تشبیه روحانی به انقلابی قلابی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش محمدرضا نقدی به رییس دولت

درپی افزایش اختلافات میان سپاه پاسداران و دولت، یک روز پس از “متوهم” خواندن مخالفان مذاکرات هسته ای از سوی حسن روحانی و تاکید براینکه “آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست”، جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج، بدون اشاره به نام حسن روحانی به گفته های او واکنش نشان داد و او را “بی خرد” و “انقلابی قلابی” خواندکه “حرف از “تعطیلی مبارزه” می زند.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی طی اظهاراتی در “مجمع عالی پیشکسوتان جهاد و شهادت” گفت: “انسانی که برای رضای خدا تلاش کرده، هر قدر مسن شود انقلابی تر می شود و انقلابی های قلابی که برای خدا کار نکرده اند و امروز با از دست دادن شور جوانی و به نام عقلانیت و خردگرایی حرف از تعطیلی مبارزه می زنند، بی خرد هستند چراکه جوانی خود را از بین برده اند.”

او اضافه کرد: “انقلابیون قلابی که خود را برای به دست آوردن ریاست و ثروت در صف انقلاب جا زدند امروز با افزایش سن و با نام عقلانیت و خردگرایی حرف‌های سازشکارانه می‌زنند و معتقدند که مبارزه باید تعطیل شود و انتظار هم دارند که ما زمام امورمان را دست آنها بدهیم. کسانی که در روز ۲۸ صفر به شکار می‌روند و در روز عاشورا اسکی روی آب می‌کنند می‌خواهند زمام امور ما را به دست بگیرند.”

فرمانده بسیج همچنین با برجسته کردن گفته روز یکشنبه حسن روحانی مبنی بر اینکه “آرمان ما سانتریفیوژ نیست”، تاکید کرد که “آرمان ما نابودی کاخ ستمگران و کاخ سفید آمریکاست، آرمان ما محو صهیونیسم است و هر که به این آرمان اعتقاد ندارد و تلاش می‌کند به‌نام خردگرایی روی این آرمان‌ها خط بکشد صادقانه بگوید که من انقلابی نیستم. اما ما اگر همه موهایمان سفید شود برای این آرمان تلاش می‌کنیم و مسئولیت ما تعطیل‌بردار نیست.”

حسن روحانی روز یکشنبه ۱۴ دی ماه طی اظهاراتی در “اولین کنفرانس اقتصاد ایران” از مخالفان مذاکرات هسته ای در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته بود: “ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می‌خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می‌گوید کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد و معنای آن این نیست که دست از اصول و آرمان‌هایمان برداریم.مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند؟ یک عده در توهمات زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است.”

رییس دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که “در میز مذاکره بحث آرمان و اصول نیست، سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع و خواست خود است. پس اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها.”

او همچنین گفته بود: “مگر در مرحله اول توافق ژنو در بحث هسته‌ای آرمان‌ها و اصولمان را معامله کردیم؟ با هم حرف زدیم و توافق کردیم. چون ما یک خواست داشتیم و آنها هم خواست خودشان را مطرح کردند.در توافق ژنو بخشی از تحریم‌ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد که در مقابل ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی‌سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف می‌شود و آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان‌ها و اصول ما است؟ آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است.”

اختلافات میان فرماندهان سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی با حسن روحانی در ماه های اخیر افزایش یافته و هر دو سوی این اختلاف گرچه نامی از یکدیگر نمی برند اما با برجسته کردن بخشی از اظهارات هم، به آن واکنش نشان می دهند. این درحالی است که اخیرا فرمانده کل سپاه طی اظهاراتی این اختلافات را تکذیب کرده و مدعی شده بود که “دشمنان تلاش می‌کنند که القاء تقابل بین سپاه و دولت را مطرح کنند و این از اهداف عملیات روانی و فضاسازی دشمنان ماست.”

از جمله در تازه ترین این کنش ها و واکنش ها، یکشنبه ۷ دی ماه حسن روحانی در “بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی” گفته بود: “بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد موشک ما بیشتر شود این اقتدار است. البته که هست، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند. اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم، جو، گوشت، روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟ اقتدار آن زمانی است که لااقل در بسیاری از محصولات در مرزهای نزدیک خودکفایی پیش برویم.”

یک روز بعد از این اظهارات، ۸ دی ماه، حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه به این اظهارات واکنش نشان داد.

او هم بدون نام بردن از حسن روحانی در جریان یک سخنرانی در بین اعضای سپاه و بسیج کرمان گفت:“عده ای اعتقاد دارند که چرا باید هزینه ی اشغال فلسطین را ایران پرداخت کند، این تفکر می گوید اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید با دنیای غرب تعامل کنیم ؛ باید با دنیا هم سو شویم و در چهارچوب ترسیمی دنیا حرکت کنیم اما ما می گوئیم که چه چیز باعث پیروزی مردم سوریه و عراق و مردم فلسطین و مقاومت شده است، آنچه که اسرائیل را می ترساند همین موشک است ؛ موشکی که با نیرو و توان بومی ساخته شده، شک نکنید موشک یکی از عوامل اقتدار است.”

روز ۹ دی ماه نیز خبرگزاری رسمی سپاه پاسداران، سپاه نیوز، اظهاراتی از علی سعیدی در سومین همایش فصلی مسئولین نمایندگی ولی فقیه نیروی زمینی سپاه را منتشر کرد که به صراحت بیشتری حسن روحانی را مخاطب قرار داده بود.

علی سعیدی گفته بود: “برخی از مسئولین ما در قالب اصول بین المللی حرکت می‌کنند و امروز اعتقاد دارند باید با کدخدا به توافق برسیم حتی اگر امتیازاتی که به ضرر منافع ملی باشد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که راه برون رفت از این شرایط، استحکام درونی است اما برخی از مدیران ارشد ما اعتقاد به رفع مشکلات بیرونی با عملکرد دیپلماسی دارند. مطمئناً مذاکره با آمریکا هیچ سودی نخواهد داشت و در سایه ایستادگی و استقامت در مقابل نظام سلطه است که به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد.”

حسن روحانی پیش از این در جریان یکی از نشست های انتخاباتی خود در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ امریکا را “کدخدا” خوانده و گفته بود:“به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است… بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف کدخدا هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم.”

عده زیادی از فرماندهان سپاه برخلاف حسن روحانی که می گوید با مذاکره و توافق می خواهد “تحریم های ظالمانه” علیه جمهوری اسلامی را از میان بردارد تا وضعیت اقتصادی کشور و معیشتی مردم بهبود پیدا کند، در نظرات خود اعلام می کنند که مذاکره بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد.

فرماندهان سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی همچون خود او، به ویژه پس از تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در مواضع خود این مذاکرات را بی نتیجه اعلام کرده اند.

 آیت الله علی خامنه ای خود روز ۶ آذرماه در دیدار با “اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین” گفته بود: “حالا مذاکرات را تمدید کردند، همه بدانند -ـ هم آن کسانی که طرف مذاکره‌اند، هم این کسانی که در داخل نگران این مسئله‌اند و نگاهشان به این مذاکرات است -ـ که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آن که بیش از همه ضرر میکند ما نیستیم، آمریکایی‌ها هستند.”

او همچنین تصریح کرده بود که “مسئله‌ی هسته‌ای یک بهانه است، بهانه‌های دیگری هم در کنار این هست. مسئله‌ی اصلی این است که استعدادهای ملّت ایران بتدریج بُروز و ظهور پیدا کرده است، دارد پیشرفت میکند در همه‌ی ابعاد؛ ابعاد سیاسی، ابعاد علمی، ابعاد گوناگون اجتماعی، و دارد اقتدار پیدا میکند، اینها از این ناراضی‌اند، از این ناراحتند، جلوی این را میخواهند بگیرند؛ تحریم و فشار هم به همین نیّت است، تحریم و فشار اقتصادی به خاطر همین است که بلکه بتوانند از تلاشهای رو به گسترش ملّت ایران جلوگیری کنند؛ لذا تحریم میکنند، فشار می‌آورند، فشار اقتصادی می‌آورند.”

او با گفتن اینکه “اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمی‌آید، دنیا به آخر نمیرسد” اضافه کرده بود: “میگوید امنیّت اسرائیل باید حفظ شود. اوّلاً اسرائیل روزبه‌روز ناامن‌تر خواهد شد؛ چه توافق هسته‌ای بشود، چه نشود؛ این را بدانید امنیّت اسرائیل تأمین نخواهد شد چه توافق هسته‌ای بشود و چه نشود.”