رکورد شکنی قضایی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

s. com

samanrasoulpour.jpg

در هفته ای که گذشت 26 تن اعدام شدند، 21 فعال دانشجویی احضار گردیدند، 11 دانشجو دادگاهی شدند. برای پنج فعال دانشجویی احکامی صادر گشت. برادران علایی به حبس محکوم گردیدند، چهار شهروند دستگیر شدند و یک فعال سیاسی زن به اعدام محکوم شد. یک نشریه توقیف شد و یک وبسایت هم مسدود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در این هفته حکم اعدام 26 نفر را به اجرا در آورد. از این میان 10 تن در زندان اوین، به دار آویخته شدند، 9 تن در یزد، 2 تن هم در اصفهان، 4 نفر در اراک ویک نفر دیگر هم در زندان قزل حصار کرج اعدام شدند. به گفته رسانه های ایران، جرم بیشتر این افراد ارتکاب قتل بوده است.

آنطرف تر در این هفته شمار احضار، دادگاهی و محکومیت فعالان دانشجویی به شکل کم سابقه ای افزایش یافت. 13 فعال دانشجویی در دانشگاه مازندران به دلیل شرکت در مراسم روز دانشجو به کمیته انضباطی احضار شدند. اسامی برخی از آنها عبارتست از: رضا عرب، علیرضا کیانی، میلاد حسینی کشتان، سیاوش صفوی، آرنوش ازرحیمی، علی اصغر آدینه وند، مهدی داوودیان و علی نظری.

در سیستان و بلوچستان هم هشت فعال دانشجویی به اتهام حضور دریک تحصن صنفی به کمیته انضباطی احضار شدند. این در حالی است که برای دبیر انجمن اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه هم حکم یک ترم محرومیت تحصیل و توبیخ کتبی صادر شده است.

همچنین در تبریز هفت فعال دانشجویی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل و عضویت در گروه های غیر قانونی برای اخلال در امنیت ملی دادگاهی شدند. اسامی این دانشجویان به این ترتیب است: مقصود عهدی، منصور امینیان، آیدین خواجه ای، امیر مردانی، فراز زهتاب، سجاد رادمهرو مجید ماکوئی.

در همین حال دادگاه سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران برگزار شد. اتهامات این فعال دانشجویی اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی، تبانی واجماع برای اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه ذکر شده است. همزمان دادگاه دو فعال دانشجویی دیگر به نامهای مهدی خدایی و مجید اسدی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. اتهام این افراد هم اقدام علیه امنیت ملی از راه برپایی تجمع عنوان شده است.

افزون بر این موارد، چند دانشجوی دیگر محکوم شدند. محمد صیادی دبیر سابق سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان، به 78 ماه حبس و 250 هزار تومان محکومیت نقدی محکوم گشت. اتهامات وی فعالیت تبلیغی بر علیه جمهوری اسلامی، توهین به بنیان گذار جمهوری اسلامی، ایجاد و اداره تشکلی غیر قانونی عنوان گردیده است. بعلاوه، سه فعال دانشجویی دانشگاه بابل به نامهای حسن برزگر، احمد محمدنیا واحسان باقری از حضور در دانشگاه محروم شدند. در این بین یک دانشجوی کرمانشاهی به نام مهرداد حسینی پس از سه روز بازداشت به قید وثیقه از زندان آزاد شد. اتهام وی حضور در یک تجمع اعتراضی ذکر شده است. و بالاخره نشریه دانشجویی نگاه نو که در دانشگاه اراک منتشر می شد به مدت 6 ماه توقیف شد.

می رسیم به بازداشت های این هفته: عباس جلیلیان، نویسنده کرد ساکن اسلام آباد غرب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. سه تن از اهالی روستایی از توابع کامیاران به نامهای محمود یوسفی، غلامعلی یوسفی و حمزه یوسفی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. در همین حال شهناز غلامی، وب نگار و فعال آذربایجانی پس از تحمل بیش از دو ماه حبس با قرار وثیقه از زندان آزاد گردید.

و محکومیتهای این هفته: دادگاه انقلاب، دکتر آرش و کامیار علایی را به اتهام ارتباط با پرونده موسوم به “براندازی نرم در ایران” به شش و سه سال زندان محکوم کرد. یک فعال سیاسی زن به نام زینب جلالیان به اتهام عضویت در یک حزب کرد به اعدام محکوم شد. یک شهروند اشنویه ای به نام جعفر اسماعیل نژاد به اتهام همکاری با احزاب مخالف نظام به پنج سال حبس محکوم گردید. یک فعال سیاسی دیگر به نام علی اکبر اقدسی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم گشت. و همزمان با این احکام به دستور آیت الله شاهرودی، حکم سنگسار کبری نجار لغو و به 100 ضربه شلاق تبدیل شد.

آنسوتر در ادامه فشارها بر کانون مدافعان حقوق بشر، وبسایت اطلاع رسانی این نهاد مدنی یک روز پس از آغاز فعالیت مسدود شد. پارلمان اروپا در نشست روز پنج شنبه ـ 15 ژانویه- خود با صدور قطع نامه ای به ادامه فشارها بر شیرین عبادی و بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر اعتراض کرد. در بخشی از این قطع نامه آمده که چنین برخوردهایی نشانگر”طراحی و برنامه ریزی استراتژیک و گسترده ای با هدف وادار سازی جامعه مدافعان حقوق بشر در ایران به سکوت” است.

و بالاخره، پس از انتخاب کمپین یک میلیون امضا به عنوان برنده جایزه “سیمون دوبووار”، سیمین بهبهانی به نمایندگی از اعضای کمپین یک میلیون امضا در مراسم اهدای این جایزه حاضر شد و آن را دریافت کرد.