ساعت گذشته در استان سیستان و بلوچستان در شرایطی روی داده که به تازگی چند نفر به اتهام ترور دادستان شهرستان زابل دستگیر شده‌اند.

ﻣﻮﺳﯽ ﻧﻮری ﻗﻠﻌﻪ، دادستان زابل، در آﺑﺎن ﻣﺎه اﻣﺴﺎل ھﻨﮕﺎم رفتن ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﮐﺎرش ﺑﺎ ﺷﻠﯿﮏ گلوله افرادنا‌شناس ترور شد.

محمد مرزیه، دادستان زاهدان روز سه شنبه، ۶ اسفندماه اعلام کرد برای دو نفر از متهمین به این ترور تقاضای اعدام کرده است.

 دادستانی زاهدان تقاضای صدور حکم مجازات اعدام برای ۳ نفر از متهمان به ترور دادستان زابل را کرده است.

ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺮزﯾﻪ، دادﺳﺘﺎن زاھﺪان، به خبرگزاری‌های ایران گفته است که اولین جلسه رسیدگی به این پرونده روز دوشنبه تشکیل و برای اعضای تیم ترور به جرم محاربه تقاضای اعدام شد. در مجموع ۱۰ نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

ﻣﻮﺳﯽ ﻧﻮری ﻗﻠﻌﻪ، دادستان زابل، ۱۵ آﺑﺎن ﻣﺎه اﻣﺴﺎل ھﻨﮕﺎم رفتن ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﮐﺎرش ﺑﺎ ﺷﻠﯿﮏ گلوله افرادنا‌شناس کشته شد.

روز ۱۹ بهمن ماه، گروه مسلح جیش العدل مسئولیت ربودن پنج نیروی نظامی جمهوری اسلامی از جمله یک گروهبان و چهار سرباز را به عهده گرفت.این رویداد با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد.

هنوز محل نگهداری گروگان ها مشخص نیست، اما گفته می شود آنها در نوار مرزی شرقی و در نقطه ای در خاک پاکستان نگهداری می‌شوند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی اخیرا گفته است که پیگیری‌ها در مورد آزادی سربازان ایرانی ادامه دارد و مقامات پاکستانی قول همکاری مثبت و موثر را در این زمینه داده‌اند.