زنان همراه احمدی نژاد

مطهره شفیعی
مطهره شفیعی

پروازی که هنوز اعلام نشده تعداد مسافرانش چند نفر بوده‌اند، سه روز پیش در فرودگاه نیویورک بر زمین نشست و مردان و زنانی که شاید بیشتر آنها برای اولین بار بود به این فرودگاه می‌آمدند، از پلکان هواپیما پیاده و راهی محل اقامتشان شدند. با این حال، در میان افرادی که برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل راهی آمریکا شده بودند، تعدادی از چهره‌ها برای مهمانان سایر کشورها و میزبانان چندان غریبه نبود چرا که آنها تقریبا از سال 84 در هیات همراه دولت ایرانی حضور دارند و بارها به این فرودگاه آمده‌اند که از آن میان می‌توان به منوچهر متکی، ثمره‌هاشمی و در طی سال‌های اخیر به مشایی اشاره کرد. صرفنظر از چند مقام مسئول دولتی که به عبارتی می‌توان آنها را پای ثابت سفرهای نیویورک در سال‌های اخیر نامید، دیگر چهره‌های حاضر در فرودگاه نیویورک چهره‌هایی تازه بودند که از آن جمله می‌توان به عباسی ( وزیر تعاون)، حسینی ( وزیر ارشاد) و بقایی (رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) اشاره کرد. 



استفاده همیشگی
از آغاز دولت نهم، محمود احمدی‌نژاد هر سال راهی سازمان ملل شد و فرصت استفاده از تریبون این سازمان را از دست نداد.
طبق روال معمول تیمی از دولتمردان هم در هر سال به همراه رئیس‌جمهور راهی نیویورک می‌شدند اما از سال 84 تا 86 خبری دال بر همراهان رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر نشد. در سال 86 تنها گفته شد که سردار کارگر، رئیس سابق نظام وظیفه از جمله همراهان دولت بوده است که هدفش هم از این سفر رفع مشکلات سربازی ایرانیان خارج از کشور بود.
اکنون تنها در برخی رسانه‌ها اسم هیات همراه رئیس‌جمهور از سال 87 تا 89 قابل دسترسی است که در جدول ذیل به آنها اشاره شده است: از جمله افرادی که در تمام سفرهای احمدی‌نژاد نام او در لیست هیات همراه به چشم می‌خورد مجتبی ثمره‌هاشمی و منوچهر متکی است که نمی‌توان منکر نقش آنها شد. اما با پایان دولت نهم، لیست همراهان رئیس‌جمهور هم دچار تغییراتی شد و مشایی در کنار ثمره‌هاشمی حضور یافت.
در این سفرها نام‌هایی مانند الهام و داوودی وجود نداشت و احمدی‌نژاد ترجیح داد تا از حضور وزرای خود بیش از گذشته در هیات همراه استفاده کند. در این میان باید به همراهی نمایندگان حامی دولت در مجلس مانند حمید رسایی هم اشاره کرد. به غیر از سردار کارگر که در سال 86 در هیات همراه راهی آمریکا شد، در سفر کنونی هم چهره‌ای حضور داشت که دلیل همراهی‌اش در سفر نیویورک هنوز مشخص نشده است.

مهمانان تازه  
آنچه بیش از سفرهای سال‌های گذشته هیات ایرانی، در سفر امسال جلب توجه می‌نمود، همراهی هشت زن با هیات مردان در این سفر بود. این زنان چه کسانی بودند؟ اکنون تنها یک تصویر از حضور زنان ایرانی در نیویورک منتشر شده است که بر مبنای آن، حضور اعظم السادات فراحی (همسر احمدی‌نژاد) قطعی است. فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی فراحی در طول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دارای فراز و فرودهای زیادی است. در سال 87 خانم فراحی با نگارش نامه‌ای به همسر مبارک ورود رسمی خود را به عرصه دیپلماتیک اعلام کرد و بعد از آن هم در چند سفر با همسرش راهی کشورهایی مانند زیمبابوه و اوگاندا شد و اکنون یکی از هشت زنی است که به نیویورک سفر کرده است. از دیگر زنانی که گفته می‌شود در سفر به نیویورک حضور دارد، فاطمه بداغی است. او تا پیش از دولت دهم، آنچنان شناخته شده نبود و تا سال 88، در قالب یک حقوقدان و به دور از حاشیه‌های سیاست، سمت مشاور رئیس قوه‌قضاییه را داشت اما با روی کار آمدن دولت دهم، او به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری رفت. حضور بداغی در لیست هیات همراه رئیس‌جمهور جالب بود چرا که این معاون رئیس‌جمهور از سال‌ها پیش تاکنون فعالیتی در عرصه دیپلماتیک نداشته و در طی حضورش در پاستور هم به مسائل حقوقی داخلی رسیدگی کرده است. به هر حال اینگونه پیش‌بینی می‌شود که بداغی با سفر اخیرش به نیویورک راه را برای حضور بیشتر زنان در عرصه‌های بین‌المللی باز خواهد کرد. 

تجربه جدید همسر متکی
در گفت‌وگویی که تهران‌امروز با یک منبع آگاه در دولت داشت، این نتیجه حاصل شد که شش زن دیگر که به آمریکا سفر کرده‌اند از همسران مقامات هستند اما از ذکر نام آنها خودداری شد. با توجه به حضور چند ساله منوچهر متکی در نیویورک اکنون دور از انتظار نیست که یکی از مسافران سفر به نیویورک را طاهره نظری همسر متکی بدانیم. 
او در دولت نهم به عنوان مشاور همسرش در وزارت خارجه و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت خارجه معرفی شد. از نظر حضور در عرصه‌های بین‌المللی نمی‌توان منکر سوابق خانم نظری در این عرصه شد چرا که او بارها با همتایان خود در سایر کشورها دیدار داشته است و سفر به نیویورک برای او اگرچه در قامت یک مقام رسمی نیست اما می‌تواند بر تجارب او در عرصه بین‌المللی بیفزاید. 

فعالیت‌های تازه مجتهد‌زاده  
مریم مجتهدزاده هم دیگر زنی است که به همراه هیات همراه رئیس‌جمهور راهی نیویورک شد. او تا پیش از دولت نهم، آنچنان که انتظار می‌رفت به عنوان فعال مسائل زنان شناخته نمی‌شد و بیشتر نامش با سرنوشت همسرش (محسن کاظمی، یکی از چهار دیپلمات ربوده شده در لبنان) گره خورده بود اما با آغاز دولت دهم، طی حکمی از جانب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس مرکز امور زنان و خانواده شد. آنچه حضور مجتهدزاده در نیویورک را جالب می‌نمایاند، به یک هفته قبل از آغاز این سفر باز می‌گردد. مجتهدزاده از جمله افرادی بود که پس از آزادی سارا شورد برای بدرقه او به فرودگاه رفت و متنی در دفاع از کرامت زنان در اسلام قرائت کرد و سارا شورد را پند داد که تصویری درست از ایران به آمریکایی‌ها منعکس سازد. 

ناشناخته‌ترین  
فرحناز ترکستانی را شاید بتوان ناشناخته‌ترین عضو زنان همراه احمدی‌نژاد معرفی کرد. او از سوی دستجردی به عنوان معاون دانشجویی وزارت بهداشت انتخاب شد و علاوه بر آن، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و متخصص بیماریهای زنان و زایمان است. نام ترکستانی زمانی در محافل سیاسی و خبری مطرح شد که از جانب وزیر بهداشت، در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی جانشین عصمت باروتی، همسر حسن شریعتمداری شد و برخی این تغیر را سیاسی ارزیابی کردند. از سوابق سیاسی ترکستانی اخباری منتشر نشده و بعید است همراهی او با هیات همراه در نیویورک، در راستای مسائل غیر علمی باشد. به هر روی، مروری بر ترکیب زنان همراه هیات رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که محمود احمدی‌نژاد با همراه کردن تعدادی از زنان دولت در این سفر نشان داد که هنوز بر نظر خود مبنی بر توجه به زنان در حوزه سیاست تاکید دارد.

منبع: تهران امروز