ایران در وضعیت حساسی قرار دارد

اکو فرانس
اکو فرانس

» گزارش اکو

ایو بوردیون

ایران که به دلیل برنامه اتمی مناقشه‌آمیزش وارد مذاکرات پر فراز و نشیبی با کشورهای غربی شده، اکنون مواضع خود را به دلیل کاهش قیمت نفت بسیار متزلزل و تضعیف ‌شده می بیند. این مسأله باعث شده تا این کشور که صادارت اصلی‌اش، جدا از مقداری محدود پسته و فرش، هیدروکربن است، به شدت آسیب ببیند.

۷۵ درصد از ‌درآمد بودجه‌ای تهران از مالیاتی به دست می‌آید که برای گاز و نفت درنظر گرفته شده. “قیمت سربه‌سر” برای هر بشکه نفت که کمتر از آن باعث خواهد شد بودجه تهران وارد منطقه خطر شود، براساس برآوردهای انجام شده ازسوی صندوق بین‌المللی پول، در حدود ۱۳۱ دلار تعیین شده. فریدون خاوند، کارشناس ایرانی دانشگاه دکارت، دراین خصوص می‌گوید: “این مسأله باعث شده تا تهران برای تعیین بودجه خود در سال آینده ایرانی [سال ۱۳۹۴] به یک پروژه ریاضتی متوسل شود.”

این پروژه دارای کسری‌های بودجه‌ای کلی است و افزایش حقوق کارمندان دولت به میزان ۱۷ درصد نیز در دستور کار قرار گرفته و این درحالی است که تورم رسمی از مرز ۲۰ درصد می گذرد [درواقعیت ۳۰ درصد]. ولی این پروژه ازهم اکنون به پایان راه رسیده، چرا که در اوایل ماه دسامبر براساس هر بشکه نفت به قیمت ۷۲ دلار محاسبه شده [یعنی ۲۸ دلار گران تر از قیمت کنونی].  ولی این کشور برگ‌های برنده را در آستین نگاه داشته، چرا که برآورد می شود ذخیره ارزی آن معادل ۶۲ میلیارد دلار است. ایران همچنین به لطف لغو بخشی از تحریم‌های غربی  در چارچوب توافق نامه مقدماتی ژنو، تحرک و پویایی جدیدی به دست آورده و همین مسأله باعث گشته تا روزانه بتواند یک میلیون بشکه نفت صادر کند.

واشنگتن روز سه شنبه اعلام کرد که که لغو تحریم ها به مدت شش ماه دیگر نیز تمدید خواهد شد. حتی اگر تهران در زمینه نفتی دارای منافعی متفاوت با منافع آمریکا باشد، ولی نقش‌اش در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه غیرقابل انکار می‌نماید.

منبع: اکو، ۱۵ ژانویه