آسمان های ناامن و جان های ناقابل

نویسنده

» مقاله لس آنجلس تایمز درباره وضعیت خطوط هوایی ایران

مریتز لوتز

با بیش از 600 نفر سوار بر سه هواپیمای خطوط هوایی ایران، دو هواپیما پس از آتش گرفتن موتورشان مجبور به فرود اضطراری شدند و هواپیمای سوم نیز پس از به زمین نشستن، از باند فرودگاه خارج شد. هر سه سانحه در کمتر از 24 ساعت رخ دادند.

بر اساس گزارش های قبلی لوس آنجلس تایمز، صنعت هواپیمایی ایران تجربه های مرگباری ناشی از نقص فنی دارد و از سال 2000 تا کنون، شاهد 14 سانحه مرگبار برای هواپیماهای مسافربری و نظامی خود بوده است. در این میان، 7 سانحه در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران به وقوع پیوسته است.

یک هواپیمای ایرباس اِی- 300 تحت مالکیت شرکت خصوصی ماهان ایر که با 236 مسافر از تهران عازم دوسلدورف آلمان بود، صبح روز سه شنبه و پس از آنکه خلبان متوجه آتش سوزی در موتورهای این هواپیما شد، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه استانبول ترکیه شد.

بر اساس گزارش نشریه ایویشن هرالد، تنها یک ساعت بعد، یک ایرباس اِی- 300 دیگر ایرانی که با 236 مسافر عازم استکهلم سوئد بود، با مشکل مشابهی روبرو شد و مجبور شد در استانبول ترکیه به زمین بنشیند.

به گزارش خبرگزاری ایران، شامگاه همان روز یک هواپیمای خطوط هوایی آسمان نیز با مشکل ترکیدن چرخ روبرو شد و پس از فرود، از باند فرودگاه شهر تبریز خارج شد. در گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی آمده است این هواپیما که از نوع فوکر 100 بود، “به دلیل بارش سنگین باران در شامگاه سه شنبه در تبریز، از باند فرودگاه بین المللی تبریز خارج شده است.”

این خبرگزاری به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد هواپیما به محض فرود کنترل خود را از دست داده و به داخل کانال آبی در نزدیکی باند فرو رفته است. در جریان این سانحه، دو نفر صدمه جزئی دیدند. این هواپیما از تهران پرواز کرده بود.

در این سه سانحه که یادآور تأثیرات تحریم ها و فساد داخلی کشور بر امنیت پرواز در ایران است، به کسی آسیبی نرسیده است.

ایران می گوید تحریم های غرب بر سر برنامه هسته ای، این کشور را از خرید هواپیماهای جدید و قطعات یدکی بازداشته است. اما منابع داخلی صنعت هواپیمایی ایران به لس آنجلس تایمز گفتند سوء مدیریت، باند بازی و فساد باعث شده شرکت های هواپیمایی ایران از زیر نگهداری مناسب و بازرسی هواپیماهایشان شانه خالی کنند.

ایران در ژوئیه گذشته شاهد سقوط دو هواپیما در ظرف تنها چند هفته بود و در اوائل سال جاری نیز یک هواپیمای مسافربری ساخت روسیه حین فرود دچار آتش سوزی شد.

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 27 اوت