محدودیت سوختگیری برای هواپیماهای ایرانی

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره تشدید تحریم ها

جی دشماک

فرودگاه های انگلستان، آلمان و امارات متحده از زمان اعلام تحریم های  ایالات متحده علیه ایران، از سوخت رسانی به هواپیماهای مسافربری جمهوری اسلامی خودداری کرده اند. این خبر سرانجام در تهران هم تائید شد.

ایرنا در گزارشی نوشت فرودگاه های کویت هم جلوی انتقال سوخت به هواپیماهای ایرانی را گرفته اند.

یک خبرگزاری دیگر ایرانی  به نقل از مهدی علی یاری دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی ایران گزارش داد: “از هفته گذشته در فرودگاه های انگلستان، آلمان و امارات متحده عربی از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می شود.”

تصمیم اخذ شده از سوی فرودگاه های کشورهای یاد شده در حالی به مرحله اجرا در می آید که بسیاری از ایرانی های مقیم خارج، خصوصاً آن دسته که در اروپا زندگی می کنند، از تعطیلات تابستانی برای مسافرات به ایران استفاده می کنند.

علی یاری گفت خودداری کشورهای یاد شده از ارائه سوخت تا کنون شرکت های ایران ایر، ترابری ملی و شرکت خصوصی هواپیمایی ماهان ایر را تحت تأثیر قرار داده است. هر دو شرکت هواپیمایی یاد شده پروازه های متعددی به اروپا انجام می دهند.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران نسبت به در پیش گرفتن اقدامات تلافی جویانه از سوی ایران، خصوصاً در برابر امارات متحده عربی، هشدار داد.

وی به خبرگزاری ایسنا گفت: “علیرغم ادعای ایالات متحده که تحریم ها هوشمندانه هستند و برای مهار برنامه توسعه موشکی و هسته ای ایران تنظیم شده اند، ما شاهدیم که این تحریم ها توسعه ایران را هدف گرفته اند… و در پی آسیب رسانی به مردم هستند.”

وی گفت: “مسلماً ما هم وقتی هواپیماهای آن ها به سوختگیری در ایران نیاز پیدا می کنند، باید عین همین کار را با امارات، انگلستان و آلمان بکنیم.”

فلاحت پیشه با اشاره به امارات متحده گفت: “همکاری امارات متحده عربی با ایالات متحده باید مورد توجه قرار بگیرد… اگر به توسعه و یا امنیت ایران صدمه ای وارد شود، دیگر هیچ کشوری در منطقه نمی تواند امنیت پایدار داشته باشد.”

سخنگوی سازمان هوانوردی غیرنظامی امارات متحده طی تماسی که از سوی خبرگزاری فرانسه با وی گرفته شد، اعلام کرد “هیچ اطلاعاتی” در خصوص گزارش عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی ندارد.

وزارت ترابری آلمان ضمن صدور اطلاعیه ای، بدون اشاره مستقیم به گزارش های منتشر شده در ایران اعلام کرد نه در تحریم های آمریکا و نه درتحریم های سازمان ملل، اشاره ای به منع سوخت رسانی به هواپیماهای مسافربری نشده است.   

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه گذشته قانونی را امضا کرد که سخت ترین تحریم های وضع شده ایالات متحده علیه ایران محسوب می شود. وی گفت این تحریم ها توان تهران در تأمین مالی برنامه هسته ای را هدف می گیرند و سبب تشدید انزوای آن کشور می شوند.

تمهیدات در نظر گرفته شده در تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، جهت سخت تر کردن واردات محصولات پالایشگاهی نظیر بنزین و سوخت جت و مهار دسترسی ایران به نظام بانکی بین المللی تنظیم شده اند.

اوباما قبل از امضای این قانون گفت: “ما بوسیله این تحریم و نیز سایر تمهیدات، به قلب توانمندی دولت در تأمین مالی برنامه های هسته ای ضربه خواهیم زد.”

وی گفت: “نباید جای هیچ تردیدی باقی بماند که ایالات متحده و جامعه بین المللی برای بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای مصمم هستند.”

شورای امنیت سازمان ملل در 9 ژوئن دور چهارم تحریم ها علیه ایران را به تصویب رساند. به دنبال آن، تمهیدات تنبیهی یکجانبه ای نیز از سوی اتحادیه اروپا و سپس ایالات متحده وضع شدند.

در همین حال، خبرگزاری انگلیسی زبان ایران نیوز به نقل از  یک نماینده مجلس نوشت، ایران می تواند در برابر اقدامات فرودگاه های یاد شده به سازمان ملل و سازمان هوانوردی بین المللی شکایت کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز بار دیگر تحریم های وضع شده علیه کشورش را محکوم کرد.

این چهره تندروی ایران گفت: “تحریم های وضع شده از سوی آنها به ایران ضربه نخواهد زد… آنها تحریم ها را وضع کرده اند تا از خود دفاع کنند و می دانند هیچ کاری از دستشان بر نمی آید.”

هر چهار قطعنامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد وضع شده اند. وی سرسختانه در صدد پیگیری برنامه هسته ای تهران است.

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 5 ژوئیه