حال وخیم باقی، نوری زاد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

اعتصاب غذای جعفر پناهی و محمد نوری زاد ادامه دارد؛ همزمان برخی گزارشها از وخیم بودن وضعیت جسمانی عمادالدین باقی خبر میدهند. آن سو تر و در کرمانشاه، خبرها حاکی از اعتصاب غذای یک هفته ای کاوه قاسمی کرمانشاهی در اعتراض به وضعیت نامشخص اوست.

 

ادامه اعتصاب غذا

روز پنج شنبه سایت کلمه از ضرب و شتم شدید و اعتصاب غذای محمد نوری زاد، نویسنده و فیلمساز خبر داد. خبری که بر اساس آن: محمد نوری زاد را به بهانه ی هواخوری از سلول خارج کرده اند و سپس ۵ نفر از عوامل امنیتی اوین بر سر وی ریخته و به قصد کشت او را کتک زده اند. به طوریکه ضربه شدیدی که به سر او وارد آمده است توسط پزشک زندان ضربه مغزی تشخیص داده شده است. بر اثر این ضربه بینایی وی مختل شده است و نوری زاد بعد از این عمل غیر اخلاقی و غیر قانونی ماموران زندان اوین در اعتصاب کامل آب و غذا به سر می برد. وی به خانواده خود اعلام کرده اگر وضعیت به همین منوال باشد زنده نخواهد ماند. همچنین نوری زاد پس از ضرب و شتم از سلول دو نفره اش دربند ۲۴۰ به دخمه ای بی نور و بدون جریان هوا و همچنین سرویس بهداشتی منتقل شده است.

روز گذشته اما همسر آقای نوری زاد از دیدار دادستان تهران با همسرش و انتقال این نویسنده به بند عمومی خبر داد و به سایت پارلمان نیوز گفت که آقای نوری زاد اعتصاب آب خود را شکسته، اما همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

همسر این نویسنده در بند با انتقاد از برخورد صورت گرفته با همسرش گفت: حکم آقای نوری زاد صادر شده و این رفتارها و نگهداری بیش از دو ماه او در بند ۲۴۰ و انفرادی غیر قانونی است.

همسر آقای نوری زاد که روز گذشته موفق به ملاقات با این فیلمساز شده توضیح داده است که: ملاقات کابینی بود و آقای نوری‌زاد همچنان به دلیل ضرب و شتم از سر درد و مشکل بینایی رنج می‌برد.

او تاکید کرد که پیگیر مشخص شدن عوامل ضرب و شتم همسرش و علت آن در زندان خواهد بود.

 

جعفر پناهی وسومین خواسته او

جعفر پناهی، کارگردان معروف ایرانی نیز که از یک شنبه هفته گذشته دست به اعتصاب غذای خشک زده بود همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد. او در نامه ای که توسط خانواده اش منتشر شد، نوشته بود تا تحقق سه خواسته خود مبنی بر  ”تماس و دیدار باخانواده ام و اطمینان کامل از سلامت آنها، ۲٫حق داشتن وکیل بعد از ۷۷روز و مشورت با او و آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی،  به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد؛ چرا که نمی خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند”.

جعفر پناهی اما در پی پنجمین روز اعتصاب غذای خشک موفق شد در حضورعباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، فریده غیرت، وکیل مدافع خود و نیز خانواده اش را ملاقات کند.

کارگردان “دایره” در عین حال به دادستان تهران اعلام کرده است که تا محقق شدن سومین خواسته اش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. دادستان تهران هم ضمن در اختیار گذاردن پرونده جعفر پناهی به وکیل وی اعلام کرده پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع داده شده تا روال قانونی خود را طی روزهای آینده دنبال کند.

این احتمال وجود دارد روز شنبه هفته آینده جعفر پناهی همراه فریده غیرت در دادگاه انقلاب در برابر اتهامات وارده از خود دفاع نماید.

همزمان عیسی سحرخیز و مهدی محمودیان در پیام هایی از زندان، از جعفر پناهی خواسته اند اعتصاب غذای خود را بشکند. براساس اعلام مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحر خیز، این روزنامه نگار سرشناس که در زندان رجایی شهر زندانی است،  از جعفر پناهی خواسته اعتصاب غذای خود را بشکند تا همه بصورت دستجمعی اعتصاب کنند، تا بتوانند اتفاقات ناگواری را که در زندان ها انجام می شود را به گوش جهانیان برسانند.

به گزارش سایت میزان خبر، عیسی سحرخیز خطاب به جعفر پناهی نوشته است: “اعتصاب غذا را بشکن، تا بتوانی روزی آنچه در داخل زندان گذشت را به تصویر بکشی. اعتصاب غذا را بشکن تا شاهدی باشی گویا از آنچه بر این ملت راندند. نسل آینده تو را لازم دارند تا بدانند بعد از انتخابات چه بر سر مردم آوردند، در زندان ها چه گذشت و مردان آزاده برای چه در زندان های جهل و زور و ستم مقاومت کردند، تا نسل آینده قدر آزادی را بداند و خون هایی که برای آن ریخته شد را فراموش نکند. آزادی به راویان هنرمندی همچون تو نیاز دارد، برای آزادی بمان و و اعتصابت را بشکن. “

 

وثیقه صد میلیونی کاوه  قاسمی کرمانشاهی

روز گذشته در حالی قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی به قرار وثیقه تبدیل شد که این فعال حقوق بشر یک هفته را در بی خبری و در اعتصاب غذا به سر برده بود. با حکم بازپرس پرونده، قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی به قرار وثیقه 100 میلیون تومانی تغییر پیدا کرد و تا زمان تودیع وثیقه کاوه به زندان دیزل آباد کرمانشاه انتقال یافت.

این فعال حقوق بشر قریب چهار ماه را در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه گذرانده و در حالی که بازجویی هایش به اتمام رسیده است در وضعیتی بلاتکلیف همچنان در زندان انفرادی نگه داشته می شود.

براساس گزارش ادوار نیوز، کاوه یک هفته را در اعتصاب غذا به سر برده و هنگامی که اجازه تماس تلفنی وی با خانواده داده شده، وی اقدام به شکستن اعتصاب غذایش نموده است. وضعیت جسمانی کاوه بر اثر اعتصاب غذا مناسب نیست و وی نسبت به شرایط سخت بازداشتش به شدت ابراز نگرانی کرده است.

 

عماد بهاور و سلول انفرادی

رییس شاخه جوانان نهضت آزادی مجددا به سلول انفرادی منتقل شده است.

به گزارش میزان خبر، عماد بهاور که ده روز پیش از سلول انفرادی به سلول چند نفره منتقل شده بود مجددا و در پی حمله ماموران زندان، به دستور بازجویان ممنوع الملاقات و به سلول انفرادی برگردانده شد.

این در حالی است که دیگر هم سلولی او، جعفر پناهی بعد از حمله ی ماموران زندان در اعتصاب غذای خشک به سر می برد.

امیر حسین کاظمی، دیگر عضو زندانی نهضت آزادی نیز با وجود گذشت 15 روز از پایان قرار بازداشتش همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

این دو عضو شاخه جوانان نهضت آزادی از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برند.

 

نگرانی ها برای باقی

همسر عمادالدین باقی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامتی این روزنامه نگار اعلام کرد: “آقای باقی دچار لاغری شدید شده و حدود ۲۰ کیلو وزن کم کرده است و گرچه از روحیه قوی برخوردار است اما ما بشدت نگران وضعیت او هستیم”.

عمادالدین باقی، پس از ۵ ماه بازداشت همچنان در سلول بسته ۲۴۰ است و شرایط نگهداری اونگران کننده است.

فاطمه کمالی احمد سرایی به جرس گفته است “گرم شدن هوا و فقدان دستگاه خنک کننده و تهویه که باعث گردش جریان هوا بشود، مشکل تنفسی باقی را جدی تر کرده است و به محض باز شدن تنها دریچه کوچک بالای سلول او، انواع حشرات به داخل راه می یابند و حتی از آن دریچه برای جریان هوا نمی تواند استفاده کند و از طرفی به دلیل دیسک کمر حاد او قادر به نشستن بیش از دقایقی نیست”.

وی ضمن اعتراض به تداوم بازداشت باقی در حالی که او از چند ماه  پیش بدون قرار بازداشت و با دو قرار وثیقه در زندان است گفت: “برای ما جای سئوال است که نه تنها باقی را آزاد نمی کنند بلکه او را به بند عمومی هم انتقال نمی دهند و با وجود اطلاع از شرایط جسمی او، او را در سلول بسته و در شرایط نامساعد نگه می دارند. باقی حداقل ۴ ماه است که بازجویی ندارد و طبق قانون ادامه بازداشت موقت با دو قرار وثیقه نیزهیچ وجه قانونی ندارد اما نه تنها مکان نگهداری او را تغییر نمی دهند بلکه او همچنان از ملاقات حضوری محروم است و معلوم نیست از چه چیزی نگرانند که به او اجازه ملاقات حضوری نمی دهند؟”

 

اصغر خندان تبرئه شد

اصغر خندان، پاسدار بازنشسته و عضو ستاد میرحسین موسوی که در دادگاه بدوی به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود، دردادگاه تجدید نظر تبرئه شد.

ایمان میرزازاده، وکیل آقای خندان اعلام کرد که شعبه ۳۶ تجدیدنظر تهران پس از بررسی پرونده موکلش اصغر خندان، حکم برائت وی راصادر کرده است. اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی بود.

اصغر خندان پاسدار بازنشسته، فرزند و برادر شهید، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. اصغر خندان علاوه بر دستگیری وتحمل حبس در حوادث بعد از انتخابات، در آستانه سالروز پیروزی انقلاب (۲۲ بهمن) نیز احضار و بازداشت شده بود.

 

چهار سال زندان برای مهدی اقبال

دادگاه تجدید نظر حکم ۴ سال حبس مهدی اقبال، عضو جبهه مشارکت و قاری دعای کمیل در مراسم های دعا خوانی اصلاح طلبان را تایید کرد.

به گزارش “تا آزادی زندانیان سبز” ۲ سال از این حکم مربوط به اتهام توهین به رهبری است. مهدی اقبال که بعد از حوادث انتخابات شب های جمعه در حسینیه دارالزهرا برای آرامش خانواده های زندانیان سیاسی دعای کمیل قرائت می کرد آبان ماه سال گذشته بازداشت شد. اقبال از آن زمان تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد و حتی در تعطیلات نوروز با مرخصی او موافقت نشد.