سپاه را هم خودی و غیر خودی می کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تقی کروبی: پدرم زیر نظر پزشکان وزارت اطلاعات است

فرزند مهدی کروبی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که هیچ تغییری در وضعیت جسمانی این رهبر جنبش سبز ایجاد نشده و او زیر نظر پزشک وزارت اطلاعات است.

تقی کروبی توضیح داد که “فعلا اجازه داده اند مادرم پیش حاج آقا باشد و روند درمانی و آزمایشات جدیدی که پزشک معالج دستگاه امنیتی در نظر گرفته، در حال تکمیل شدن است. به ما وعده داده اند پس از تکمیل آزمایشات، نتایج را در اختیار ما قرار خواهند داد”.

دوشنبه هفته گذشته مهدی کروبی از محل بازداشت خانگی به یکی از بیمارستان های تحت نظر دستگاه امنیتی منتقل شده بود. براساس گزارشی که وب سایت سحام نیوز منتشر کرد “این اقدام نهاد های امنیتی در پی وضعیت جسمانی آقای کروبی رخ داده؛ او طی دو هفته گذشته با علائم هشدار دهنده ای از جمله کاهش شدید وزن، بی اشتهایی، سرگیجه و حالت تهوع مواجه بوده است”.

خانواده آقای کروبی در اطلاعیه ای اعلام کرده بودند که “انتظار دارdیم حق دسترسی به درمان مستقل ایشان به رسمیت شناخته شود تا امکان پیگیری درمانی زیر نظر پزشکان معتمد خانواده در یکی از بیمارستان های تهران فراهم آید”؛ امری که صورت نگرفت و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی پس از انجام آندوسکپی و چند آزمایش در بیمارستان وابسته به نهادهای امنیتی، به ساختمانی که در آن حبس بوده، بازگردانده شد.

اکنون تقی کروبی به “روز” می گوید که به خانواده قول داده اند پس از تکمیل آزمایشات زیر نظر پزشک دستگاه امنیتی، این امکان را به خانواده خواهند داد که آقای کروبی را در بیمارستانی مستقل بستری کنند. او در عین حال تاکید میکند که “فعلا این وعده را داده اند و نمیدانیم در واقعیت چه خواهد شد”.

فرزند مهدی کروبی می گوید: به مادرم اجازه داده اند که همراه ایشان باشد.همین امروز در فرصت کوتاهی که مادرم بیرون آمده بود و توانستیم صحبت کنیم گفت که هیچ تغییری در وضعیت جسمانی حاج آقا ایجاد نشده. در همان محیط محدود که او را حبس کرده اند روزانه کمی قدم میزد که اکنون به دلیل سرگیجه توانایی قدم زدن هم ندارد.

درباره وضعیت فعلی و مشکل جسمانی آقای کروبی می پرسم، می گوید: بی اشتهایی، سرگیجه و کاهش وزن شدید است؛البته روند کاهش وزن تا حدودی کنترل شده اما بی اشتهایی و سرگیجه همچنان ادامه دارد.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حالی در بازداشت خانگی به سر می برند که علیرغم همه اتهاماتی که حامیان محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی، متوجه آنها کرده اند هیچ دادگاهی برای رسیدگی به این ادعاها برگزار نشده است. تاکنون هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی نیز مسئولیت حصر آخرین نخست وزیر ایران و همسرش و همچنین رئیس سابق مجلس شورای اسلامی را برعهده نگرفته است.

تقی کروبی می گوید: نزدیک دو سال است که از حبس آقای کروبی، آقای موسوی و خانم رهنورد می گذرد و هیچ مقام رسمی کشور، بخصوص مقامات قضایی، مسئولیت حبس آنها را برعهده نگرفته اند. افراد ممکن است بتوانند واژه ها را تغییر دهند اما نمی توانند مفاهیم آنها را عوض کنند. حاج آقا و آقای موسوی و خانم رهنورد زندانی هستند و ما حبس پدرم را حبس خانگی نمیدانیم، چون در مکانی حبس شده و تنها نگهداری می شود. یعنی ایشان از میدان 7 تیر که در آپارتمان کوچکی زندانی بودند به ساختمانی سه طبقه در مکانی دیگر منتقل شده اند که بیشتر به یک آپارتمان اداری شباهت دارد نه یک آپارتمان مسکونی. یک ساختمان سه طبقه است که دو طبقه آن، ماموران امنیتی هستند و در یک واحد هم حاج آقا به تنهایی و در حبس هستند. این ساختمان را هم نیروهای امنیتی تهیه کرده اند اما به ما گفته اند که اجاره شده و بهای اجاره را هم از ما می گیرند.

فرزند مهدی کروبی می افزاید: ما منزلی در جماران تهیه کرده بودیم و گفتیم حالا که میخواهید حبس خانگی باشد به منزلی که خود تهیه کرده ایم منتقل کنید اما قبول نکردند و به ساختمانی بردند که خود نیروهای امنیتی در نظر گرفته اند. آنجا متعلق به دستگاه امنیتی است نه ما. منزل ما نیست و این نامش حبس خانگی نیست. حرف ما این است. این گفته خود حاج آقا است. خود حاج آقا گفته هیچ انتظاری از حاکمیت ندارد، هیچ خواسته ای ندارد و به مطالبات و حرف ها و مواضعی که مطرح کرده ایمان دارد و حاضر به پرداخت هزینه اش هم هست. هزینه اش را هم دارد می پردازد. اما حرف ما هم این است که آقایان بپذیرند و بگویند زندان است نگویند حبس خانگی، چون محلی که پدر را حبس کرده اند منزل ما نیست، منزل مهدی کروبی نیست و ما قبول نداریم. یک دلیل واهی هم آورده و گفته اند که منزل شخصی شما جماران است و نباید به جماران انتقال پیدا کند چون آنجا حوزه استحفاظی سپاه پاسداران است. این خیلی سخن واهی است. حفاظت از جماران را سپاه پاسداران در اختیار دارد، در پاستور هم که منزل مهندس موسوی است بدین گونه است.

تقی کروبی این مساله را توهین به سپاه می داند و می گوید: این توهین به سپاه است. سپاه چگونه است از نظر آقایان که چنین مساله ای را مطرح میکنند. از سوی دیگر کل کشور در اختیار سپاه است چطور الان منطقه ای که حوزه استحفاظی اش با سپاه است پذیرفتنی نیست؟ سپاه منطقه پاستور و مناطق دیگر، سپاه امین حکومت است و سپاه جماران، سپاه متعلق به بیگانگان و غیر معتمد است؟ نکند دوستان امنیتی، سپاه را هم به سپاه خودی و غیر خودی تقسیم میکنند؟

او می گوید: در حقوق مساله ای به اسم تشدید مجازات داریم و اکنون درباره پدر ما تشدید مجازات به کار می برند. از سویی تنها نگهداری می شود و از سوی دیگر در مکانی غیر از منزل خودش در حبس است. ما هم اعتراضی نسبت به تشدیدش نداریم چون پدربه ما گفته حق اعتراض نداریم. اما می گوییم که حکومت مسئولیت را بپذیرد و بگوید زندانی است، نگوید حصر یا حبس خانگی.

او سپس با اشاره به برخورد سلیقه ای نیروهای امنیتی در نوع ارتباط و ملاقات اعضای خانواده آقای کروبی با او می گوید: کاملا سلیقه ای اعمال می شود. گاهی تا 4 ماه هیچ خبری از حاج آقا نداریم و هیچ ملاقاتی صورت نمی گیرد. البته اکنون دو ماه است که تغییر کرده و فرزندان هفته ای یکبار و مادرم هفته ای دو بار امکان ملاقات با ایشان را دارند. بعد از بیماری هم که اجازه داده اند مادرم فعلا کنار حاج آقا باشد. اما حسین بیش از یک ماه است که از ملاقات با پدرم محروم است. ظاهرا یکی از دلایلی که ذکر کرده اند این است که اخبار مربوط به حاج آقا در سایت ها قرار میگیرد و به همین دلیل به صورت سلیقه ای حسین را از ملاقات با حاج آقا محروم کرده اند.

آقای کروبی با اشاره به اینکه حبس آقای کروبی، آقای موسوی و خانم رهنورد در چارچوب قوانین کشور جایگاهی ندارد می گوید: بارها از مقامات قضایی خواسته ایم که مسئولیت حبس را بپذیرند اما آنها با رفتارشان در این مدت نشان داده اند که در این زمینه تصمیم گیر نیستند. حبس این سه نفر در واقع بدعت تازه ای در نظام حقوقی ایران است، نه حبس خانگی است نه حصر است و در چارچوب قوانین و آئین نامه های زندان ها می گنجد.

او می افزاید: اگر حکمی مبنی بر بازداشت و حبس حاج آقا و مهندس موسوی و خانم کروبی وجود دارد از نظر حقوقی ارزش حکم به ابلاغ آن است، آنها هیچ حکمی دریافت نکرده اند و چون حکومت نسبت به رفتارش در قبال جامعه و مردم پاسخگو نیست، خود را نیازمند این هم که مراحلی را طی کندیا تفهیم اتهامی صورت گیرد و سپس حکمی صادرو اجرا شود نمی داند. در اصل حکم صادر نشده را به اجرا می گذارند و نه شما، نه ما و نه هیچ کس دیگر نمیدانیم که حد و حدود این حکم صادر نشده چیست و چه زمانی پایان خواهد یافت.

 تقی کروبی می افزاید: حاج آقا و مهندس موسوی و خانم رهنورد حتی حقوق بدیهی و طبیعی زندانیان را هم ندارند چون در خصوص زندانیان می توان به آئین نامه های زندان ها اشاره و استناد کرد اما درباره آنها نه آئین نامه ای وجود دارد، نه چیز دیگری.