دین و عقل سیاسی، اجازه شرکت در انتخابات را نمی‌دهد

نویسنده
حسین محمدی

» موسوی خوئینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز:

در شرایطی که برخی مقام‌های سپاه پاسداران، خواستار عذرخواهی و اعلام برائت اصلاح‌طلبان از جنبش سبز برای حضور در انتخابات شده اند، سید محمد موسوی خوئینی‌ها، از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز گفته است که در شرایط کنونی، دین و عقل سیاسی اجازه شرکت در انتخابات را نمی دهد و تاکید کرده که اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات حاضر به برائت از موسوی و کروبی نیستند.

وی با اشاره به اینکه “نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد”، گفته: “می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری بجویید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟”

موسوی خوئینی‌ها ادامه داده: “ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم و او مدعی است رأیش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند. حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد”.

وی همچنین با اشاره به برخی صحبت‌های اخیر اعضای سپاه پاسداران مبنی بر عذرخواهی برای حضور در انتخابات، گفت: “می‌گویند از آقای خاتمی اعلام برائت کنید. تازه ول‌کن هم نیستند. از این سه تن که ابراز برائت کردید می‌گویند از دیگران هم ابراز برائت کنید، از آنها که زندانی هستند هم ابراز برائت کنید وآخرش هم می‌گویند از خودتان و از گذشته‌تان هم اعلام بیزاری کنید. یعنی باید از همه اینها ابراز برائت کنید تا شما را قبول کنند. مرده شوی این قبول کردن را ببرد”.

سخنان موسوی خویینی‌ها در حالی بیان شده است که در ماه‌های گذشته، چندین بار اخبار مختلفی از امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات منتشر شده بود. گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان ـ با استناد به دیدگاه‌هایی از سیدمحمد خاتمی ـ معتقد به حضور فعال در عرصه انتخابات و معرفی کاندیدا هستند. از افرادی چون محمدعلی نجفی٬ محمدرضا عارف و یا حتی خود سیدمحمد خاتمی هم به عنوان کاندیدای این گروه در انتخابات یاد می‌شود. این گروه عمدتا در انتخابات مجلس نهم نیز شرکت کرده‌ و در ماه‌های گذشته فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند. گفته می‌شود به طور غیررسمی ستادهای انتخاباتی آن‌ها نیز در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

خاتمی پیش از انتخابات مجلس نهم شروطی هم‌چون آزادی زندانیان سیاسی٬ آزادی مطبوعات و آزادی فعالیت احزاب را پیش شرط حضور در انتخابات دانسته بود٬ اما در نهایت در انتخابات حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. بسیاری از نزدیکان خاتمی هم ‌چون موسوی خویینی٬ مجید انصاری٬ یونسی٬ ابطحی و… نیز در انتخابات مجلس نهم حاضر شدند؛ هرچند این‌ روند باعث انتقادات تندی از سوی حامیان جنبش سبز و از جمله سایت کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ شد.

خاتمی اما اخیرا در یک سخنرانی، تلویحا امکان حضور در انتخابات را منتفی دانست و از ادامه وضعیت موجود، سلب آزادی‌های سیاسی و ادامه بازداشت رهبران جنبش سبز و فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران، انتقاد کرد.

اکنون موسوی‌خویینی‌ها نیز در این زمینه گفته است: “می‌خواهند همه چیز را از شما بگیرند تا بتوانید در انتخابات شرکت کنید. چه انتخاباتی؟ من با این تفکر که با هر قیمتی باید در انتخابات شرکت کرد مخالفم. در شرایطی که به یک جریان مهم سیاسی کشور نه اجازه می‌دهند روزنامه داشته باشد و اگر سایتی هم راه بیندازند، گذشته از آنکه فیلتر می‌کنند هر وقت هم بخواهند و بتوانند آن را هک می‌کنند و نه اجازه برگزاری یک نشست سیاسی چند هزار بلکه چند صد نفره را به آنان می‌دهند، انتخابات آزاد برگزار نمی‌شود. انتخاباتی که از آن یکی بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند و یکی برود در زندان، اسمش انتخابات آزاد نیست”.

وی ادامه داده است: “در جاهای دیگر هر وقت دشواری پیش بیاید راه بازگشت به مردم را انتخاب می‌کنند. این را هم بنده مکرر گفته‌ام و هم سایر بزرگان، که راه حل مشکل مدیریت کشور بازگشت به انتخابات آزاد است. اگر مسئولان از همین امروز تصمیم بگیرند که انتخابات پیش رو را آزاد برگزار کنند و صمیمانه هم این کار را بکنند، خیلی از مشکلات از همین امروز مرتفع می‌شود و نیمی از فشارهای بین‌المللی هم برداشته می‌شود”.

این سخنان در حالی بیان شده که پس از مطرح شدن نام سیدمحمد خاتمی، به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، حملات نیروهای وابسته به سپاه پاسداران به او و جریان اصلاح‌طلب، بیشتر شده است.

یدالله جوانی، رییس سابق اداره سیاسی سپاه، در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر شخصی خواهان حضور در انتخابات است، باید “مرزبندی شفاف و روشن با جریان های اپوزوسیونی و معاند” داشته و برای جمهوری اسلامی “قابل اعتماد” باشد. وی افزوده که: “باید از آقای خاتمی پرسید موضعش در خصوص اردو کشی های خیابانی و اغتشاشات در سال ۸۸ چه بوده است؟ طبیعی است سید محمد خاتمی در دوران فتنه ۸۸ مواضعی را نداشته تا دلسوزی وی را نسبت به امنیت ملی و منافع کشور نشان دهد. متاسفانه آقای خاتمی در سال ۸۸ رفتاری اتخاذ نکردند که ضد انقلاب و بیگانگان را ناراحت کند و در مقابل رفتاری داشتند که ضد انقلاب و بیگانگان را خوشحال کرد” و خواستار آن شده که “اگر افرادی نظیر آقای خاتمی به اشتباه خود اعتراف کنند و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند و نشان دهند که قصد دارند در مسیر ملت حرکت کنند، آن‌ها راخواهد بخشید و از گذشته آنها چشم پوشی خواهد کرد”.

جوانی پیش از این با انتقاد از آنچه “کارنامه سیاه خاتمی” خوانده بود، از وی با عنوان “حلقه برانداز نظام” نام برده بود که نیاز به سال‌ها زمان دارد تا “وفاداری خود به نظام را ثابت کند” و به همین دلیل اجازه حضور در انتخابات را نخواهد داشت. پیش از این علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در سپاه پاسداران هم گفته بود که اگر سیدمحمد خاتمی٬ از ملت ایران عذرخواهی و از تکرار اشتباهات خود اجتناب کند٬ می‌تواند به صحنه‌ی سیاسی بازگردد.

حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی فرمانده سپاه و مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس نیز درباره امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی گفته بود: “لطف جمهوری اسلامی به این جریان این است که بخشی از اصلاح طلبان که در جریان فتنه حضور نداشتند و موثر نبودند بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند”. وی افزوده بود که “طیف افراطی اصلاح طلبان و دوم خردادی‌ها” در سال‌های گذشته “علاوه بر اقدامات مشابهی مانند نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها”٬ اقدام به “عملیات اجرایی براندازانه نیز علیه نظام” کرده‌اند.

این در حالی است که خاتمی در ماه‌های اخیر در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود، بر مرزبندی با نیروهای برانداز تاکید کرده و از جمله گفته است: “ما شدیدا مخالف براندازی هستیم. چنین امری هم به لطف خدا اتفاق نمی‎افتد”.

رییس جمهور دوران اصلاحات در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز درباره فضای سیاسی کشور گفته بود: “ما اصل اسلام و انقلاب را قبول داریم و سربلندی ملت و پیشرفت کشور را می خواهیم. بین شیوه و روش‏ها اختلاف‏هایی وجود دارد؛ کسی معتقد است با گرفتن و زدن و بستن، اسلام و انقلاب حفظ میشود و کسی این سیاست ها و روش ها را مخالف با مصلحت اسلام و کشور می داند ‏و با تغییر روش موافق است تا اصل انقلاب محفوظ بماند. اما همه می توانیم به اصل مشترکی برسیم”.