یک اشتباه و هزار خطا

نویسنده

malinajafi783.jpg

محمدعلی نجفی


نحوه مواجهه دولتمردان کنونی با خطاهایی که انجام می دهند، مرا یاد مرحوم ابوعلی سینا می اندازد که زمانی فرموده ‏بود اگر برای یک اشتباه هزار دلیل بیاورید، هزار و یک خطا کرده اید. مسوولان کنونی دولت معمولاً در برابر ‏اشتباهات و ناکامی های خود ابتدا فرافکنی می کنند و دیگران را در جایگاه متهم و سپس مجرم می نشانند و اگر با این ‏روش نتوانند مشکل را از چشم مردم پنهان سازند، با اتخاذ تصمیمات نادرست دیگری سعی در جبران اشتباه قبلی ‏خویش می کنند. ‏

نمونه های کاربرد این استراتژی را در موارد متعددی در طول سه سال گذشته شاهد بوده ایم و نمونه اخیر آن(که بعید ‏است آخرین نمونه باشد) مربوط می شود به خطای بزرگ سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم در گزینش ‏داوطلبان ورود به دانشگاه ها در سال جاری. حتماً می دانید از زمان اعلام اسامی پذیرفته شدگان تا به امروز تنش و ‏اضطراب زیادی در میان تعداد قابل توجهی از داوطلبانی که احساس می کنند حق شان ضایع شده است به وجود آمده و ‏اعتراض آنها برخی از دستگاه های مرتبط با موضوع را به واکنش واداشته است. البته مسوولان وزارت علوم براساس ‏همان راهبرد مورد اشاره درصدر این یادداشت، ابتدا همه تقصیرها را به گردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ‏مبنی بر گزینش بومی و بعد خود داوطلبان که دقت کافی در انتخاب رشته و محل تحصیل خویش نکرده اند، انداختند، ‏ولی چون این ترفند به نتیجه نرسید، روز گذشته اعلام کردند 10 درصد به ظرفیت برخی رشته های پرطرفدار در ‏دانشگاه های طراز اول تهران می افزایند، تا بدین ترتیب معترضان را خاموش سازند و همه چیز به خوبی و خوشی ‏پایان یابد. متاسفانه اعمال این تصمیم نادرست آثار و عوارض منفی زیادی خواهد داشت که مصداق همان جبران خطا با ‏خطاهای بزرگ تر است و من مختصراً به بعضی از آنها اشاره می کنم.


‏1- اگر طرح بومی سازی گزینش دانشجو که ظاهراً در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است به درستی ‏اجرا شده باشد، مواردی وجود دارد که مسوولان محترم کنکور باید برای آنها جواب قانع کننده یی ارائه دهند. مثلاً گفته ‏می شود داوطلبی از قم که سال گذشته جزء 40 دانش آموز منتخب برای شرکت در المپیاد ریاضی بوده است و امسال ‏رتبه 200 کنکور را دارد، در رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته نشده است، در حالی که برخی از قبول ‏شدگان تهرانی در همین رشته دارای رتبه پنج رقمی هستند.


‏2- براساس اطلاعات واصله، تعداد زیادی از قبول شدگان دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده فنی تهران(که در رشته ‏فنی و مهندسی بهترین اند) دارای رتبه های پایینی هستند که از سال 1349 تاکنون که آزمون ورودی دانشگاه ها به ‏صورت سراسری برگزار شده، بی سابقه است.احتمالاً در سایر رشته ها و دانشگاه های اعلام شده (پزشکی، ‏دندانپزشکی، داروسازی) نیز همین وضعیت وجود دارد ولی بنده اطلاعات آنها را در اختیار ندارم. این امر نشان می ‏دهد سیستم گزینش امسال اشکالاتی داشته است که بدون برطرف کردن آنها و گزینش مجدد مشکل به طور عادلانه ‏برطرف نخواهد شد. البته ورود داوطلبانی که از نظر علمی آمادگی تحصیل در رشته ها و دانشگاه های طراز اول را ‏ندارند مشکلات زیادی برای خود آنها و نیز برای این دانشگاه ها در سال های آینده ایجاد خواهد کرد که مسلماً حل آنها ‏ساده نخواهد بود.


‏3- تصمیم وزارت علوم برای افزایش 10 درصدی ظرفیت رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار تهرانی گرچه ممکن ‏است بعضی از معترضان را خاموش سازد ولی مشکلات و سوالات تازه یی ایجاد می کند، از جمله اینکه اولاً تکلیف ‏کسانی که در گزینش اولیه به ناحق در این رشته ها گزینش شده اند، چه می شود و ثانیاً مگر این دانشگاه ها ظرفیت ‏اضافی داشته اند که به این راحتی می توان 10 درصد به آن افزود و ثالثاً اگر چنین ظرفیت خالی در این دانشگاه وجود ‏داشته چرا از ابتدا ظرفیت کامل این رشته ها مدنظر قرار نگرفته است و… تا آنجا که بنده اطلاع دارم دانشگاه صنعتی ‏شریف حتی برای همان تعداد پذیرفته شده یی که ابتدائاً اعلام شده است، امکانات کافی ندارد چه برسد به پذیرفته شدگان ‏جدید که بر دانشگاه تحمیل می شود.


‏4- ده درصد ظرفیت جدید علی القاعده به داوطلبان شهرستانی اختصاص می یابد که به علت اعمال طرح بومی سازی ‏و به رغم داشتن رتبه های خوب از ورود به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود محروم مانده اند. در اینجا این سوال پیش ‏می آید که سازمان سنجش براساس چه اطلاعاتی دریافته است که با افزایش 10 درصدی ظرفیت (نه بیشتر و نه کمتر) ‏در رشته ها و دانشگاه های هدف، این بی عدالتی در حق داوطلبان شهرستانی جبران می شود. علاوه بر آن مسلماً این ‏نوع افزایش ظرفیت مشکلات بسیاری را از نظر امکانات رفاهی و تامین خوابگاه برای همه دانشجویان و پذیرفته ‏شدگان جدید شهرستانی و نیز دانشگاه های مظلوم ایجاد می کند که بار آن تا مدت ها بر دوش این دانشگاه ها سنگینی ‏خواهد کرد.


‏5- چون آقای رئیس جمهور در هفته های اخیر به استفاده از نخبگان در برنامه ریزی ها و مدیریت های دولتی تاکید ‏کرده اند، خوب است مسوولان محترم وزارت علوم و سازمان سنجش اعلام کنند رتبه خود ایشان در دوران شرکت در ‏کنکور دانشگاه ها چند بوده است. شاید پاسخ این سوال کلید کشف ریشه مشکلات ایجادشده در این بخش (و در سایر ‏بخش های دولت) باشد. آن طور که یکی از دوستان می گفت بعضی از این مسوولان محترم در سال اول شرکت در ‏آزمون دانشگاه ها از مردودین کنکور محسوب شد ه اند و اگر این امر واقعیت داشته باشد باید امیدوار بود که چنانچه ‏مدیریت مراکز تخصصی از این نوع به نخبگان کنکور سپرده شود، لااقل در سال های آینده مشکلاتی با این وسعت و ‏آثار مخرب اجتماعی ایجاد نشود. در انتها پیشنهاد می کنم اگر مسوولان وزارت علوم گزینش مجدد را ضروری یا به ‏صلاح نمی دانند لااقل اولاً به صراحت بابت اشتباهاتی که رخ داده است عذرخواهی کنند و ثانیاً رتبه نفرات آخر قبول ‏شده در کلیه رشته ها و دانشگاه های کشور در سهمیه های مختلف را اعلام کنند تا میزان اعتبار تصمیم ایشان برای ‏مردم روشن شود.‏

منبع: اعتماد 25 شهریور