برادعی گزارش های ایران را پنهان می کرد

نویسنده

» مصاحبه فاکس نیوز با جان بولتون

کرتا فان سوسترن

هفته گذشته خبری تکان دهنده مبنی بر اینکه ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد، منتشر شد. بعد رئیس جمهور ایران اعلام کرد که ایران به مرحله تولید اورانیوم 20 درصد رسیده است و ممکن است به  تولید اورانیوم 90 درصد هم برسد. و امروز خبر های بدتری رسید: اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کردکه ایران مخفیانه در حال تحقیق بر روی کلاهک سلاح اتمی است.

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل،مهمان برنامه ماست. جناب سفیر، این اخبار نگران کننده است. مسلما اوراینوم 20 درصد برای تولید سلاح اتمی کافی نیست اما رفتن به سوی  تولید اورانیوم 90 درصد مسلما آنقدر پیچیده و حساس نیست. حالا این خبر به ما رسیده است و خبری شوم است.

جان خب، جالب اینجاست که این خبر تازه ای نیست. نتیجه گیری آژانس جدید و مهم است زیرا در حال حاضر آژانس بیشتر نگران ایران است تا منابع اطلاعاتی آمریکا. اما حقایق نهفته در این گزارش را دولت آمریکا از پنج، شش سال پیش می دانست و آن را چند سال بعد در اختیار آژانس قرار داد. موضوع این است که تصمیم گیرندگان آمریکایی از مدت ها پیش آن را می دانستند و هیچ اقدامی انجام ندادند.

 

آیا این می تواند چراغ سبزی برای سازمان ملل باشد تا در مورد تحریم ها اقدام کند.

(می خندند) بس کنید!

 

خب، منظور من این است که آمریکا تلاش می کند که  دور چهارم تحریم ها را آغاز کند. شنیده ایم که روسیه هم با آن موافق است. چین مانع و مشکل بزرگی است. اما منظورم این است که دستکم حالا موضوع وخیم تر شده است و ما روز به روز به این بمب نزدیک تر می شویم.

این مسئله باعث شده که پرده ای که روسیه و چین خود را پشت آن پنهان کرده بودند، کنار برود. و بالاخره ما شاهد تغییراتی در آژانس بودیم. محمد البرادعی بسیاری از این گزارش ها را افشا نمی کرد و حالا با دبیرکل جدید آژانس این خبرها منتشر شده است و به عقیده من این موضوع مهمی است.

اما من معتقدم که وقتی این گزارش را با گزارش سال 2007 اطلاعات ملی آمریکا که در آن گفته شده بود که ایران مدت هاست دست از بمب اتمی برداشته است، متوجه می شویم که گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا هم همان نکات آژانس را برجسته کرده بودند.

 

حالا وضعیت ما چه می شود، منظور این است که حالا که مدیر آژانس عوض شده است ما خبرهایی را می شنویم که قبلا دولت آمریکا از آن با خبر بوده است. ازسوی دیگر سازمان را  داریم که بسیار ضعیف عمل می کند. اما واقعیت این است که ایران دارد پیش می رود.

کاملا درست است. آنها دارند به تولید سلاح اتمی  نزدیک تر و نزدیک تر می شوند. مدارکی وجود دارد که نشان می دهند آنها به سلاح اتمی دست پیدا خواهند کرد. اما همانطور که گفتم، دولت آمریکا از آن با خبر بود و این خبر جزو اخبار محرمانه بود. اما در ماه سپتامبر سال 2004، جاناتان کارل، خبرنگار ای بی سی گزارشی از تاسیسات پارچین داد که در آن خازن های مورد نیاز برای سلاح اتمی تولید می شود. این درست یک  سال بعد از گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا بود که گمان می کردند ایران دست از تلاش برای تولید سلاح اتمی برداشته است.

 

 پس بعد از شنیدن این خبر که ایران از غنی سازی اورانیوم 20 در صد به  سمت تولید اورانیوم 90 در صد می رود، باید گفت که در نظر داشتن تولید بمب اتمی،…

جان بدیهی است.

 

 بله، بدیهی است. حالا مشکل منتقل کردن این اورانیوم نود درصدی به کلاهک هسته ای مناسب است و به محض اینکه تبدیل به بمب شد می شود آن را برد.

درست است. آژانس همه تلاشش را می کند تاسر از این کار مهندسی در بیاورد یعنی تولید اورانیوم غنی سازی شده با غلظت بالا برای تولید سلاح اتمی و بستن آن روی کلاهک موشک های بالستیک. اینها قدم های مهمی است اما کار سختی نیست.

 

بسیار خوب، پس جایگاه ما کجاست؟ فاصله ما با این بمب چقدر است؟ و مسلما  اسرائیل هم با توجه زیادی نظاره گر این روند است چون احمدی نژاد گفته است که قصد دارد اسرائیل را از نقشه جهان محو کند. منظور من این است که جدول زمان بندی چگونه خواهد بود؟

من مطمئن هستم که آنها از نزدیک شاهد روند تولید بمب در ایران هستند. همانطور که گفتم چیزهای زیادی است که مادر مورد ایران نمی دانیم و این نباید باعث شود که حالمان بهتر بشود. آنچه ما نمی دانیم احتمالا آنان را به تولید بمب اتمی نزدیک تر می کند.

یکی از دلایل سفر، ناتنیاهو، نخست  وزیر اسرائیل به روسیه این بود که  آنان را از جدی بودن وضعیت آگاه کند و آنان را متقاعد کند تا همچنان از دادن تجهیزات هوایی که ایران به آن احتیاج دارد، خودداری کنند.

 

وزیر امور خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون، که در حال حاضر در خاورمیانه است، بسیار سختگیرانه برخورد کرده است. من نمی  دانم قصد او از این برخورد چه بوده است. به نظر شما نحوه برخورد اوباما با مسئله ایران چه خواهد بود؟

به نظر من اوباما همچنان تلاش می کند با ایران وارد مذاکره بشود. باید بگویم که من شخصا از هیلاری کلینتون نا امید شدم، توقع بیشتری از او داشتم اما در روزهای اخیر کلینتون عملا گزینه حمله نظامی به ایران را از روی میز برداشت و این چیزی بود که دولت همچنان بعنوان یک گزینه در نظر داشت. به نظر من حالا تصمیم گیری برای حمله به ایران محدود به اسرائیل شده است.

 

پس ما باید بپذیریم که ایران اتمی خواهد شد.

من فکر می کنم اصلا دور  از انتظار نیست. دلم  نمی خواهد به چنین نتیجه ای برسم اما به زعم من دولت اوباما و سازمان ملل نمی توانندجلو این روند را بگیرند.

 

 مسلما از بعد از آن مسابقه تسلیحاتی آغاز خواهد شد.

دقیقا. مسئله با ایران ختم نمی شود. اگر آنها سلاح اتمی داشته باشند، عربستان و مصر و ترکیه و کشورهای دیگر هم می خواهند سلاح اتمی داشته باشند.

 

جناب سفیر، ممنونم.

 

من از شما ممنونم.

منبع: فاکس نیوز 19 فوریه