پرونده مرتضوی قابلیت انتشار ندارد

نویسنده
مریم کاشانی

» هنوز نظری نداده اند

محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه هفته گذشته درمورد پرونده سعید مرتضوی اعلام کرد: “در رابطه با بخشی از پرونده کهریزک که در دادگاه رسیدگی شد و پرونده با اعتراض نسبت به احکام به دیوان عالی کشور رفت. من تا روز گذشته که پیگیری می‌کردم متوجه شدم که دیوان عالی کشور هنوز راجع به این پرونده نظر نداده است. بخش دیگری از پرونده در ارتباط با تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و همچنین تتمه پرونده کهریزک که در آن شکایات جدیدی مطرح شده در دادسرا است.”

این گفته در شرایطی مطرح شده که مدتی است از سعید مرتضوی، متهم جنجالی فساد در سازمان تامین اجتماعی خبری منتشر نشده است. مرتضوی که زمانی از سوی رهبر جمهوری اسلامی “قاضی جوان و شجاع” لقب گرفته بود، اکنون از یک سو درگیر چندین پرونده فساد مالی است و از سوی دیگر متهم شماره یک قتل‌های بازداشتگاه کهریزک است.

چند روز پیش یکی از وکلای شاکیان سعید مرتضوی در گفتگو با ایلنا خبر داد: “طی این مدت این پرونده همچنان در دادسرا در حال پیگیری است و اتفاقات بسیاری نیز در مورد این پرونده رخ داده است. با این وجود این اطلاعات هم به لحاظ قانونی و هم به دلیل اینکه پرونده به جای خوبی رسیده است، قابلیت انتشار ندارد.”

یکم اسفند ماه، روزنامه قانون در گزارشی با عنوان “سعید مرتضوی را از یاد نبریم” خبر داد: “گویا پرونده مرتضوی از گزارش تهیه شده توسط مجلس نیز وزین‌تر است. خبرها حاکی از رسیدن اسناد و مدارکی، علاوه بر مدارک موجود در گزارش تهیه شده توسط مجلس است. اکنون افکار عمومی منتظر نتیجه بررسی قوه قضاییه در رابطه با این پرونده است.”

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس در گفتگویی با این روزنامه در پاسخ به این سئوال که چرا پس از خروج پرونده مرتضوی از مجلس این پرونده مسکوت مانده است گفته بود: “این پرونده مسکوت نمانده و دادسرا کارگروهی تشکیل داده است و پیگیر این پرونده است.”

 او احتمال بازداشت مرتضوی را هم مطرح کرده و گفته: “این اتفاق با توجه به نظر بازپرس این پرونده ناممکن نیست.”

با اینحال، همه به اندازه این نماینده خوش‌بین نیستند. کمال‌الدین پیرموذن،‌ دیگر نماینده مجلس از مسکوت ماندن پرونده تامین‌اجتماعی در قوه قضاییه گلایه کرده است. او با اشاره به بازداشت بابک زنجانی و بی‌خبری درباره مرتضوی می‌گوید: “این اتفاق در بین مردم این شائبه را ایجاد می‌کند که سعید مرتضوی تحت یک چتر امنیتی است و قوه قضاییه در برخورد با وی دچار محدودیت است.”

اواخر بهمن، خبرگزاری دولتی ایرنا اظهارات منسوب به مرتضوی در یک جلسه غیرعلنی را منتشر کرد که اهمیتی ویژه یافت. ایرنا خبر داد که مرتضوی در جمع برخی از مدیران سابق تامین اجتماعی گفته است: “از روزی که فشارها برای برکناری من از راس سازمان تامین اجتماعی افزایش پیدا کرد احمدی‌نژاد سناریوی فاضل لاریجانی را برای من ترسیم و طراحی کرد.در وهله اول با این اقدام مخالفت کردم و برای آقای احمدی‌نژاد برهان و منطق خود را بازگو نمودم که این کار خلاف اخلاق اسلامی و مصلحت نظام است، اما ایشان برای خودشان منطق خاصی داشتند. اصرارهای من موثر واقع نشد و در نهایت با فشارهای احمدی‌نژاد مجبور شدم طراحی آن موضوع را با کمک برخی از دوستان در تامین‌اجتماعی دنبال کنم. روز یکشنبه نیز باز با پخش فیلم مذکور از سوی احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس مخالف بودم و مخالفت خود را به آقای مشایی اعلام داشته بودم، اما احمدی‌نژاد در این رابطه حرف هیچ کسی را گوش نکرد و تنها به دنبال زدن ضربه به رییس مجلس بود. وارد مهلکه‌ای شده‌ام که از اول با آن مخالف بودم، حالا به جای پاسخگویی احمدی‌نژاد من باید پاسخگو باشم!”

این خبر را روزنامه جمهوری اسلامی هم در بخش خبرهای ویژه خود منتشر کرده و در توضیح آن نوشته بود: “نکته قابل تأمل اینست که بدانیم چه به روز نظام جمهوری‌اسلامی آمد که قاضی و رئیس‌جمهورش توطئه‌گر از آب در می‌آیند، البته بلا نسبت بقیه قضات و رؤسای جمهور.”

مرتضوی روز بعد این خبر را تکذیب کرد. او به خبرگزاری ایرنا گفت: “اصل خبر و محل آن و جلسه با مدیران سابق سازمان تامین اجتماعی ساختگی و دروغ است.”

روزنامه جمهوری اسلامی این تکذیبیه را منتشر کرد اما در توضیح دوباره آن نوشت: “اگر در این تکذیبیه دقت شود مشخص است که فقط جلسه و مصاحبه تکذیب شده‌اند، اما محتوای آنچه در خبر منتشر شده مبنی بر تحت فشار بودن توسط احمدی‌نژاد برای طراحی آنچه به موضوع فاضل لاریجانی معروف گردیده، تکذیب نشده است.”

به نظر می‌رسد که آفتاب اقبال سعید مرتضوی بر لب بام است. چندی پیش سید حسین دهدشتی عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرد که قوه‌قضائیه به پرونده مرتضوی رسیدگی کند. او گفت: “یکی، دو جلسه با رییس قوه داشتیم، اراده در صحبت‌ها و اهدافشان دیده می‌شود. ولی خب بحث‌های قضایی زمانبر است. همین که خیلی دقیق و ریز است و هر وقت از ما کمک بخواهند، ما در خدمت قوه‌قضاییه خواهیم بود چراکه سرعت در رسیدگی به این پرونده برای نظام تعیین کننده است. به هرحال اظهارنظر نسنجیده و احساسی مرتضوی نشان از نگرانی او دارد.”

چند سال قبل، زمانی که حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی موجب اعتراض نمایندگان محافظه‌کار مجلس شده بود، یکی از نمایندگان مجلس در دفاع از او گفته بود: “خون سه نفر مهم است یا کل ایران و اسلام و جهان؟ […] مثل این می‌ماند که یک پزشک‌ که عمل ختنه انجام دهد از هزار ختنه ۹۹۹ تا را درست انجام دهد و در یک مورد اشتباه کند که شما الان همان یکی را می‌بینید. شما باید همه ختنه‌ها را با هم ببینید. آقای دکتر مرتضوی آن ماجراها را مدیریت کرد.” او تاکید داشت:“متاسفانه مملکت ما همین‌طور است. یک نفر می‌آید خدمت می‌کند بعد خوب که رس‌اش را ‌کشیدند می‌گویند بفرما برو بیرون.”

یکبار هم مرتضوی، خود در ماجرای پرونده قتل‌های بازداشتگاه کهریزک ابرازنگرانی کرده بود که: “قرار است من قربانی شوم.”

 این روزها، بی‌خبری از پرونده مرتضوی از یک طرف و سکوت او از سوی دیگر، موجب فراموش شدن پرونده “قاضی جوان و شجاع” سابق شده است. برخی ناظران سیاسی معتقدند که فراموشی این ماجرا بیشتر به سود “نظام” خواهد بود تا پیگیری فسادی که گویا چندان هم مهم نیست.