اولمرت: ایران باید هزینه سنگینی بپردازد

نویسنده

olmert_b.jpg

درحالی که انتظار می رود با تسلط دموکرات ها برکنگره وسنای آمریکا، موضع نئومحافظه کاران برای افزایش فشار برایران ویا احتمال حمله نظامی کاهش یابد، ایهوداولمرت نخست وزیر اسراییل گفته است که ایران اگر بخواهد به برنامه هسته ای خود ادامه دهد باید هزینه جدی بپردازد. به گفته اولمرت تا وقتی ایران ازتلافی جامعه بین المللی درهراس نباشد برنامه اش را متوقف نخواهد کرد.

او گفته است که جامعه بین المللی باید برای ایران روشن کند که اگر دست ازبرنامه هسته ای خود برندارد هزینه گزافی خواهد پرداخت. اولمرت درادامه تلاش های اسراییل برای منزوی ساختن ایران وصدور قعطنامه ای به منظور پایان بخشیدن به برنامه غنی سازی ایران روز یکشنبه به واشنگتن سفر کرد تابا مقامات آمریکایی درخصوص برخورد با ایران مذاکره کند. اولمرت که طی هفته های گذشته کوشیده بود مقامات روسی را در خصوص حمایت از پیش نویس طرح تحریم شورای امنیت سازمان ملل قانع کند، این بار راهی واشنگتن شده تا بعد ازتغییروتحولاتی که درفضای سیاسی آمریکا به وقوع پیوسته است، از وجود فشار روی ایران اطمینان خاطر کسب کند.

طی ماه های گذشته، احتمال حمله نظامی اسراییل ویا آمریکا به مراکز هسته ای ایران، یکی ازگمانه زنی های جدی ای بوده که دربرخی مطبوعات آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است. مقامات اسراییلی بارها اعلام کرده اند توانایی آن را دارند که تاسیسات هسته ای ایران را بدون آنکه تلفات غیرانسانی داشته باشد مورد هدف قرار دهند. مقامات اسراییلی پیش ازاین ازایران به عنوان اولین خطر امنیت ملی این کشور یاد کرده بودند.


المرت گفته است که اسراییل از هرگونه اقدام ومصالحه ای که برنامه هسته ای ایران را متوقف کند حمایت می کند. واشنگتن پست به نقل ازالمرت گفته است که با این حال، بعید می داند مقامات ایرانی به چنین کاری تن دردهند، مگرآنکه دلیل بسیار خوبی برای ترس از نتایج دنبال کردن برنامه هسته ای خود دردست داشته باشند.

المرت درمصاحبه خود از اینکه اسراییل درصورتی که اقدامات جامعه بین المللی با شکست مواجه شود، خود دست به اقدام خواهد زد خودداری کرده است. ابراهیم اسنه، وزیر دفاع اسراییل نیزهفته گذشته تصریح کرده است که آخرین ملجاء اسراییل استفاده ازاقدام نظامی برای متوقف کردن ایران برای دستیابی به دانش هسته ای خواهدبود.المرت درجواب خبرنگاری که پرسیده است گزینه مورد نظر اسراییل درصورت ادامه برنامه هسته ای ایران چه خواهد بود گفته است ترجیح می دهد در مورد گزینه اسراییلی حل مساله ایران صحبت نکند. او بلافاصله تصریح کرده است که اسراییل گزینه های زیادی دارد.

طی هفته های گذشته بشاراسد رییس جمهوری سوریه نیز که کشورش به مانند ایران زیر فشار دیپلماتیک شدیدی ازجانب آمریکا واسراییل قرار دارد، ازعلاقه به گفت وگو با اسراییل سخن گفته بود. موضوعی که به گفته اولمرت، به صورت جدی بیان نشده است. سوریه متحد اصلی ایران درمنطقه به شمار می رود. مقامات غربی واسراییلی ایران را طی ماه های گذشته متهم کردند که از طریق سوریه برای گروه حزب الله درلبنان مهمات وراکت ارسال می کند.

ایران، اولین موضوع گفت و گو در برنامه سفر اولمرت به واشنگتن قلمداد شده است. او دراین سفر به دیدار بوش خواهد رفت که هم اکنون در متزلزل ترین وضعیت خود طی سالهای گذشته به سر می برد.