اوباما و روحانی، درگیر با رقیبان

نویسنده
حسین محمدی

» فشار مجلس و گنگره بر دو دولت

هم‌زمان با مذاکره میان ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران در ژنو، به نظر می‌رسد که هر دو دولت با پارلمان‌های خود دچار مشکل‌اند: کنگره آمریکا به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، باراک اوباما نیز گفته است در صورت تصویب چنین طرحی، آن را وتو خواهد کرد.

هم‌زمان بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس نیز طرحی آماده کرده‌اند که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا، به دولت اجازه غنی‌سازی تا سقف ۶۰ درصد را می‌دهد.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه،‌ نیز در زمان بازگشت به تهران از ژنو، گفت: “روش فشار پاسخ نمی‌دهد و مذاکره و فشار با هم قابل جمع نیست”.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ایرنا - خبرگزاری وابسته به دولت - گفت که ۲۰۵ نماینده طرحی را آماده کرده‌اند که در صورت ادامه “زیاده‌خواهی‌ها”ی آمریکا و اصرار بر تحریم ایران “به دولت اجازه داده می‌شود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در جهت تامین سوخت زیردریایی و کارهایی صنعتی انجام دهد”.

دو روز پیش از سخنان آصفری، علی لاریجانی، رییس مجلس نهم چنین درباره چنین طرحی سخن گفته بود: “برخی نمایندگان مجلس طرحی را دنبال می‌کنند که اگر غربی‌ها در زمینه تحریم‌ها گام جدیدی بردارند ایران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌ای از غنی‌سازی ادامه خواهد داد”.

این برای چندمین بار است که بحث تصویب طرحی برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی نمایندگان مجلس و آصفری بیان می‌شود.

آصفری دی ماه سال گذشته نیز گفته بود که “۱۵ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را امضا کرده اند که بر اساس آن چنانچه مذاکرات ایران و ۵+۱ پس از کریسمس به نتیجه مشخصی نرسد ایران غنی سازی ۶۰ درصد را ادامه خواهد داد”.

به گفته آصفری “براساس این طرح چنانچه پس از این مذاکرات طرف غربی به توافق ژنو پایبند نباشند و روند بی اعتمادی را ادامه دهند ایران نیز به توافق پایبند نبوده و غنی سازی ۶۰ درصد را برای سوخت کشتی ها و زیر دریایی ها ادامه خواهد داد”.

چند هفته پیش از آن، محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس نهم، نیز گفته بود که مجلسی طرحی را برای افزایش غنی‌سازی تا ۶۰ درصد آماده کرده است. وی آن زمان توضیح بیشتری پیرامون این طرح نداده بود.

براساس توافق ژنو، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را نیز متوقف و سطح آن را به ۵ درصد رسانده است. با این حال غرب معتقد است میزان غنی‌سازی باید به ۳.۵ درصد برسد.

ابتدای هفته جاری نیز از جمله محمداسماعیل کوثری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته بود: “اگر ۱+۵ بخواهد در رابطه با مذاکرات زیاده‌خواهی کنند، قطعاً دولت را مکلف می‌کنیم تا غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ادامه دهد”.

هم‌زمان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نیز در یک نشست خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که در صورت تصویب لایحه تشدید تحریم‌های ایران، آن را وتو خواهد کرد.

محمدجواد ظریف نیز “روش فشار پاسخ نمی‌دهد و مذاکره و فشار با هم قابل جمع نیست”. او اضافه کرد: “باید راه فشار را کنار بگذارند و فشار کارآمدی ندارد”.

محمدجواد ظریف و جان کری هفته گذشته چند دور مذاکره در ژنو برگزار کردند. ظریف در ایت مدت همچنین با روسای دولت چند کشور دیگر اروپایی نیز دیدار کرد. گفت‌وگوها میان دو طرف قرار است در سطح معاونین وزرا ادامه یابد.