جعفر پناهی به اعتصاب غذا پایان دهد

نویسنده

» گزارش ال پائیس از توجه کن به وضعیت فیلمساز زندانی :

آنخلس اسپینوسا

“به سینمایی که به آن اعتقاد دارم، دست از اعتصاب غذا نخواهم کشید مگر اینکه به خواسته هایم توجه کنند”. این جمله ای است که جعفر پناهی، کارگردان دربند ایرانی، در نامه ای از زندان اوین برای خانواده اش نوشته و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران آن را عمومی کرده است. این کارگردان که از اول مارس در زندان بسر می برد، از یکشنبه گذشته در اعتراض به تهدیدهای بی وقفه علیه خانواده اش و بدرفتاری هایی که در زندان متحمل شده دست به اعتصاب غذا زده است.

پناهی روز سه شنبه طی تماس تلفنی با همسرش طاهره سعیدی می گوید: “شنبه شب چند مأمور به سلول ۵۶ حمله کردند و من و هم سلولی هایم را بدون لباس به حیاط بردند و یک ساعت و نیم ما را در سرما نگهداشتند.” کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قول پناهی می نویسد: “یکشنبه صبح مرا به اتاق بازجویی بردند و مرا به فیلمبرداری از داخل سلولم متهم کردند که این کاملاً کذب محض است. سپس مرا تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده ام را در اوین زندانی می کنند و دخترم را به یک زندان ناامن در رجایی شهر خواهند فرستاد.” از این لحظه به بعد بود که پناهی ۴۹ ساله تصمیم گرفت در اعتراض به این تهدیدها اعتصاب غذا کند.

 

غیبت در کن

پناهی سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کرد. در زمان بازداشت به همراه همسر، دختر و چندین مهمان، به تهیه فیلمی در مورد اعتراضات پس از انتخابات متهم شد. بقیه زندانیان، ازجمله محمد رسول اف، پس از آن آزاد شدند.

پناهی ماه ژوئیه سال گذشته به دلیل رفتن بر سر مزار ندا آقاسلطان، دختر جوانی که به ضرب گلوله کشته و به نماد جنبش اعتراضات پس از انتخابات تبدیل شد، مورد بازجویی قرار گرفت. از آن پس، وی امکان خروج از کشور را نیافت.

غیبت پناهی در هیأت داوران جشنواره سینمایی کن نه تنها به صندلی خالی وی جنبه ای سبمولیک و تأثیرگذار بخشید، بلکه سبب شد هنرمندان بسیار دیگری از سراسر جهان خواستار آزادی او شوند. به ویژه می توان به سخنرانی عباس کیارستمی اشاره کرد که طی آن از دولتمردان جمهوری اسلامی خواستار آزادی کارگردان “بادکنک سفید” شد که در سال ۱۹۹۵ جایزه ای را در کن به خود اختصاص داد.

 

منبع: ال پائیس، ۲۰ می