حرف های احمدی نژاد بی اساس است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نمایندگان مجلس در مصاحبه با روز:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با “روز” نسبت به سخنان اخیر محمود احمدی نژاد واکنش نشان دادند. محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس به محمود احمدی نژاد توصیه کرد از ورود به مباحث تفرقه افکن و اختلاف برانگیز خودداری کند و عبدالله کعبی، نماینده آبادان در مجلس نیز به “روز” گفت: ملاک قانون اساسی است، نه صحبت های آقای احمدی نژاد.نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس حرف های محمود احمدی نژاد را حرف های اختلاف برانگیزی دانست که نباید بدان اهمیت داده شود. و نیره اخوان نماینده اصولگرای اصفهان نیز به روز گفت: نپرداختن به این سخنان بهتر است.

محمود احمدی نژاد روز شنبه درمصاحبه با روزنامه ایران گفته بود آیت الله خمینی وقتی مجلس را در رأس امور دانست که نظام حکومتی در ایران پارلمانی بود، در حالیکه اکنون قوه مجریه، قوه اصلی است.

احمدی نژاد افزوده بود: “بعضی ها یک جمله حضرت امام متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده را برجسته می کنند، آن زمان رئیس جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می شده است. آن موقع مجلس بالاترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند.”

 

محسن کوهکن: قبول نداریم

محسن کوهکن از چهره های شاخص اصولگرای مجلس در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد به “روز” می گوید: “ما به خاطر حفظ وحدت عملی، تصمیم داریم خیلی وارد این موضوع نشویم اما این مسائل را استدلال می کنیم و قبول نداریم.”

او در عین حال توضیح میدهد: “اولا پایگاه مجلس عظیم تر و وزنش سنگین تر از این است که با یک اظهار نظر، ولو اظهار نظر شخصیت دوم رسمی کشور زیر سئوال برود و من این مساله را زیر سئوال رفتن مجلس نمیدانم. دوما این بحث که مجلس در راس امور است را امام در جایگاه مقام ولایت گفته اند و البته اشکالی ندارد افراد نظر خودشان را بگویند اما اگر این قضیه تغییری کرده باشد این تغییر را باید  از دیدگاه رهبر و از جایگاه ولایت بشنویم.”

به آقای کوهکن می گویم از سخن شما چنین برداشت میکنم که آقای احمدی نژاد در جایگاهی نیست که در این زمینه نظرش حائز اعتبار باشد. این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ می گوید:” ما نمی خواهیم وارد این بحث ها شویم و خدای نکرده جامعه این برداشت را بکند که ما قدمی برخلاف وحدت ملی برداشته ایم. در اصل ما به خاطر مراعات امر مهمی چون وحدت، آن هم در شرایط زمانی فعلی وارد این بحث نمی شویم. از آقای احمدی نژاد و دوستان نیز میخواهیم که از وارد شدن به این گونه مباحث تفرقه افکن و اختلاف برانگیز خودداری کنند.”

 

نادر قاضی پور: احمدی نژاد خیلی حرفها میزند که اساس ندارد

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس اما نظر دیگری دارد. او می گوید: “من نمیدانم این حرفها، حرفهای خود آقای احمدی نژاد است یا اینکه مشایی این حرفها را در دهن او گذاشته اما می گویم آقای احمدی نژاد اشتباه میکند که چنین حرفهایی میزند. پیش از او همه روسای جمهور قبلی معتقد بودند مجلس در راس امور است؛ مقام معظم رهبری هم این امر را قبول دارند و ما هم تاکید میکنیم که تمام مصوبات دولت باید با نظارت مجلس باشد و اساس قانون اساسی همین است. این حرف را نه تنها من که نماینده مجلس هستم میزنم بلکه نمایندگان محترمی که در هیات دولت مسئولیت دارند نیز همین حرف را میزنند. این حرف ملت ایران است و از اختیارات رئیس جمهور نیست که چنین سخنانی بر زبان بیاورد.”

آقای قاضی پور می افزاید: “این گونه سخنان برخلاف فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری و حرفهایی اختلاف برانگیز است که این اختلافات هم خواست امریکا و اسرائیل است.”

وی با تاکید بر اینکه مجلس پایبند قانون است می گوید:“مجلس تنها خواهان اجرای بی قید و شرط قانون است و قانون هر چقدر هم که بد باشد از بی قانونی بهتر است و باید اجرا شود و همین قانون اختیارات رئیس جمهور و مجلس را تعیین کرده و همه باید از قانون تبعیت کنیم.”

نماینده ارومیه در مجلس در پاسخ به این سئوال که منشا اختلافات مجلس و دولت در چیست و آیا تن ندادن دولت به قانون باعث این اختلافات می شود، می گوید: “مجلس اختلافی ندارد و تنها پایبند قانون است. در دولت هم نیروهای صادق و وفادار و نیروهای متخصص و زحمت کش در رده های میانی و پایین و بالا وجود دارند اماافرادی هم هستند مثل آقای احمدی نژاد و آقای مشایی که چنین مشکلاتی را به وجود می آورند. دولت که شخص احمدی نژاد به تنهایی نیست. احمدی نژاد موقتا هدایت دولت را برعهده دارد.”

آقای قاضی پور در پاسخ به این سئوال که چرا مجلس با آقای احمدی نژاد برخورد نمیکند میگوید: “چه کاری بکنیم؟ او خیلی حرفها میزند که اساس ندارد و هیچ کاری هم نمی تواند بکند. چه اهمیتی دارد؟ شما صحبت های آقای مشایی را درباره اسرائیل و اسلام و پیامبران ببینید مردم دیگر خسته شده اند. مقام معظم رهبری می گویند چون دولت کارهای اجرایی میکند به دولت کمک کنید تا مشکلات مردم حل شود. ما هم به همین خاطر با دولت همکاری می کنیم و کمک میکنیم که مشکلات حل شود نه اینکه قوه مقننه یا قوه قضائیه زیر مجموعه دولت باشند. قوا مستقل هستند و وظایف تک تک آنها در قانون مشخص شده است.”

به آقای قاضی پور می گویم شما به عنوان نمایندگان مجلس قصد ندارید آقای احمدی نژاد را به مجلس فراخوانده و در خصوص اظهاراتش از او سئوال کنید، پاسخ میدهد: “در مملکت کارهای زیادی است که وقت میخواهد و باید انجام شود. برنامه 5 ساله پنجم که اساس نظام است باید تدوین شود و سرنوشت مردم، ایران و آینده در آن تدوین شده است. مجلس کارهای خیلی فوری و اساسی دارد و نمی شود برای حرف های حسن و حسین وقت گذاشت. ما تابع ولایت هستیم و فرمان را از مقام معظم رهبری می گیریم و کار میکنیم ما با حرف آقای احمدی نژاد کاری نداریم برای خودش حرف بزند …”

 

عبدالله کعبی: ملاک قانون است نه حرف احمدی نژاد

عبدالله کعبی، نماینده آبادان در مجلس نیز معتقد است سخن آیت الله خمینی مبنی بر اینکه “مجلس در راس امور است” فتح کلام و ختم کلام است. او به “روز” می گوید: “آنچه که در قانون اساسی که میراث خون شهیدان ما است آمده برای ما ملاک است نه صحبت های آقای احمدی نژاد.”

آقای کعبی می افزاید: “آقای احمدی نزاد که حرفش بالاتر از قانون اساسی نیست. قانون اساسی بالاترین جایگاه را در نظام ما دارد و برای همه در هر مقامی فصل الخطاب است”.

 

نیره اخوان: نپرداختن به این سخنان بهتر است

نیره اخوان ، نماینده اصفهان در مجلس نیز با آقای کعبی هم عقیده است. او در عین حال به “روز” می گوید: “ما نظری بالاتر از قانون اساسی و نظر امام راحل نداریم، اما فکر میکنم باید کمتر به این اختلافات وارد شویم و کمتر مانور بدهیم؛در اصل نپرداختن به این سخنان بهتر است”.

به خانم اخوان یادآور می شوم که این سخنان را آقای احمدی نژاد مطرح کرده  است؛ او می گوید: “اگر مجلس ، مجلس باشد در راس امور است. اگر خدای نکرده آدم ها اهل بده بستان باشند وبخواهند معامله کنند این مجلس در راس امور نیست.”

این نماینده اصولگرای مجلس می افزاید: “من نمیدانم آقای احمدی نژاد این سخنان را در چه شرایطی مطرح کرده اما قوام مجلس به نمایندگان آن است. اگر سالم باشند و دنبال منفعت های شخصی نباشند مجلس همان جایگاهی را دارد که امام راحل گفته اند والا اگر بخواهد وسیله ای برای قدرت پیدا کردن افراد و اقشار و تسویه حساب با دیگران و معامله باشد، ان مجلس دیگر در راس امور نیست.”

 

علی لاریجانی: مجلس نگاهبانی میکند

این نمایندگان تنها نمایندگانی نیستند که نسبت به سخنان محمود احمدی نژاد واکنش نشان داده اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته رسما اعلام کرد اگر آیت الله خمینی “بر قوه مقننه تکیه می‌کرد و می‌گفت که مجلس در رأس امور است برای این بود که دیکتاتوری در ایران تکرار نشود و برای این است که مردم وکلایی را انتخاب می‌کنند که نگاهبانی کنند مبادا دولت از مسیر درست منحرف شود و به حقوق مردم تجاوز شود.”

براساس گزارش خبرگزاری ها ، آقای لاریجانی در مراسمی در اصفهان افزود: “اتفاقا در آن موقع اختیار رییس‌جمهوری بیشتر از الان بود؛ اما امام به درستی مجلس را در راس امور خواندند چرا که مجلس نگاهبانی می‌کند.”

او در واکنش به این گفته احمدی نژاد که “مجلس در راس امور نیست و آیت الله خمینی این اظهارات را در شرایط خاص زمانی گفته که کشور پارلمانی بوده”، تصریح کرد:” این یک حرف واقعی نیست وقتی کشوری پارلمانی باشد رییس‌جمهور باید از درون پارلمان بیرون بیاید”.

 

احمد توکلی: رئیس دولت از مجلس تمکین نمی کند

در ادامه واکنش ها احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز به سایت جماران گفت: “عجیب است که بعد از گذشته ۲۱ سال از تدوین قانون اساسی هم اکنون بخواهیم جایگاه مجلس در آن را زیر سئوال ببریم و تعجب آورتر اینکه این اقدام از سوی شخصی صورت می گیرد که خود تا کنون دو بار به قانون اساسی قسم خورده است”.

آقای توکلی با مطرح کردن این سئوال که “آیا در راس امور بودن مجلس واقعی است یا نه” ادامه داد: “متاسفانه در سال های اخیر شاهد بوده ایم که قوه مجریه و در راس آن رئیس دولت از مجلس تمکین نکرده است و مجلس و در راس آن رئیس قوه مقننه هم به خاطر مصالح داخلی و خارجی نظام از قدرت پارلمان برای تمکین کردن دولت از مجلس استفاده نکرده است که البته اگر دولت به این رویه ادامه دهد مجلس از قدرتش برای ملزم کردن آن استفاده خواهد کرد.”

رئیس مرکز پژوهش ها با اعتقاد به اینکه زیر سئوال بردن جایگاه مجلس به روحیات فرد گرایانه اشخاص در قدرت بر می گردد افزود: “در یکی از ملاقات های نمایندگان با رئیس جمهوری بود که رئیس جمهور از خانم افتخاری نماینده تهران پرسیدند که چه می شد ما به جای دو قوه (مجلس، دولت) فقط یک قوه داشتیم که خانم افتخاری پاسخ دادند فقط دیکتاتوری می شد! به عقیده من این مکالمه خود گویای همه مسائل مطرح شده اخیر است.”

به گفته وی “تکرار این مواضع سبب می شود که مسئولان از مسائل اصلی کشور که حفظ مصالح و منافع مردم است غلفت کنند که این برای نظام خطرناک است”.