نباید برای زمان ظهور وقت تعیین کرد

نویسنده
جلال یعقوبی

» جنگ آخرالزمانی جناح‌های سیاسی حکومت

مسجد جمکران در سال‌های اخیر سمبلی از امام دوازدهم شیعیان شده است

 

علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی سخنانی در آغاز جلسه این مجمع، با اشاره به نزدیک شدن نیمه ماه شعبان، که به اعتقاد شیعیان آخرین امام آنان در این روز متولد شده، گفت: “حضرت حجت(عج) ذخیره الهی برای نجات بشریت و برقراری قسط و عدل در جهان است و بشریت به وجود ایشان وابسته است.”

به گزارش خبرگزاری فارس، هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه، “همه باید منتظران واقعی آن حضرت در عصر غیبت باشیم.“، اضافه کرد: “طبق دستور خود آن حضرت، نمی‌توان و نباید برای زمان ظهور وقت تعین کرد.”

رفسنجانی اوایل اردیبهشت‌ماه نیز طی یک سخنرانی در سالن اجتماعات دانشگاه امیرکبیر گفته بود: “دو موضوع یعنی زمان وقوع قیامت و ظهور امام زمان(عج) همیشه برای بشر مخفی است، هر کس برای ظهور امام زمان(ع) وقت تعیین کند، دروغ گفته است، اما یکی از شرایط ظهور امام زمان(عج) قابل درک و فهم بودن شرق و غرب جهان مثل کف دست برای انسانهاست.”

در سایت رسمی هاشمی‌رفسنجانی بخشی از حاشیه این مراسم نیز چنین ذکر شده بود: “آقای هاشمی در ادامه کنایه ای به مدعیان دروغین ظهور می زند. دروغگویانی که ۸ سال بنام مقدسات، جیب و اعتقادات مردم را زدند. بنام مبارزه با فساد، رکورد فسادها را شکستند. آقای هاشمی می گوید هر که از وقت ظهور سخن بگوید، دروغگوست. جالب است آقای هاشمی زمانی دوباره هشدار می دهد که مدعیان ظهور، منتظر پخش اذان شیعه از یمن هستند! آقای هاشمی دوباره هشدار می دهد تا در چاه مقدسات دوباره باز نشود. چاهی که هم اعتقادات مردم را می خورد و هم پایه های نظام اسلامی را. “

هاشمی‌رفسنجانی و متحدان او، در سال‌های اخیر بارها درباره موضوع آخرالزمان و اینکه امکان پیش‌بینی زمان تحقق آن وجود ندارد، سخن گفته‌اند. این سخنان و کنایه‌ها، در واقع پاسخی است به بخشی از جریان‌های محافظه‌کار درون جمهوری اسلامی که معتقدند زمان ظهور امام دوازدهم شیعیان و دوره آخرالزمان نزدیک شده است.

چند هفته پیش محمود احمدی‌نژاد در سخنان جدیدی اعلام کرد: “من می‌خواهم به شما بشارت دهم. بالاخره چند هزار سال است که شیطان طراحی جوسازی کرده و در مقابل هم اوصیا، انبیا، صالحان، مومنین و موحدین هم تلاش هایی انجام داده و خداوند هم یاری کرده است. نتیجه چه خواهد شد؟! می‌خواهم به شما بشارت بدهم علی‌رغم طراحی‌هایی که شیطان و شیطانیان در طول چند هزار ساله -بخصوص ۱۴۰۰ سال- انجام داده‌اند تا اندیشه عدالت و توحید را از جامعه بشری محو کنند؛ اما امروز به لطف خداوند در سراسر جهان، نوعی حرکت، زنده شدن و آگاهی بی‌نظیر در حال رخ دادن است و جهان به سمت عدالت و توحید در حرکت است و پایه‌های استکبار و شیطانیان در حال فرو ریختن است.”

البته این تنها محمود احمدی‌نژاد نیست که از نزدیک شدن آخرالزمان سخن می‌گوید. اوایل اسفند ماه گذشته،جّت‌الاسلام علیرضا پناهیان که از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای است، با انتشار یادداشتی عمومی اعلام کرد که “زندگی روزمره و عادی امت اسلامی” به پایان رسیده است و باید آماده ظهور شد. او نوشته بود: “از یاوه‌سرایی‌های وابستگان استکبار در منطقه و تهدیدهای آنان علیه ایران اسلامی بوی خون به مشام می‌رسد. پرده‌های نفاق برافتاده است و کینه‌های دیرین رو آمده است و دشمنان به عملیات انتحاری علیه جبههٔ حق رو آورده‌اند. دیگر دوران زندگی روزمره و عادی امت اسلامی به پایان رسیده است. هم اکنون این ما هستیم و تقویت اقتدار امت اسلامی از سویی و اضطرار و استغاثه به محضر پروردگار برای ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) از سوی دیگر.”

پناهیان چندی بعد گفته بود: “هر چه جلوتر می‌رویم، انکار نزدیک بودن ظهور سخت‌تر از گذشته می‌شود؛ دلائل ظهور دارند ما را محاصره می‌کنند. علائم دارند خودشان را نشان می‌دهند، علائم بسیار آشکار هستند. اشارات و تصریحات روایات فراوانی در این باره وجود دارد. اگر این همه آمادگی که در منطقه بوجود آمده دلیل بر نزدیکی ظهور نیست، حداقل باید در روایات ذکر می‌شد که یک بار همه علائم ظهور تا حدی خودشان را نشان می‌دهند ولی ظهور رخ نخواهد داد “

همزمان با قدرت گرفتن گروه داعش در منطقه و همچنین گسترش جنگ از سوریه به عراق و اکنون نیز یمن، بخشی از محافظه‌کاران تندرو در ایران مدعی شده‌اند که جهان در آستانه آخرالزمان قرار گرفته است.

در خردادماه سال گذشته، آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی که از روحانیون نزدیک به جریان تندروی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اعلام کرد: “نکته‌ای که سربسته بیان می‌کنم این است که ما در آخرالزمان هستیم و علائمی که در روایات شریفه هست دارد محقق می‌شود از جمله در شام و عراق، البته بشارت دادند این‌ها به هیچ عنوان به ایران نمی‌توانند بیایند. سربسته می‌گوییم، چون نمی‌توانیم بیان بکنیم؛ عرض شود آنجا هم نمی‌توانند ورود پیدا بکنند و کامل مسلط شوند، ان‌شاءالله نابود خواهند شد و این یک قضیه است، اما امکان کشش هست، امکان کشدار بودن قضیه هست و خدای متعال نهایتاً به واسطه تقوا و ایمان که از خصائص یاران امام زمان(عج) همین متقین بودن است، این قضیه را ختم به خیر می‌کند.” او معتقد بود: “مطالبی هست که بعضاً نمی‌شود تبیین کرد و کسی هم نمی‌تواند بیان کند که دقیقاً کی هست، اما علائم داریم، ما به واسطه علائم عرض می‌کنیم، حسب علائم شریفه ان‌شاءالله ظهور نزدیک است.”

در همان روزها آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خوزستان نیز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز گفته بود: “حضور داعش و پیروان بنی امیه در عراق و ایجاد آشوب و فتنه در این کشور از نشانه های ظهور و خروج سفیانی است. علائم ظهور با گذشت زمان در حال محقق شدن هستند و ما باید در این دوران به تکلیف خود عمل کرده و از انجام آنها غافل نشویم.”

حتی حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران هم عقیده‌ای مشابه داشت و تاکید کرده بود: “ انقلاب اسلامی بدون شک به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل می شود؛ چرا که مردم ایران خود را برای حکومت جهانی ولی‌عصر (عج) آماده می‌کنند و با تلاش مردم ایران امروز زمینه‌های قیام حضرت در حال فراهم شدن است.ضمن اینکه مردم ایران باید بدانند که چه تکلیف و رسالتی در مسئله ظهور امام عصر(عج)بر عهده دارند.” او اضافه کرده بود: “آن طور که از روایات بر می آید، جمهوری اسلامی ایران یکی از عوامل ظهور است؛ چنانکه در روایات متعدد آمده، که پیش از وقوع انقلاب امام عصر (عج)قیامی که شبیه به قیام حضرت قائم(عج) باشد، به وجود می آید. […] باید منطقه خاورمیانه دگرگون و دچار تحول اساسی شود؛ چرا که با وضعیت فعلی نمی‌توان شاهد ظهور حضرت حجت(عج) بود.”

به نظر می‌رسد بخشی از محافظه‌کاران نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای باور دارند که دوران آخرالزمان شیعی در حال آغاز شدن است و احتمالا بخشی از اقدامات و رفتارهای آنان با توجه به چنین تصوری انجام می‌شود.