دستگیری به خاطر قصد شعرخوانی

نویسنده

» گزارش وستنیک کاواکازا از گم شدن دو شاعر آذربایجانی در ایران

اورخان ساتاروف

پرونده دو شاعر آذربایجانی که در ایران دستگیر شده بودند همچنان در مرکز توجه مردم است.

دو شاعر آذربایجانی، فرید حسین و شهریار حاجی زاده در ماه مه تصمیم گرفتند در اولین کنفرانس بین المللی شعر در ایران شرکت کنند. این دو در پایان کنفرانس ناپدید شدند. دوستانشان می گویند که ماموران امنیتی ایران آنها را دستگیر کرده اند.

وزیر امور خارجه آذربایجان پنج یادداشت به وزارت خارجه ایران نوشته است و از خواسته است در مورد این دو شاعر گمشده توضیح بدهند. در نهایت وزارت اخارجه ایران پذیرفته که این دو دستگیر شده اند چرا که قصد ارتکاب جرم داشتند. ایران روشن نکرده است که آنها قصد ارتکاب چه جرمی را داشتند.

علاوه بر این، مقامات ایرانی به کنسول آذربایجان اجازه نداده اند که با افراد دستگیر شده دیدار کند که این نقض آشکار پیمان 1963 وین است. در نتیجه، وزیر خارجه آذربایجان از شهروندانش خواسته است که هنگام سفر به ایران مراقب باشند.

لهام عبدالله اف، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت: “حادثه اخیر دستگیری شاعران آذربایجان در ایران نشانه روشنی است برای اینکه شهروندان آذربایجانی در هنگام سفر به ایران هشیار باشند. چرا هموطنان ما باید درگیر این موارد با کشوری بشوند که خود را دوست ما می داند؟ هیچ کس نمی تواند از اینکه فردا در ایران به اتهامات واهی دستگیر شود، در امان باشد.”

رسانه های ایران گزارش داده اند که شهروندان آذربایجان متهم به جاسوسی برای اسرائیل هستند. این در ایران بسیار رایج است که دولت همه مشکلات را به گردن “رژیم صهیونیستی” بیاندازد. ایران همواره از آذربایجان به دلیل رابطه “بیش از حد نزدیک اش” با اسرائیل انتقاد می کند. با این حال این برای کارشناسان آذربایجان کاملا مشخص است که این مورد اخیر چیزی نیست جز یک اقدام تحریک آمیز. در عین حال هیچ بیانیه رسمی که بگوید این دو شاعر به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند، منتشر نشده است.

مقامات آذربایجان تلاش می کنند تا این دو شاعر جوان را آزاد کنند اما تلاش هایشان به نظر بیفایده می رسد. المار محمدیاروف، وزیر خارجه آذربایجان روز پنجشنبه میزبان حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران بود و تاکید کرد که دستگیری این دو شاعر موجب نگرانی کشور آذربایجان شده است و خواستار شرایطی شد که مسئولان کنسولگری آذربایجان بتوانند با این افراد دیدار داشته باشند. محمدیاروف همچنین از وزیر ایرانی خواست که مراتب نگرانی جدی دولت آذربایجان از این موضوع را به رهبر ایران گوشزد کند.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز با این وزیر ایرانی دیدار کرد. مقامات ایرانی، از رئیس جمهور آذربایجان دعوت کردند تا برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد به ایران سفر کند. گفته می شود که رئیس جمهور آذربایجان دعوت ایران را پذیرفته است. احتمال دارد که ایران این دو شاعر را در جریان سفر علی اف به ایران، آزاد کند. شاید مقامات ایران از این دو شاعر برای آزاد کردن زندانیان ایرانی در آذربایجان استفاده کنند.

به هر صورت کاملا مشخص است که این دو شاعر درگیر یک بازی پیچیده سیاسی شده اند.

وستنیک کاواکازا، 14 ژوئیه