این چه طرز اداره مجلس است؟

نویسنده

angosh_negari_big.jpg

با پس گرفتن امضای 25 تن ازنمایندگانی که لزوم بازرسی وانگشت نگاری ازاتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور رادرخواست کرده بودند، این طرح عملا ازدستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد. این موضوع درحالی صورت می گیرد که به صورت سلیقه ای دربرخی ازمبادی ورودی کشور، این انگشت نگاری انجام می شود. جالب آنکه به گفته یکی از روزنامه نگارانی که به تازگی ازتهران بازگشته است، ماموران انتظامی پس از انگشت نگاری ازاتباع آمریکایی، کاغذهای یاد شده را به سطح اشغال می اندازند به نحوی که آشکارا مشخص است این اقدام برای چک کردن سوابق امنیتی ویا ملاحظاتی ازاین دست نیست.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، چندی پیش ازمجلس شورای اسلامی خواست طرحی راکه برای انگشت نگاری شهروندان آمریکا به هنگام ورود به ایران تهیه شده بود، متوقف کند. این درحالی است که دولت آمریکا نه تنها ازایرانیان بلکه از شهروندان کشورهای دوست خود هم هنگام ورود به خاک این کشورانگشت نگاری می کند. آمریکا دراوریل سال 2004 مقررات انگشت نگاری و عکسبرداری از بازدیدکنندگان از این کشور را به شهروندان کشورهایی که برای ورود به آنجا نیازی به روادید ندارند نیز تعمیم داد. این اقدام بازدیدکنندگان 27 کشور از جمله بریتانیا، ژاپن و استرالیا را در بر می گیرد.

اعلام ازدستور کارخارج شدن طرح یاد شده باعث شد جلسه علنی روزدوشنبه مجلس به تشنج کشیده شود. چندتن ازنمایندگان با اعتراض به اعلام حاجی بابایی از اعضای هیات رییسه گفتند که چون فوریت این طرح قبلا رأی آورده و روز گذشته نیز در دستور بررسی قرار گرفته نمی‌توان آن را از دستور خارج کرد و باید برای سلب فوریت آن رأی‌گیری کرد. میرتاج‌الدینی، طلایی‌نیک، اعلمی، ندیمی، بروجردی و کاظم جلالی ازجمله نمایندگانی بودند که تذکر دادند.

به گزارش ایسنا، رضا طلایی‌نیک در تذکری گفته است: “بر اساس ماده 141 آیین‌نامه قضاوت کنید که این کار بر اساس آیین‌نامه است؟! اگر این طرح بر اساس ماده 141 در دستور آمده، چرا فوریت آن تصویب شده است؟ باید طراحان اصلی آن را پس بگیرند، نه کسانی که خواسته‌اند این طرح در دستور بیاید.” عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین گفته است: “ چون فوریت این طرح رای آورده، باید برای سلب فوریت آن رای‌گیری شود. 197 نفر به فوریت این طرح رای داده‌اند. می‌خواهند با امضای 4 یا 5 نفر رای 197 نفر را مخدوش کنند؟”

طلایی‌نیک با انتقاد صریح از نمایندگانی که با توجه به توصیه رییس جمهوری امضای خود را پس گرفته وعملا روال قانونی رارعایت نکرده اند گفت: “مجلس را نشکنید. این نوع برخورد با مجلس، شکستن اقتدار مجلس است. آن طراحان دو سال پیش که الان در مجلس نیستند.”

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده‌ تبریز نیز در تذکری گفت: “فوریت این دستور قبلا تصویب شده و دیروز نیز در دستور بررسی قرار گرفته است.شما اجازه ندارید این طرح را از دستور خارج کنید.”

ابوترابی هم گفت: “به دلیل اینکه فردا ننویسند عقب نشستیم، باید یا سلب فوریت کنیم یا بر اساس ماده 132 عمل کنیم.” حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیات رییسه اما در توضیح استرداد امضای طرح لزوم انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور و خارج شدن آن از دستور اظهار داشت: “بر اساس ماده 141 وقتی مجلس جدیدی شروع به کار کرد می‌توان درخواست بررسی یک سری طرح‌ها و لوایح مجلس قبلی را با امضای 25 نفر کرد. این درخواست را من خودم نوشتم، برای آن امضا جمع کردم و تحویل دادم. آقای طلایی‌نیک که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است در مورد اینکه چرا دو سال است این طرح زمین مانده، خود باید جواب دهد. من هم عضو همین کمیسیون هستم. آقای بروجردی نیز رییس این کمیسیون است. سیاست‌های کلی کمیسیون این بوده که طرح را دیر بفرستد. این به ما ربطی ندارد.”

حاجی‌بابایی افزوده است: “موارد فراوانی داشتیم که برای آنها فوریت و اولویت درخواست شده بود، اما پس گرفته شدند. ما به دلیل مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران این را به تعویق انداختیم. هرکس دلش می‌خواهد مجددا آن را به اجرا بیاندازد 15 امضا جمع کند و به جریان بیاندازد.”

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در اعتراض به عملکرد هیات رییسه برای از دستور خارج کردن طرح لزوم بازرسی و انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور، در تذکری خاطرنشان کرد: “همان‌طور که در عبارت‌های ماده 132 آیین‌نامه مشخص است، بحث شور اول و دوم مطرح است. با عنایت به این‌که فوریت مطرح شده، مبحثی تحت عنوان شور اول یا دوم مطرح نیست؛ چون وقتی طرحی فوریت دارد دو شوری نخواهد بود. مصداق عنوان شده و ماده 132 وارد نیست.”

به نوشته ایسنا کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی در اعتراض به عملکرد هیات رییسه مجلس در حالی که با صدای بلند فریاد می‌زد این چه طرز اداره مجلس است؟ درخواست تذکر کرد و گفت: “شما دارید برای بیگانگان خوراک ایجاد می‌کنید، این چه کاری است؟ یک روز طرح را تصویب می‌کنید و یک روز آن را از دستور خارج می‌کنید و چهار نفر در هیات رییسه به شکل کودتا امضایشان را پس می‌گیرند. این کودتا است. چه معنی دارد در هیات رییسه کودتا صورت گیرد؟”

به گزارش ایسنا، پس از سر و صداهای زیاد نمایندگان و اعتراض‌های آنها، ابوترابی بازهم اعلام کرد که این طرح به دلیل آنکه تعدادی از امضاءکنندگان امضاهایشان را پس گرفته‌اند از دستور خارج می‌شود. وی سپس با توجه به ادامه اعتراض نمایندگان اعلام کرد: “آقای طلایی‌نیک اعلام کرده سوابق این طرح را می‌آوریم، منتظر می‌مانیم تا سوابق آن برسد.” اما بازهم نمایندگان اعتراض کردند و قصد آبستراکسیون داشتند. حتی ایرج ندیمی و محمدتقی رهبر به طرف درب خروجی مجلس رفتند و نمایندگان دیگر نیز پشت سر آنها قصد ترک جلسه را داشتند، که با وساطت تعداد دیگری از نمایندگان و اعضای هیأت رییسه از جمله محبی‌نیا نمایندگان جلسه را ترک نکردند و در گروههای چندتایی به بحث و گفت‌ و گو مشغول شدند.

نماینده‌ تالش درخصوص این طرح گفته است که “به‌کارگیری مکانیزم بازرسی و انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی به نفع منافع ملی ما نیست. بسیاری از اتباع آمریکایی مخالفت خودشان را با سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ آمریکا ابراز کرده‌اند، لذا اگر ما بخواهیم موانعی ایجاد کنیم شاید تبلیغات دروغ آمریکا قوی‌تر شود؛ چرا که آمریکا امروز دلیل حضور نظامی‌اش در کشورهای دنیا را مبارزه با تروریسم قلمداد کرده است.”

لازم به یادآوری است که اولین بار طرح انگشت نگاری ازاتباع آمریکایی درنوامبر سال 2004 درمجلس شورای اسلامی مطرح شد.