نیرو برای آزادسازی پالایشگاه عراق

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از فعالیت‌های برون مرزی ایران

مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند، ایران در حمایت از نیروهای زمینی عراق، با تعداد کمی سرباز و توپخانه و سلاح‌های سنگین، برای پس گرفتن یک پالایشگاه بزرگ نفتی عراق از داعش وارد نبرد شده‌ است.

در همین حال ارتش آمریکا روز شنبه خبر داد، آمریکا و متحدان این کشور، روز جمعه دست به ۲۲ حمله هوایی، از جمله در نزدیکی رمادی زده‌اند. رمادی این هفته به دست داعش افتاد. همچنین نیروهای ائتلاف در روزهای جمعه و شنبه به پنج موضع داعش در سوریه حمله کردند.

دو مقام آمریکایی گفتند، در روزهای اخیر، نیروهای ایرانی در پیوند با شبه‌نظامیان شیعه عراق، نقش ویژه‌ای در عملیات بیجی ایفاء کرده‌اند. مقامات اجازه صحبت علنی در این باره را نداشتند و به شرط نا‌شناس ماندن سخن گفتند.

یک مقام گفت، ایرانی‌ها برای کمک به ضدحمله عراق از توپخانه، سیستم موشکی ۱۲۲ میلیمتری و پهپادهای گشت‌زنی و شناسایی استفاده کرده‌اند.

در بیانیه نظامی آمریکا، مبنی برای این‌که نیروهای امنیتی عراق به کمک آمریکا توانسته‌اند مسیری زمینی به سمت پالایشگاه بیجی باز کنند، اشاره‌ای به نقش ایران نشده است. روز جمعه دفتر ارتش آمریکا در کویت گفت، عراقی‌ها شروع به تقویت و نیرورسانی به نیروهای باقی مانده در داخل پالایشگاه کرده‌اند.

نقش ایران در عراق فاکتوری پیچیده برای دولت اوباما و تلاش برای موثرترین راه مبارزه با داعش است. مقامات آمریکایی گفته‌اند، تا زمانی که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، تحت فرماندهی و کنترل دولت عراق باشند، با کمک‌های آن‌ها مخالفتی ندارند.

بیانیه روز جمعه ارتش آمریکا به نقل از سرلشکر توماس ویدلی می‌گوید، در سه ماه گذشته، با وجود بمب‌های انتحاری داخل خودرو و حملات موشکی، نیروهای امنیتی عراق و پلیس فدرال “پیشرفت‌های پایدار و حساب‌شده‌ای” در بازپس‌گیری مناطق منتهی به پالایشگاه بیجی داشته‌اند. ویدلی، رئیس ستاد مشترک مقر نیروهای به رهبری آمریکا در کویت، اخیرا این پالایشگاه نفت را به عنوان “زیرساختی کلیدی و مرکزی حیاتی” توصیف کرد.

بیانیه آمریکا می‌گوید، عراقی‌ها که توسط نیروهای آمریکا و ائتلاف تقویت شده‌اند، با موفقیت مسیر زمینی به سمت پالایشگاه را برای کمک‌رسانی به سربازان عراق پاک و باز کرده‌اند. این بیانیه کمک‌های آمریکا و ائتلاف را شامل حمله هوایی، شناسایی و استفاده از “مشاوره و همیاری” اعلام کرده است.

فرماندهی آمریکا با اشاره به “دلایل امنیتی عملیاتی” از پاسخ مستقیم به سئوال در مورد نقش فزاینده نیروهای ایران در بیجی خودداری کرد. این بیانیه می‌افزاید، تمام نیروهای درگیر در بیجی “با دولت عراق هم‌راستا” هستند و تحت کنترل نیروهای امنیتی عراق قرار دارند.

حملات جمعه و شنبه در نزدیکی رمادی واحدهای تاکتیکی، خودروهای مسلح و یک موضع جنگی در منطقه تحت کنترل شبه‌نظامیان را هدف قرار داده است. رمادی روز یکشنبه در شکست جدی نیروهای عراقی‌ها به دست داعش افتاد و استراتژی آمریکا در استفاده از حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان را با تردید مواجه کرد.

حملات دیگر نیروهای ائتلاف در عراق در نزدیکی شهرهای الاسد، بیجی، فلوجه، حدیثه، کرکوک، مخمور، موصل، سنجار و تلعفر رخ داده است. واحدهای تاکتیکی، خودروها، مواضع جنگی، مسلسل‌های سنگین و ساختمان‌های داعش مورد هدف قرار گرفته‌اند.

در سوریه، حملات هوایی در نزدیک الحسکه، دیر الزور، کوبانی و تدمر مواضع جنگی، یک تانک و شش سیستم توپخانه ضدهوایی را نابود کرده است.

روز جمعه پنتاگون بصورت جداگانه گفت، هزینه عملیات نظامی آمریکا در عراق و سوریه از شروع این حملات در ماه اوت تا هفتم ماه مه ۲ ممیز ۴۴ میلیارد دلار بوده است.

داعش علاوه بر پالایشگاه بیجی، شهر بیجی را که در مسیر اصلی بغداد به موصل قرار دارد نیز به کنترل خود درآورده است.

اقدام شبه‌نظامیان در بیجی با حمله موفقیت‌آمیز هفته گذشته در رمادی تلاقی پیدا کرد. نیروهای عراقی روز شنبه از رمادی خارج شدند و تعداد زیادی از خودروهای مجهز آمریکایی از جمله چندین تانک را پشت سر خود باقی گذاشتند. آمریکا روز جمعه گفت، حملات هوایی شبانه در رمادی، واحدهای جنگی داعش را هدف قرار داد و پنج خودروی مسلح، دو تانک و خودروهای دیگر نظامی و همچنین ۹ تانک و خودروهای مسلح فرسوده را نابود کرد.

شکست‌های رمادی و بیجی به انتقاد‌ها از استراتژی دولت اوباما در عراق دامن زده و بر اساس آن کاخ سفید دستور داده انتقال سلاح به بغداد سرعت گیرد. این سلاح‌ها شامل ۲۰۰۰ موشک قابل حمل بر شانه برای استفاده علیه خودروهای مسلح انتحاری است.

تونی کوردسمن، متخصص امور خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: “در بهترین حالت آن‌ها (ایرانی‌ها) سیاست رقابت با آمریکا را برای نفوذ نظامی بر ارتش و پلیس عراق، شبه‌نظامیان شیعه و حتی نفوذ در مناطق کردنشین عراق دنبال می‌کنند. در بدترین حالت که بیشتر از بهترین حالت محتمل به نظر می‌رسد، رهبران ایران به دنبال عراقی هستند که (پس از پیروزی بر داعش) ایران قدرت غالب در آن باشد.”

منبع: گاردین - 23 مه 2015