تشدید اختلافات در آستانه اجلاس خبرگان

نویسنده
نازنین کامدار

» حامیان دولت پرچمدار دفاع از رهبر شده اند

هفتمین اجلاس خبرگان رهبری فردا در حالی در ساختمان سابق مجلس در بهارستان آغاز به کار می کند که جریان حامی دولت در این مجلس در کنار برخی از چهره های سیاسی افراطی راست و نیز رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، می کوشند در اقدامی چندجانبه ضمن حمله به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، مواضع آیت الله خامنه ای رامورد تایید و تمجید قرار دهند.

در همین راستا، در روزهای منتهی به  برگزاری این اجلاس، محمد تقی مصباح یزدی، روحانی افراطی حامی محمود احمدی نژاد که از حوادث عاشورا بدین سو سکوت کرده بود، ناگهان در جمع آنهایی که سایت های وابسته به دولت “دانشجویان و شاگردان استاد” معرفی کرده اند حاضر شد و در سخنرانی های پیاپی  نسبت به مخالفان دولت موضع گیری و از رهبری آیت الله خامنه ای تمجید کرده است.

او از “خون دل خوردن و شمشیر در غلاف نگه داشتن” سخن گفته و در واپسین دیدار خود در پاسخ به “یک دانشجو” که از او درباره منظور آیت الله خامنه ای از “خواص بی بصیرت” سئوال کرده گفته است: “من راجع به شخص خاصی صحبت نمی کنم اما همه شما حتما مصادیقی را در ذهن دارید و بهتر است همان تعریف خود آقا را درباره آنها به کار ببریم که با ولایت فقیه زاویه گرفتند”.

او همچنین در سخنان خود بدون نام بردن از موسوی و کروبی، انتقادات بسیاری را متوجه “رهبران معترضان” کرده و بارها از آنان به عنوان “مصادیق فتنه” یاد کرده است.

سخنان این عضو تندروی مجلس خبرگان رهبری که در آستانه اجلاس هفتم این مجلس مطرح شده، در رسانه های هوادار دولت برجسته شده به طوریکه سایت رجا نیوز، سخنان وی را در چهار روز پیاپی به عنوان تیتر اصلی خود برگزیده و خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای نظامی ـ امنیتی نیز این سخنان را با عنوان “بیانات روشنگرانه عالم عالیقدر” منتشر کرده است.

برجسته سازی سخنان اخیر محمد تقی مصباح یزدی در حالی از سوی سایت های حامی دولت در روزهای قبل از برگزاری اجلاس خبرگان انجام می شود که علی اکبر محتشمی پور در هفته گذشته در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران از “نقش پر رنگ روحانیون غیر انقلابی و مطرود در زمان امام و انجمن حجتیه در سرکوب اصلاحات” سخن گفته بود که بنا به سابقه این بحث، بسیاری از آگاهان منظور وی را مصباح یزدی و “موسسه پژوهشی امام خمینی” که اعضای آن از فعالان انجمن حجتیه هستند، می دانند.

در تحولی دیگر، شیخ محمد یزدی، قائم مقام رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز امروز با آنهایی که فارس “مردم، طلاب و دانشجویان بسیجی شیراز” نامیده، در قم دیدار می کند و بنا به نوشته این خبرگزاری موضوع سخنان وی “مواضع اخیر برخی خواص” و همچنین “مواضع غیر مسئولانه نماینده استان فارس در مجلس خبرگان” است.

فارس درباره این دیدار که در آستانه اجلاس خبرگان برگزار می شود نوشته است: “طلاب،  دانشجویان و مردم شیراز بعداز ظهر امروز یکشنبه(دیروز) به سمت قم حرکت کرده و فردا(امروز) با آیت الله محمد یزدی درباره مسائل مربوط به برخی خواص و همچنین علی محمد دستغیب گفتگو می‌کنند”.

گفتنی است آیت الله دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در اجلاس پیشین این مجلس که در شهریور گذشته برگزار شد، آیت الله خامنه ای را فاقد شاخص های رهبری دانست. در همان زمان، برخی از خبرگزاری های داخلی از درگیری لفظی شدید وی با محمد یزدی در نطق پیش از دستور اختتامیه اجلاس ششم خبرگان رهبری خبردادند که منجر به ترک نشست از سوی هاشمی رفسنجانی شد.

محمد یزدی، یکی از روحانیون تندروی هوادار دولت محمود احمدی نژاد است که در هشت ماه گذشته بارها مواضع هاشمی رفسنجانی را به باد انتقاد گرفته است و در واپسین مورد وی را “گرفتار زن و بچه”، “فاصله گرفته از رهبر” و “بی بصیرت” نامید که سخنان وی با واکنش تند هاشمی رفسنجانی مواجه شد و وی در گفت و گو با پایگاه خبری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وی گفت: “سالها است که جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است”.

هاشمی رفسنجانی اما در همان مقطع اعلام کرد که به زودی پاسخ مکتوبی به توهین های یزدی خواهد داد. تهدیدی که باعث شد احمد خاتمی، یکی دیگر از روحانیون تندروی حامی دولت، در تماس با دفتر هاشمی رفسنجانی از وی بخواهد پاسخی به اظهارات یزدی ندهد و از قول وی اعلام کرد که یزدی از مواضع اعلام شده خود پشیمان شده است.

با این حال “منابع آگاه” بلافاصله محتوای پاسخ هاشمی رفسنجانی مبنی بر حمایت یزدی از رهبری آیت الله گلپایگانی به جای آیت الله خامنه ای در زمان مرگ آیت الله خمینی را فاش کردند و وی از آن زمان تاکنون در سکوت به سر برده است تا سرانجام روز گذشته اعلام شد که با “مردم شیراز” دیدار می کند.

دیداری که بنا به گفته یک منبع آگاه “با هدف تضعیف آیت الله هاشمی و آیت الله دستغیب در اجلاسیه خبرگان طراحی شده و حتی برخی از این افراد که به عنوان مردم به قم آمده اند، قرار است در روزهای برگزاری اجلاس تجمعی بر ضد هاشمی رفسنجانی و دستغیب برگزار کنند؛ بسیاری از این افراد از جمله عوامل بسیج شیراز هستند که در حمله به مسجد قبا نیز شرکت داشته اند”.

 همزمان با این تحولات، بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز با انتشار و توزیع گسترده شبنامه ای به نام “جامعه پویا” در سطح شهر مشهد که تصویر هاشمی رفسنجانی را به همراه فائزه و مهدی هاشمی بر  روی جلد دارد مدعی ارتباط رئیس مجلس خبرگان با آنچه “ضد انقلاب و جریان فتنه” نامیده، شده است.

در همین حال عزت الله ضرغامی، رئیس رادیو و تلویزیون دولتی ایران نیز در اظهاراتی که روز گذشته در جمع اعضای تشکل محافظه کار جامعه اسلامی مهندسین ایراد کرد، به انتقاد از رئیس مجلس خبرگان رهبری پرداخت.

فارس، با انتشار متن سخنان وی به نقل از ضرغامی نوشته است: “متاسفانه برخی مواضع آقای هاشمی  پس از انتخابات عملا در جهت واگرایی نتیجه داد و در راهپیمایی اخیر دوستان ما تلاش زیادی کرده‌اند که تصاویری از مسیر ایشان را نشان‌دهند که جایگاه وی حفظ شود”.

گفتنی است هواداران بسیج در روز راهپیمایی حکومتی 22 بهمن با نزدیک شدن به حلقه محافظان هاشمی، شعارهایی علیه وی سر دادند.

حملات چندجانبه به هاشمی رفسنجانی از طریق حمله به شخص وی و فرزندانش در حالی ادامه دارد که خبرگزاری فارس نیز از “اقدام خود جوش” عده برای برگزاری یک مسابقه نامه نویسی با عنوان “هاشمی برگرد” خبر داده است. این سایت همچنین یک پست الکترونیک را به عنوان مرجع برگزار کننده این مسابقه معرفی کرده اما از نام موسسه و یا افراد برگزار کننده این مسابقه  سخنی به میان نیاورده است.