وضعیت جنگی

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

روزهای نخستین تابستان بابوی باروت آغشته است.تنها «نظام دیکتاتورو خونخوار» سوریه-ـ به تعبیر رجب طیب اردوغان ـ نیست که  به اعتراف بشار اسد«در وضعیت جنگی به سر می‌برد»، همه مردان «نظام» که زیر فرمان دیکتاتورتهران دست در دست خونریز بیرحم دمشق دارند، بازباجنگ طلبان اسرائیل وامریکا همصدا شده‌اند.

بوی باروت ازهتل حلقه طلائی مسکو برخاست، وقتی که مذاکره کنندگان تحت امر«رهبر فرزانه»آتش برتحریم نفت ریختند که تاکلیدخوردنش چند روزی بیشترنمانده بود؛و سرنوشت ایران را با دیکتاتور منفور سوریه درهم آمیختند.

هنوزدرهای هتل روسی برای خروج مذاکره کنندگان باز است که مجله « کامنتری» می نویسد:“پنجره دیپلماسی به روی ایران بسته شد.”

بسته شدن پنجره تحریم معنائی جز باز شدن دوباره درهای تحریم ندارد:“کابوس تحریم نفت تعبیر می‌شود.”

روزهائی است که وال استریت ژورنال از شعبده بازی برای دور زدن تحریم توسط «نظام» گزارش منحصر بفردی منتشر می کند.

دو خبر از بازار نفت می رسد:کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران، معادل روزانه ۹۰ میلیون دلار.،کاهش بهای نفت خام صادراتی ایران به بیش از ۳۰ دلار به ازای هر بشکه .وزارت نفت جمهوری اسلامی رسما اعلام می کند که قطردر مقایسه با ایران، ۱۳ برابربیشتر از میدان نفتی میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می کند.

 نیویورک تایمز می نویسد:” تشدید تحریم‌ها قطعی است.” و توضیح می دهد:“کاهش شدید قیمت نفت به آمریکا و اتحادیه اروپا کمک کرده است تا بدون ترس از قطع صادرات نفت ایران به تشدید تحریم‌ها بپردازند بدون اینکه نگران آثار نامطلوب آن بر اقتصاد جهانی باشند.”

فیگارو شمارش معکوس را شروع می کند:“فقط چند روز تا تحریم کامل اتحادیه.”

فرمان آغاز تحریم نفت درتاریخ مقرر یعنی -ـ سه روز دیگرـ- صادر می شود.

روز دوشنبه وزرای خارجه ۲۷کشو عضو اتحادیه اروپا در نشست لوکزامبورگ اعلام می کنند، تحریم نفتی ایران از ۱۱ تیر (اول ژوئیه) به اجرا در خواهد آمد وحتی یک قطره نفت هم  از ایران خریداری نمی‌ شود. براساس مصوبه این نشست «قراردادهای واردات نفت ایران که قبل از ۲۳ ژانویه منعقد گردیده، باید از هم اکنون تا اول ژوئیه متوقف شوند». از‌‌ همان تاریخ به بعد، بیمه کنندگان اروپایی دیگر امکان بیمه محموله‌های نفتی ایران را نیز نخواهند داشت.

کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: “ما می‌خواهیم، ایران بفهمد که نگرانی‌هایمان در مورد برنامه اتمی این کشور جدی است. ما می‌خواهیم ایران باز هم با ما وارد مذاکره شود.”

ولادیمیر پوتین از  اسرائیل بر می گردد. به سبک روسی حرفی نمی زند. اما طرف دیدار او که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل باشد ، می گوید: “دو طرف در مورد مسائل مختلف مذاکره کردند و اسرائیل خواهان تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده است.به نظرم حالا وقت دو کار است: یکی اینکه تحریم‌ها تشدید شود، دوم اینکه درخواست‌ها از ایران بالا رود”.

کره جنوبی به تحریم‌ها می پیوندد.عربستان سعودی رضایت خودراپنهان نمی دارد .سعود الفیصل، مذاکرات هسته‌ای ایران را«اتلاف وقت»و«تعجب‌برانگیز»  می خواند.ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، آینده دورتر را هم بیند. او که  به همراه وزیر خارجه عربستان در تدارک جلسه شورای همکاری خلیج فارس با حضور وزرای خارجه کشورهای منطقه در لندن است، می گوید:“در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شدت خواهد گرفت.”

علی اکبر صالحی، دست بدامان قبرس می شود که ریاست دوره بعد اتحادیه اروپارا بعهده دارد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از اتحادیه اروپا می خواهد در تحریم نفتی ایران تجدید نظر و با «عقلانیت» رفتار کند :” تحریم خرید نفت ایران مسیری «اشتباه» است که به پایان دادن مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران کمکی نمی‌کند.”

 سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، کمی بوی تهدید می دهد :” این تحریم‌ها «آثار تخریبی» بر مذاکرات ایران و ۱+۵ دارد.”

هاشمی رفسنجانی که زمزمه بازگشتش به نمازجمعه شنیده می شود، دندان هایش را نشان می دهد:  “کشورهای اروپایی با سوءظن نسبت به جمهوری اسلامی در حال انجام اشتباه بزرگی هستند.”

می توان دست های پنهان اورا در دست های محمد خاتمی وعبدالله نوری و دیگر اصلاح طلبان حکومتی دید که زمینه  رابرای بازگشت به «نظام» فراهم می کنند ولباس دامادی برای محمد رضا عارف می دوزند. سربریده شیخ دلاورهم که در«حبس خانگی» فراموش شده، اولین هدیه به پیشگاه  «قدرت» است. کاری که محمدجواد حق‌شناس٬ مدیرمسوول روزنامه‌ اعتماد بخوبی به انجام می رساند و مواضع  مهدی کروبی را از حزب اعتمادملی جدامی کند.

فرماندهان سپاه که محمود احمدی نژاد آنها را «برادران »قاچاقچی خوانده بود، در سالروز تاسیس سپاه، هم مشروعیت بخشی به فعالیت اقتصادی خود را در برنامه دارند وهم به استقبال جنگ می روند. سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه که استاد مسلم رجزخوانی است، فرمایش می فرماید:“مذاکرات ۱+۵ صف آرایی نمادین کفر و اسلام است.”

به فرموده ایشان رهبران۲۷ کشورعمدتا مسیحی« کافر» هستند وایشان به همراه متحدین «نظام» – مانند چین و روسیه و ونزوئلایی که از بچگی مسلمان بوده اند و حتی اسم کمونیسم راهم نشنیده اند- به مرحله آخرین برخورد با کفر رسیده اند:” در حال نزدیک شدن به آخرین فراز برخورد هستیم که البته عبور از آن بسیار سخت است. ما بر منافع حیاتی دشمن تسلط داریم و فاصله خودمان را از قدرت‌های مدعی در دنیا کم کرده‌ایم”.

 وسیله برخورد هم «قابلیت‌های خاص» است و شرحش بعهده مصطفی ایزدی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی:” اگر دشمن برای نفت ما محدودیت ایجاد کند، این تهدیدات نفتی را با قابلیت‌های خاصی پاسخ خواهیم داد. ایران بر منافع حیاتی دشمن در تمام جهان تسلط داردودرحال کاستن از فاصله خود از قدرت‌های مدعی در دنیا است”.

صدالبته سردارمربوطه شکسته نفسی فرموده اند. «نظام مقدس» از قدرت های مدعی پیشی گرفته و همه جهان، جمهوری اسلامی را گذاشته اند روی سرشان و حلوا حلوا می کنند. بزرگداشت بنیانگذارش  آیت الله خمینی در دانشگاه کارلتون کانادا مورد اعتراض قرار می گیرد .در برزیل رئیس جمهورش را« تحقیر» می کنند. حتی شهردارهم حاضر به ملاقات با او نمی شود. در ریودوژانیرو تظاهرکنندگان«نماینده نفرت» لقبش می دهند. و سرانجام رئیس جمهور خاکی و مردمی همراه با پنجاه همراهش درهتلی اقامت می کند که پیشتر میزبان «الویس پریسلی» بوده است و قیمت اتاق هایش هم مفت است: شبی ۵

 هزاردلار. کل هزینه را حدود ۱۱۰ میلیون تومان ارزیابی می کنند که لابد از همان پول نفتی که قرار بودسر سفره مردم بیاید، تامین شده است.کاربجائی می رسد که یک نماینده مجلس می گوید:“برخورد‌ها با احمدی‌نژاد دربرزیل بسیار سخیف بود.” وتازه خبر می رسد محمد مرسی، رئیس جمهور مسلمان مصر هم حاضر نیست باکاردار جمهوری اسلامی ملاقات کند.

« نظام مقدس» بااین پشتوانه جهانی، با جنگ طلبان آنسوی آبها همصدا می شود که همه انگار شکست مذاکرات مسکو را انتظار می کشیده اند.

رابرت رایت، سردبیر ماهنامه آمریکایی «آتلانتیک»، درتحلیلی از تازه‌ترین مواضع دولت آمریکا که ناشی از افت و خیزهای مذاکرات هسته‌ای اخیر با جمهوری اسلامی است ، می نویسد:” این تحول سیاسی در پایتخت آمریکا که بیش از همه پنهان نگاه داشته شده است که باراک اوباما در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی سال جاری اجازه می‌دهد که سیاست خارجی این کشور بیش از پیش به سمت جنگ با ایران سوق پیدا کند.”

شورای اطلاعات ملی آمریکا برای نخستین بار یک افسر اطلاعاتی را به عنوان مسوول امور ایران تعیین می کند. خانم جیلیان برنز به عنوان افسر اطلاعاتی این شورا از مدیران خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمریکا و کار‌شناس امور ایران بوده است.وظیفه مسوول امور ایران در این شورا نظارت و هماهنگی بر گزارش‌ها و ارزیابی‌های تحلیلی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از جمله تحلیل‌های استراتژیک درباره ایران است.

چارلز روب، سناتور سابق امریکایی به کنگره امریکا گزارش می دهد:” ارتش اسرائیل به طور شگفت‌آوری درحال توسعه توان نظامی‌اش برای حمله نظامی به ایران است. هم‌زمان کاخ سفید دستور داده است که سه جنگنده جدید از طراز KC۱۳۵۴ که قابلیت تامین سوخت هواپیماهای در حال پرواز را دارد، به اسرائیل صادر شود و بمب‌های سنگین وزن زیر زمینی که در حال حاضر ۱۰۰ عدد آن در اختیار اسرائیل است به ۳۰۰ عدد افزایش یابد.”

سایت انتخاب – نزدیک به محسن رضائی – به نقل از روزنامه اسرائیلی معاریو گزارش ناقصی ازمانور بزرگ آمریکا و اسرائیل به منظور شبیه سازی حمله موشکی ایران به اسرائیل پس از بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران، منتشر می کند.

متن کامل گزارش چنین است: “هزاران سرباز اسرائیلی و حدود ۳ هزار سرباز آمریکایی در بزرگترین مانور مشترک در ماه اکتبر شرکت می کنند. این مانور در پی شبیه سازی حمله موشکی ایران پس از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران و مقابله با آن است.ژنرال کریگ فرانکلین فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا به منظور فراهم کردن مقدمات این مانور اخیرا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. وی و همتای اسرائیلی اش  برنامه ریزی برای وسیع ترین مانور بین دو دولت را آغاز کرده‌اند.اسرائیل در این مانور از نسخه اصلاح شده سیستم موشکی «ارو۲» استفاده می‌کند. این سیستم موشکی می‌تواند موشک پرتاب شده را بسیار سریع شناسایی کند.آمریکایی‌ها هم سیستم موشکی «ایجیس» را به اسرائیل می‌آورند. آنها همچنین از موشک‌های «پیتریوت پاک۳» در این مانور استفاده خواهند کرد. “

 در هفته ای که از سراسر منطقه بوی باورت می آید،واکنش ترکیه  به ساقط شدن  هواپیمای جنگنده اش توسط سوریه ، خطر جنگ رانزدیکتر می کند.رجب طیب اردوغان به سوریه هشدار می دهد که در صورت نزدیک شدن نیروهایش به مرز ترکیه به این اقدام دمشق پاسخ خواهد داد. ناتو ، سرنگونی جنگنده ترکیه را به شدت محکوم می کند. برخی از ناظران، این در گیری را مقدمه دخالت نظامی ناتو در سوریه ارزیابی می کنند. روزنامه گاردین از تاسیس مرکزی در ترکیه برای رساندن سلاح به اپوزیسیون سوریه پرده بر می دارد.

 نخست وزیر ترکیه اعلام می کند :” آنکارا به حمایت از مردم سوریه تا سرنگونی «نظام دیکتاتور و خونخوار» بشار اسد ادامه خواهد داد.”

روزنامه اومانیته، ارگان حزب کمونیست فرانسه در مطلبی جانبدار حکومت سوریه می نویسد:“هدف نبرد بر سر سوریه در سطح منطقه‌ای طبعا در صورت تغییر رژیم، ممانعت از تسلیح حزب الله از سوی ایران، جدا کردن سوریه از ایران و تضعیف جدی ایران تا زمان تغییر دادن رژیم تهران است.”

 و درتهران «نظام» با « تقدس سازی» و«نظامیگری» همچنان درحال حل و فصل مسائل جامعه است.

ازآمار ارائه شده توسط مدیرکل هیات‌های امناء بقاع متبرکه و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امورخیریه معلوم می شود:” در ۱۵ استان کشور ۳۳ پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند .”

 اسامی پیامبران اعلام نشده ، اما محل دفنشان در استان های زیراست:” آذربایجان شرقی سه پیامبر، اصفهان و سمنان هر کدام پنج پیامبر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی یک پیامبر ، استان فارس دو، قزوین چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو ودر مازندران دو پیامبر الهی مدفون هستند.”

می توان قزوین ، اصفهان و سمنان را شهرهای پیامبر پرور نامید.اما چون تعداد امامان و امام زادگان مدفون و یا متولد در ایران دراین گزارش اعلام نشده است، اسامی شهرهای امام پرور معلوم نیست. آنچه آشکار است ،نایب برحق آخرین آنان مرتب درحال طی مدارج  است و مدام از زمین و زمان درجه می گیرد. این هفته نوبت رئیس سازمان بسیج هنرمندان است که از «مرجعیت هنری» سید علی خامنه‌ای در سه حوزه «فقه، اندیشه و اخلاق هنری» خبر بدهد که می دهد.

رییس  و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم سخت سرگرم تشکیل «کمیته پیگیری مطالبات» آیت الله خامنه‌ای در مجلس نهم هستندتا دمکراسی حاکم کامل و مجلس دربست مجری فرمان رهبر گردد. این از فرمایشات تاریخی یکی از دو «غلام خانه زاد» یعنی علی لاریجانی است:“بعد از بیانات ایشان در جمع نمایندگان مجلس هشتم، ما مسئولیت بیشتری داریم تا سازوکاری برای عملی کردن فرمایشات ایشان داشته باشیم و متعهد شویم که به نظرات ایشان که قطعا به صلاح و مصلحت کشور است، عمل کنیم.”

قاعدتا هم هیچ اهمیتی ندارد که درسی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی در کتابی که از سوی سازمان جهانی یونسکو با عنوان «میراث جهانی در حوزه خلیج» منتشر شده نه تنها نامی از ایران برده نشده، بلکه کلمه فارس از عبارت خلیج فارس نیز حذف شده است.

 یا دریاچه ارومیه به روزهای کابوس تبخیر و خشک شدن به دلیل گرمای بیش از حد هوا نزدیک ترمی شود، یا درفاجعه جنگل ابر بخشی از سبزی ایران به غارت رفته ،  یا۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر معضل اعتیاد هستند،  یا تحلیل گران اقتصادی رفته رفته از ناممکن بودن مهار گرانی‌ها سخن می‌گویند.

مهم تغییر چهره تهران و اجرای «دستورالعمل‌ و راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب» است که ۲۶دستگاه در این امر مسئولیت دارند . انجام این امر الهی در کشور پیامبران به سردار احمد رضا رادان سپرده شده که دوران تخصصی رادر کهریزک با شکنجه و تجاوز وقتل گذرانده است؛ و حالا هم می گوید:“نیروی انتظامی با به جان خریدن ناملایمات به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و می‌کند. ” و البته به کمک علمای اسلام.

 

برخی از این «وظایف شرعی و قانونی» به شرح زیر است :

کسانی را که دو باربیشتر مشروب خورده باشند با اقتداء به حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن شریعتی رییس دادگستری خراسان رضوی به جوخه اعدام می سپارند.

فعالان اینترنتی ایران را که اکثرشان جوانان دانشجو هستند و بین آن‌ها نخبگان و قبول‌شدگان رتبه‌های بالای المپیادهای علمی و کنکور نیز وجود دارند، در خوابگاه های دانشجویی بازداشت  می کنند.

امری که شامل افراد «بدحجاب»  هم می شود ، چون در کنار «اراذل و اوباش» باعث ایجاد ناامنی در اماکن عمومی می‌شوند و به این ترتیب  مانع استفاده برخی خانواده‌ها از پارک‌ها، سینما‌ها و پاساژ‌ها می شوند.

جلو خودروهایی را که رنگ «تحریک کننده» می گیرند. کراوات را از گردن پزشکان باز و آرایش را از چهره کارکنان زن درشرکت ها وبیمارستان ها پاک و خودشان را دستگیرمی کنند.

سینه مانکن ها را می برندو ماه رمضان را انتظار می کشند تا با روزه خواران برخورد کنند.

تابستان گرم و طولانی ایران با بوی باروت آغاز شده است. « نظام» به سرکوب بی امان خود ادامه می دهد. وزارت ارشاد اتهام‌های تازه به نشر چشمه می زند: ترویج همجنس‌بازی و زنای با محارم.

محمدباقر باقریان نژادیان فرد، نماینده مجلس ششم که دخترش (فاطمه) را مرداد ماه سال ۱۳۹۰ از دست داده، می گوید دخترش توسط نیروهای امنیتی کشته شده است. او در طول یکسال اخیر برای پیگیری قتل دخترش نامه‌های فراوانی به مسئولان کشوری و حتی رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که به خاطر آن توسط ماموران اطلاعات تهدید شده است که اگر سکوت نکند جان بچه‌های دیگرش نیز به خطر می‌افتد.

نرگس محمدی به دادستان تهران می نویسد: “هر حادثه‌ای در زندان برای من رخ دهد عامدانه است”.

سخن عیسی سحر خیز در «حصر بیمارستانی» این است:” شخص اول کشور «خامنه‌ای» مسئول مرگ من در زندان است.”

هدیه «نظام» برای آزادیخواهان مرگ و برای فردای نزدیک جنگ است. ومردم صفی از خاموشانند  در هیاهویی از ارتداد و خشم.

فضا را می توان در شعرعلیرضا آشوری که عصر چهارشنبه به فضای مجازی می رسد، به تماشا نشست:

زنگ خورده بود دبستان ها را

و ما آخرین دسته ای بودیم

که جنازه دریا را از آب بیرون می آوردیم

دریا سخت آرام بود و

ما سخت تر آشفته

در این میان

ما صفی از خاموشان بودیم

در هیاهویی از ارتداد و خشم

سربازها اما

نوشابه ها را بالا می بردند

و ما به دریا می پیوستیم

در میان جمع خاموشان.