تقی رحمانی: دارند انتقام‌کشی می‌کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» عفو زندانیانی که باید پیش از این آزاد می شدند

تا ساعات پایانی شب گذشته یازده زندانی سیاسی آزاد شدند و حکم زندان دو زندانی سیاسی کاهش یافت. این آزادی ها که به مناسبت عید فطر و با عفو رهبری صورت گرفته،هنوز مشخص نیست ادامه خواهد داشت یا محدود به این ۱۱ نفر است.آزادی این زندانیان سیاسی اما در حالی صورت گرفته که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید آنها باید خیلی پیش از این از زندان آزاد می شدند.

خانواده های بسیاری از زندانیان سیاسی خواستار اعمال قانون مجازات اسلامی جدید در پرونده این زندانیان هستند اما تاکنون دستگاه قضایی از این کار خودداری کرده است.

همزمان تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در مصاحبه با روز با ابراز نگرانی از وضعیت این زندانی سیاسی گفت که پیش از این پزشکی قانونی حکم به عدم تحمل کیفر برای او داده بود.

نرگس محمدی، فعال مدنی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیات اجرایی شورای صلح است که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود؛ حکمی که در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری تبدیل شد. “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه ها یا جمعیت هایی که با هدف بر هم زدن امنیت کشور فعالیت می کنند”، اتهامات این فعال حقوق بشر است. او پس از گذراندن ۵ ماه از محکومیت ۶ ساله اش به دلیل وخامت وضعیت جسمی با قرار وثیقه از زندان آزاد، اما اردیبهشت امسال بار دیگر بازداشت و برای سپری کردن محکومیت خود در حالی به زندان اوین منتقل شد که پرونده دیگری برای او باز شده؛ پرونده ای که خود پیش از بازداشت در مصاحبه با روز گفته بود تکرار همان اتهامات و موارد مندرج در پرونده سابق اوست.

تقی رحمانی از فعالان ملی مذهبی که در حال حاضر در فرانسه سکونت دارد در مصاحبه با روز درباره وضعیت نرگس محمدی در بند زنان زندان اوین می گوید: نرگس را برای محکومیت ۶ ساله اش برده اند، در حالی که بیش از یک سوم زندان اش را کشیده و با توجه به نظر پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل کیفر، باید براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی آزاد شود. اما متاسفانه حتی برای معاینه و معالجه پیش پزشکان متخصص اش هم او را نمی برند.

همسر نرگس محمدی توضیح می دهد: نرگس دو پزشک متخصص دارد که یکی مربوط به آمبولی ریه است. قرار بود او را پیش پزشکانش ببرند اما متاسفانه علیرغم خطرناک بودن وضعیت او را نبرده اند. بخصوص اینکه در فضای بسته امکان بازگشت و تشدید این مریضی وجود دارد. به جای پزشک متخصص او را برده اند پزشک داخل زندان و او دارویی داده که مشکل وتداخل ایجاد کرده ؛بعد پزشک دیگر زندان گفته نباید این دارو را مصرف کند. اینها ما را نگران می کند. لااقل باید تحت مراقبت متخصص باشد و این حق را داشته باشد که الان نیست.

آقای رحمانی سپس می گوید که ۲ فرزندش که اخیرا و بعد از زندانی شدن نرگس به فرانسه آمده اند تا در کنار او باشند امکان تماس تلفنی هم با مادر خود را ندارند: “بچه ها آمده اند اما هنوز امکان تماس تلفنی با مادرشان را ندارند. این حق طبیعی بچه ها است. این حق طبیعی و مدنی ما است. خانواده هم درخواست داده اند، پی گیری هم می کنند اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم. فکر می کنم دارند از ما انتقام کشی می کنند، از نرگس، در حالیکه همه فعالیت های ما همیشه مسالمت آمیز و در چارچوب قانون بوده اما پرونده جدیدی برای نرگس باز کرده اند که کاملا دروغ و کپی پرونده قبلی نرگس است که به خاطرش زندان گرفته. شما محتویات پرونده را ببینید. می گویند همکاری با منافقین. چرا؟ چون براساس قانون جدید مجازات اسلامی نباید غلامرضا خسروی اعدام می شد و نرگس به اعدام او اعتراض کرده بود. بعد کمک به زندانیان اهل سنت شده ارتباط با وهابیت و طالبان و همچنین ارتباط با بهائیان. یعنی نرگس همزمان به منافقین، وهابیت، طالبان و بهائیان کمک کرده و انقلاب مخملی هم کرده!”

او در عین حال یادآور می شود: “فقط ما نیستیم خیلی ها در وضعیتی بدتر یا در همین شرایط هستند. شاید پرونده نرگس ترجمان و قسمتی از پرونده های کسانی باشد که شناخته شده نیستند و بیشتر تر از ما سختی کشیدند. من دهه ۶۰ را دیده ام،ظلم های بدتری را دیده ام. هیچ ظلمی درست نیست اما احساس میکنم در مقابل ظلمی که به دیگران شده حرفی نمی توانیم بزنیم. ظلم های بزرگتر و بدتری شده”.

می گویم: برخی سایت ها عنوان کرده بودند که ارتباط با داعش جزو اتهامات خانم محمدی است. آقای رحمانی توضیح می دهد: “در اتهاماتش داعش نیست، وهابیت و طالبان است، تقل درستی نشده متاسفانه. ما نمی خواهیم حتی یک کلمه تحریف بکنیم و کلامی خلاف واقعیت بگوییم”.

 

چه کسانی آزاد شدند؟

ندا مستقیمی، از حامیان مادران عزادار که حالا دیگر با عنوان مادران پارک لاله شناخته می شوند تنها زندانی زن است که دیروز آزاد شد. او ۱۴ آذر ماه ۸۹ در بهشت زهرا و در جریان تولد امیرارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان عاشورای ۸۸ بازداشت و به ۳ سال زندان محکوم شده بود؛ حکمی که از اردیبهشت ماه به اجرا گذاشته شده بود.

نصور تقی پور، عضو مجموعه فعالان حقوق بشر و دانشجوی رشته فناوری اطلاعات و پژوهشگر آزاد فلسفه و اندیشه سیاسی بود که به ۷ سال زندان محکوم شده بود. او از تیرماه ۹۱ برای اجرای حکم در زندان به سر می برد اما دیروز آزاد شد.

محمدحسن یوسف پور اما عضو مجموعه فعالان حقوق بشر و از اعضای جمعیت کودکان کار و خیابان و نویسنده و کارگردان تئاتر و رادیو و تلویزیون است که ۵ سال و نیم حکم زندان داشت و از شهریور ۹۱ در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان اوین بود. او هم دیروز آزاد شد.

مسعود صادقی، دیگر زندانی سیاسی که روز گذشته آزاد شده به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. او از هواداران نهضت آزادی ایران بود که به دلیل برگزاری گروه مطالعه تاریخ از آبان ۹۱ در زندان اوین زندانی بود.

 رهام برکچی زاده به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۸۸ به ۷ سال و نیم حبس محکوم شده او زمان اعتراضات ۸۸ تنها ۱۷ سال داشت و دانش آموز بود. این زندانی سیاسی از آذرماه ۹۳ در بند ۸ زندان اوین زندانی بود. او هم روز گذشته آزاد شد.

از دیگر زندانیان سیاسی که دیروز آزاد شدند علی ذاکری است که به دلیل شرکت در اعتراضات روز عاشورای ۸۸ به چهار سال حبس تعزیری محکوم و از ۱۱ آذرماه ۱۳۹۱ برای اجرای حکم به زندان اوین مراجعه و به بند ۳۵۰ منتقل شده بود.

همچنین مهدی دولتی که به ۵ سال زندان محکوم شده و از شهریور ۹۲ در زندان اوین زندانی بود. او به ۳ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی و شرکت در اعتراضات خیابانی پس از انتخابات ۸۸ ریاست جمهوری و ۲ سال نیز به اتهام توهین به رهبری محکوم شده بود.

مهدی تدین هم به اتهام اجتماع و تبانی و توهین به رهبری به ۲ سال زندان محکوم شده بود که دیروز به اتفاق نادر جانی و ۹ زندانی دیگر زندان اوین آزاد شد، نادر جانی از فعالان سیاسی اصلاح طلب شهر همدان و جانباز جنگ ایران و عراق است. او از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ بود و به ۳ سال زندان محکوم شده بود.

 رضا همپای قره ملکی و علیرضا بهشتی، زندانیان سیاسی زندان اوین هم دیروز آزاد شدند. علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی و سردبیر روزنامه کلمه بود که به ۵ سال زندان محکوم شده بود. همچنین به گزارش خبرگزاری هراناحکم محسن رحمانی و کاظم برجسته کاهش یافته است. هرچند از چند و چون و چگونگی کاهش حکم و میزان آن خبری منتشر نشده اما کاظم برحسته از اعضای ستاد میرحسین موسوی و از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ بود. او که مدتی خارج از کشور بود بهمن سال ۹۲ و هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه بازداشت و برای سپری کردن حکم ۵ سال زندان که به صورت غیابی برای او صادر شده بود به زندان اوین منتقل شد.

محسن رحمانی هم دانشجوی رشته آی تی بود که در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی، عکس میرحسین موسوی را بالا برده بود. او به اتهام توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با بیگانگان به ۷ سال زندان محکوم شده بود.