حرف راست را باید از کوچک زاده شنید

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

جلسه سران قوا تشکیل شد، دو لاریجانی خندان و یک احمدی نژاد اخمو از آن خارج شدند. جلسه نمی دانم چی چیز تشکیل شد و یک حسن خمینی خندان و یک هاشمی که معلوم نیست خوشحال است یا ناراحت در کنار یک برج زهرمار به نام رئیس جمهور نشستند. سه قاضی که نورچشمی بودند تعلیق شدند. آیت الله خامنه ای که سه سال است خودش مثل بزصامت در صحنه حضور دارد و می بیند که سند چشم انداز توسط دولت به دستمال توالت تبدیل شده، امروز با کمی اخم و مقداری جدیت، و بدون الهی قربون دست و پای بلوریت برم، به دولت گفت “ سند چشم انداز شعار نیست، در همه شرایط باید مورد توجه کامل باشد.” البته من نمی خواهم بگویم خدای ناکرده حکومت در حال عقب نشینی از حمایت از دولت اسگلاریسم است، ولی شما هم به جای گیر دادن به من به سووالاتی که سه ساعت نشستم طرح کردم، جواب بدهید، اینکه دیگر کاری ندارد. من که نمی گویم چون کروبی از مردم دعوت کرده برای روز قدس بروند خیابان، پس لطفا بروند، یا شب قبلش بروند روی پشت بام آنتن شان را درست کنند ناسلامتی تلویزیون رسا از همین فردا پس فردا وارد می شود، حالا اگر شعار هم دادند چیزی نمی شود، تازه این شازده پیشنهادات دیگری هم دارد که فردا به اطلاع می رسد.

 

سووال اول، آیت الله خامنه ای گفته است “ دولت از کارهای موازی در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی پرهیز کند.” آخه برای چی؟

گزینه اول: چون فعلا سپاه دارد یک دولت موازی درست می کند و اگر دولت بخواهد خودش هم دولت موازی درست کند، آن وقت سپاه باید دو تا دولت موازی درست کند. 

گزینه دوم: کلا بیت رهبری خودش به اندازه کافی دولت موازی دارد، بهتر است دولت این کار را نکند.

گزینه سوم: اصولا دولت اگر کار موازی بکند، آن وقت یک خط دولت به آن یکی خط نمی رسد و ممکن است یکی اش مجبور شود برود سوریه یکی برود روسیه.

گزینه چهارم: حالا شما بگذارید همین یکی را درست کند، موازی اش باشد بعد.

 

سووال دوم، با توجه به اینکه 150 نماینده مجلس از طرح نظارت بر مجلس که باعث می شود مجلس که هزار سال قبل قرار بود در راس امور باشد، برود زیر نظر شورای نگهبان که آن هم در راس امور نیست و رهبری فعلا تا نیم ساعت قبل در راس امور بود، برای چی؟

گزینه اول: شاید یکی بخواهد بگوید بیایید مرا هر روز یک ساعت بزنید به شما چه؟

گزینه دوم: وقتی کسی در راس امور است، حتما باید یکی در راس تر امور باشد.

گزینه سوم: کلا آدم صغیر احتیاج به مراقبت دارد، بخصوص وقتی زیادی لذت ببرد.

گزینه چهارم: بعضی ها کلا خواری طلب هستند، دوست دارند هر روز توسری بخورند، باید بروند دکتر وگرنه شورای نگهبان آنها را می خورد.

 

سووال سوم، در درگیری های ناموسی امروز مجلس، آقای حمید رسایی به علی لاریجانی گفت: “ تحمل انتقاد را ندارید.” برای چی باید نتیجه بگیریم؟

گزینه اول: وقتی چهارهزار نفر می روند زندان، ولی نمی گذارند یک نفر با دولت موافقت صریح بکند، معلوم می شود تحمل انتقاد را ندارند.

گزینه دوم: رسایی که کوچک زاده نیست هر چه بگوید غلط باشد، ممکن است تصادفا حرف درستی هم بزند.

گزینه سوم: گاهی آدم از دهانش چیزی درمی رود که اصلا قصدش را نداشته، مثلا آقای خامنه ای یک بار اشتباها گفت “ دوستان من” و یک ماه بیمارستان بستری شد.

گزینه چهارم: مطمئنا حمید رسائی منظورش از انتقاد چیز دیگری بوده، وگرنه چطور ممکن است یک آدم در ایران هم انتقاد بکند و هم بطور طبیعی زندگی اش را بکند.  

 

سووال چهارم، شباهت یک اسب که در ملاء عام راست افراطی شده با کوچک زاده چیست؟

گزینه اول: هر دوتاشان راست افراطی هستند.

گزینه دوم: هر دوتاشان لذت می برند و از این کار خجالت نمی کشند.

گزینه سوم: اگر خجالت می خواست بکشد که اسمش اسب نبود، تازه اسب اسم مستعار است.

گزینه چهارم: حرف راست را از بچه کوچک و حرف راست افراطی را باید از کوچک زاده شنید.

 

سووال پنجم، امروز آیت الله خامنه ای به هیات دولت گفت “ زندگی مردم را آسان کنید.” فکر می کنید در بسته پیشنهادی دولت برای آسان کردن زندگی مردم چه چیزی قرار داشته باشد؟

گزینه اول: یک عکس رهبر، تعدادی شعر از حداد عادل، یک گاز اشک آور، یک بطری.

گزینه دوم: یک کپی بلیط سفر رئیس جمهور به نیویورک، یک باتوم، یک بطری.

گزینه سوم: یک عکس از رهبر و رئیس جمهور، یک آشپزخانه اوپن، یک بطری.

گزینه چهارم: چند بطری که قدرت انتخاب در مصرف کننده وجود داشته باشد.

 

سووال ششم، با توجه به اینکه به گفته نیروی انتظامی “ یک شرکت هرمی گروگانگیر در کمتر از دو ساعت شناسایی و منهدم شد.” کدام یک از عملیات دولت نهم و دهم در پنج سال گذشته از همه سریع تر صورت گرفته است؟

گزینه اول: تصویب 200 طرح زیربنایی مهم در استان خراسان در یک جلسه دو ساعته.

گزینه دوم: تغییر شریکای مهم اقتصادی ایران از “روسیه و آلمان” به “ ترکیه و برزیل و چین” در یک عرض دو روز.

گزینه سوم: تغییر نام یک روستا در اقلید در جریان سخنرانی در عرض یک دقیقه که باعث کشته شدن پنج نفر شد.

گزینه چهارم: دستگیری 160 نفر از رهبران اعتراضات خیابانی، شش ساعت قبل از اینکه موضوع اعتراض ایجاد شود.

گزینه پنجم: اقدام به اعتراف عبدالمالک ریگی سه روز قبل از اینکه دستگیر شود.