دستور کار نظامیان؛ تهدید و خواهش

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نگرانی از شکاف ها و شورش های محرومان

گرانی ها، شرایط بحرانی اقتصاد کشور وهمچنین افزایش تحریم های اقتصادی و تهدیدات خارجی، مقامات نظامی و امنیتی را که نگران شورش محرومان هستند مجبور کرده تا با دو زبان موازی “تهدید و خواهش” از مردم بخواهند در این شرایط سخت همراه “نظام اسلامی” باشند.

 رییس فعلی اداره سیاسی سپاه پاسداران در همین راستا گفت: “دشمنان انقلاب اسلامی ایران برای ایجاد نارضایتی درجامعه و بهره برداری از آن در انتخابات ۹۲ بر روی بی ثبات سازی اقتصادی سرمایه گذاری کرده اند، در نتیجه هر نوع تنش و بی ثباتی در بازار، حرکت در مسیر و بازی در پازل دشمن است.”

سرهنگ پاسدارعلی اشرف نوری که پس از قرارگرفتن نام سرتیپ پاسدار یدالله جوانی در لیست تحریم های بین المللی، از سال گذشته تحت عنوان “رییس اداره سیاسی سپاه” معرفی می شود همچنین افزود: “به برکت ایستادگی و استقامت وصف ناشدنی ملّت ایران،تمامی تلاش های بیگانگان به شکست انجامید و تنها امیدشان به تحریم های به اصطلاح فلج کننده ای است که آقای اباما رئیس جمهور آمریکا رسماً آنرا اعلام کرد تا شاید بتوانند با فشار اقتصادی واز بین بردن آستانه تحمل مردم آنها را وادار به اردوکشی خیابانی همچون فتنه ۸۸ کنند و از درون آن نتیجه مد نظر خود را درانتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بدست آورند.”

وی با این ادعا سپس ادامه داد که “جریان های سیاسی داخل کشور باید مراقب باشند به گونه ای عمل نکنند که دشمن را در تحقق خواسته خود امیدوار کنند. هرچند اگر برخی جریانات سیاسی همچون اصحاب فتنه بار دیگر بخواهند آزمون خود را یکبار دیگر تکرار کنند، ملت هوشیار، آگاه، ولایتمدار و با بصیرت ایران، پاسخ های کوبنده خود را در عرصه های مختلف از جمله در انتخابات ۹۲ به آنان خواهند داد.”

او همچنین تحلیل غالب مقامات ارشد جمهوری اسلامی از تحریم های گسترده اقتصادی را برجسته و اظهار کرد که “راهبرد آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران “فشار از بیرون و فرو پاشی از درون” است. بنابراین تهدیدات نظامی در راستای بخش اول این راهبرد یعنی “فشار از بیرون” و سناریونویسی برای انتخابات های مختلف از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و تکیه بر تحریم ها در راستای بخش دوم راهبرد غرب یعنی “فروپاشی از درون” ارزیابی می شود.”

علی اشرف نوری از مردم و مسئولان خواست تا “تا با وحدت و همدلی و تبعیت از رهنمودها و فرامین ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)، با کار و تلاش شبانه روزی، دشمنان کینه توز و ضد انسانی ملت بزرگ ایران را در این توطئه همه جانبه به شکست بکشاند.”

حسین طائب، فرمانده سابق بسیج و رییس کنونی “سازمان اطلاعات سپاه پاسداران” هم طی اظهاراتی در ۱۳ اسفندماه سال ۸۹ از برنامه ریزی های آمریکا و دشمنان برای “شورش گری” در کشور همزمان با انتخابات مجلس و درپایان سال ۹۰ ابراز نگرانی کرده بود اما گویا مقامات اطلاعاتی سپاه در پیش بینی خود در زمان شرایط بحرانی کشور دچار اشتباه شده بودند که هم اکنون آن را به سال ۹۲ موکول می کنند. رییس سازمان اطلاعات سپاه در آن زمان با ادعای اینکه “استراتژی آمریکا در سال ۹۰ ایجاد مشکل در ایران است” اعلام کرده بود که “در حوزه مهار و کنترل، امید آنها(آمریکایی ها) این بود که بتوانند با پیوند زدن “تحریم و هدفمند کردن یارانه‌ها” نتیجه بگیرند اما با شکست مواجه شدند. برنامه آن‌ها برای سال ۹۰ این است که در فصل اول، تحریم را با موج‌های بعدی هدفمند کردن یارانه‌ها پیوند بزنند و یک موج اجتماعی ایجاد کنند. از سوی دیگر تهدیدات امنیتی و مشغول سازی امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کرده و با طرح سوژه آن‌ها را خسته کنند و در فصل چهارم سال ۹۰ کودتای مخملی ایجاد کنند.”

همزمان با اظهارات علی اشرف نوری اما سرتیپ پاسدار یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران که هم اکنون تحت عنوان مشاورعالی نماینده آیت الله خامنه ای فعالیت می کند نیز به اظهار نظر درباره “اهداف تحریم های اقتصادی” پرداخت و گفت: “آنچه حوزه اصلی فعالیت دشمن در مقطع کنونی است، حوزه اقتصاد است که سعی دارد با به چالش کشیدن اقتصاد و معیشت مردم، نگاه آنها را نسبت به انقلاب عوض کند. “

آقای جوانی مدعی شد که “ملت ما باید بدانند که مذاکرات و مساله هسته‌ای بهانه است و بنا به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دشمن از ایران هسته‌ای نمی ترسد بلکه از ایران اسلامی می‌ترسد.”

وی با اشاره به اینکه “دشمن می‌خواهد دیدگاه نظام در پافشاری بر اصول و ایستادگی در مقابل استکبار را با دیدگاه انعطاف در مقابل غرب و کوتاه آمدن در برابر خواست آنها عوض کند” همچون علی اشرف نوری درخواست همدلی و وحدت کرد و گفت: “ما باید با همدلی و گره گشایی از کار مردم و برخورد با مخلان اقتصادی در سطوح شهری، استانی و ملی همچون گذشته از انقلاب پاسداری کنیم.”

گفته های اخیر آقای جوانی در شرایطی است که او هفته گذشته نیز به دولت احمدی نژاد هشدار داده بود که “در آمد مردم ثابت مانده است ولی در عین حال شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در سطح عمومی هستیم. باید دولت کنونی تمام اهتمام خود را در مقطعی که دشمنان کمر بسته اند تا به مردم فشار بیاورند بسیج کند تا اتفاق بدی نیافتد ولی طبیعی است که افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشکل خواهد کرد.”

حجت الاسلام علی سعیدی نیز هفته گذشته با ادعای اینکه محاصره اقتصادی یکی از راه های “دشمنان” برای “ساقط کردن نظام اسلامی” است،اعلام کرده بود که “تلاش های دولت برای مقابله با گرانی ها” ناکافی بوده است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه با گفتن اینکه “یکی از مهم ترین شیوه های دشمن در فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت در کشورمان، مطرح کردن بحث تحریم و محاصره اقتصادی علیه ایران است” تاکید کرده بود: “وظیفه مردم این است که هوشمندانه با ترفندهای دشمن، مقابله کنند.”

روز یکشنبه هفته جاری حیدرمصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی هم که پس از برکناری از سوی محمود احمدی نژاد به دستور آیت الله خامنه ای در سمت خود ابقا شد در ارتباط با برنامه های “دشمنان” برای شکاف در بین مردم و حکومت سخن گفته بود.

حیدر مصلحی “تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن نظام، عدم توانایی بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در تامین نیازهای جامعه، ایجاد شکاف بین نخبگان، القای سیاه نمایی به طور خاص و ویژه و ترسیم چشم‌اندازی بسیار تیره از وضعیت کشور” را از “عمده‌ترین محورهای توطئه‌های دشمن” دانسته بود.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که “ایجاد شکاف میان دین و سیاست، میان حاکمیت و مردم و مسئولین نظام، ایجاد شکاف میان نظام اجتماعی و سیاسی از مهمترین شیوه‌های دشمنان برای از پا درآوردن ایران است.”

او با گفتن اینکه “اعتبارزدایی از رهبر معظم انقلاب از جمله بخش‌های تهاجم دشمنان علیه ایران و اسلام است” و “آنها می‌خواهند همه مشکلات از قبیل گرانی و معضلات جزئی را به رهبر انقلاب از نسبت دهند” تصریح کرده بود: “متاسفانه برخی افراد در داخل کشور با راهبردهای دشمنان در این خصوص همراهی می‌کنند.”

تاکید وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بر “برنامه دشمنان” برای ایجاد شکاف دربین حکومت و مردم و لایه های مختلف حکومت در شرایطی است که این نگرانی از مدتها پیش در بین چهره های شناخته شده امنیتی نظامی جمهوری اسلامی شکل گرفته و از آن بیمناک به نظر می رسند.

پیش از این مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور طی اظهاراتی با اشاره به اینکه “حجم حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی که در عرصه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زیاد است” تاکید کرده بود که دوام حکومت جمهوری اسلامی به “اما و اگر” مشروط شده است.

او در آبان ماه سال گذشته گفته بود: “ما راضی نیستیم در اوج این اصطکاک‌ها قرار بگیریم. خود دشمنان بیشتر دامن می‌زنند تا ما در یک جایگاه بسیار بالا و در یک نقطه اوج این اصطکاک و کشمکش قرار بگیریم. شرایط، سخت و حساس و به بیانی دیگر نگران‌کننده است اما شرایط استثنایی و نقطه عطفی است. معمولا ملت‌های بزرگ در این نقطه قرار می‌گیرند و که اگر بتوانند رسالت خاص خود را انجام دهند، ماندگار خواهند شد.”

قائم مقام سابق وزارت اطلاعات در دوره های علی فلاحیان و قربانعلی دری نجف آبادی همچنین درباره تهدیدات علیه حکومت جمهوری اسلامی گفته بود: “بحث نظامی جدی نیست اما دشمن قصد دارد از طریق «گسل‌ها » وارد شود. گسل‌ها نیز وقتی ایجاد می‌شود که مدیران قول و وعده‌های بسیار بدهند و نتوانند به آن عمل کنند. البته همه این موضوع به دستگاه‌ها باز نمی‌گردد بلکه سطح مطالبات عمومی نیز بالاست که باید فرهنگ‌سازی شود و «سطح مطالبات» پایین بیاید.”

اظهارات مقامات مختلف نظامی امنیتی در شرایطی است که پیش از این اداره سیاسی سپاه پاسداران در آذرماه سال ۸۸ با انتشار تحلیلی در بولتن ویژه هادیان سیاسی خود از “گسل مردم – حاکمیت”، “گسل مردم – مردم”، “گسل ارکان حاکمیتی” در کنار “گسل مراجع و روحانیت با ولایت فقیه” و “گسل مردم و روحانیت” به عنوان پنج گسل تهدید کننده جدی جمهوری اسلامی نام برده و ادعا کرده بود که این پنج گسل یا شکاف سیاسی- اجتماعی “بستر جنگ نرم دشمن با نظام اسلامی” در جهت تلاش برای “نابودی حکومت جمهوری اسلامی” است.

دو سال پیش نیز در یکی دیگر از این بولتن ها که برای هادیان سیاسی سپاه منتشر می شود تاکید شده بود: “امریکا ابتدا منتظر به بارنشستن اهداف نرم افزارانه قطعنامه های زنجیره ای و سایر اقدامات نرم در ایران است. آن وقت با توجه به تضیعف دولت در ابعاد نظامی، اقتصادی، اجتماعی و پشتوانه مردمی از یک سو و قدرتمند سازی اپوزیسیون و مخالفان نظام، تغییر ساختار را از طریق شوک هایی مانند انتخابات، شورشهای محلی یا جنگ فراهم نمایند”.

این بولتن داخلی سپاه پاسداران در ادامه افزوده بود: “آنها از سوی دیگر در تلاشند تا با فشارهایی که از قبل قطعنامه های زنجیره ای بر نظام جمهوری اسلامی وارد می شود، به تدریج ناکارآمدی و مقبولیت نظام و در نتیجه مشروعیت نظام را زیر سئوال برده و بسترهای نارضایتی در داخل را از حوزه ای به حوزه دیگر منتقل نمایند تا در نهایت زمینه های فروپاشی از درون فراهم گردد”.

موضوعاتی که پیش از این در بولتن های سپاه سپاه پاسداران برای فرماندهان، هادیان سیاسی و اعضای ویژه آن پیش بینی شده و موجب نگرانی آنها را فراهم آورده بود هم اکنون بصورت روزانه از سوی مقامات ارشد جمهوری اسلامی تکرار می شود تا جایی که این موضوع حتی موجب نگرانی رهبر جمهوری اسلامی نیز شده است.

دوهفته پیش آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان قضایی جمهوری اسلامی درهمین ارتباط گفته بود: “هدف اصلی قدرتهای استکباری از اعمال تحریم‌ها، مردم ایران هستند تا فشارها موجب شود که مردم به ستوه بیایند و از نظام اسلامی جدا شوند”.