تلاش روحانی برای پایان انزوا

لیبراسیون
لیبراسیون

» گزارش لیبراسیون درباره تحولات تازه تهران

روز یکشنبه رییس جمهور ایران حسن روحانی در سخنرانی که از تلویزیون دولتی پخش می شد اعلام کرد که ایران امکان توسعه و گسترش در انزوا را ندارد و سرمایه گذاری های خارجی نباید به مثابه تهدید قلمداد شوند.

آقای روحانی به عنوان یک شخصیت میانه رو، برخلاف میل برخی محافظه کاران ایرانی، خواستار نزدیک شدن با غرب است. او دراین خصوص گفت: “کشور نمی تواند در انزوا پیشرفت کند. ولی این بدین معنی نیست که ما باید از اصول و آرمان های خود صرف نظر کنیم.”

از دید رییس جمهور ایران، جمهوری اسلامی که درحال حاضر متحمل تحریم های شدید بین المللی در راستای پرونده اتمی و همچنین کاهش قیمت نفت شده، باید اقتصاد خود را تقویت کند تا در این فضای بین المللی کمتر آسیب ببیند.

و “تقویت اقتصاد” از دید او یعنی روابط نزدیک تر با جهان خارج، به ویژه حضور “سرمایه گذاران خارجی” در ایران.

او خاطرنشان کرد: “آن دورانی که گفته می شد حضور سرمایه گذاران خارجی استقلال کشور را به خطر می اندازد، دیگر به سر آمده. امروز شرایط کاملاً برعکس است.”

او همچنین افزود که “تقویت اقتصاد […] امکان مذاکره آسان تر با کشورهای خارجی را فراهم می آورد.”

ازسوی دیگر، رییس جمهور روحانی مجدداً از مذاکراتی که از یک سال پیش با قدرت های جهانی برای حل و فصل کردن پرونده اتمی آغاز شده دفاع کرد. این پرونده به شدت بر روابط بین المللی این کشور خدشه وارد کرده.

او در ادامه گفت: “هیچ کس در رابطه با اصول و آرمان ها مذاکره نمی کند […] مذاکرات پلی است میان آنچه آنها می خواهند و آنچه ما می خواهیم.” او افزود: “آرمان ما به سانتریفوژ وصل نیست، بلکه به همت و اراده ما متصل است.”

تهران که داشتن یک برنامه هسته ای صلح آمیز را حق خود می داند، نسبت به کاهش تعداد سانتریفوژهایش، آن طور که خواست گروه شش کشور است، با اکراه عمل می کند.

جمهوری اسلامی و قدرت های بزرگ روز ۱۵ ژانویه وارد مرحله جدیدی از مذاکرات که در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شده خواهند شد. قرار است این مذاکرات به لغو تحریم های بین المللی در ازای کاهش توان هسته ای تهران، به ویژه در زمینه غنی سازی اورانیوم، منجر شود.

این درحالی است که تهران درنظر دارد برنامه انرژی اتمی خود را طی یک همکاری اتمی با کشورهای دیگری مانند روسیه، گسترش دهد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان اتمی ایران، طی مراسمی گفت: “سازمان انرژی اتمی ایران وارد فاز جدیدی شده و قراردادی در این زمینه با روسیه به امضاء رسیده و در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد.”

صالحی، وزیر خارجه سابق و نماینده ایران در آژانس اتمی، تصریح کرد که تهران چندین پیشنهاد همکاری هسته ای ازسوی کشورهای آسیایی و اروپایی دریافت کرده.

او روز یکشنبه گفت: “برخی کشورهای اروپایی با ما تماس گرفته اند و از ما خواسته اند در امضای قراردادها شتاب نکنیم. آنها علاقه مند به همکاری با ما برای ساخت مراکز جدید هستند.”

روز شنبه ایران شایعات مربوط به تفاهم اصولی با ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی برای کاهش توان برنامه اتمی خود را تکذیب کرد.

منبع: لیبراسیون، ۵ ژانویه