نیویورک، زمینه تازه اعتراضات مردم

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از بدقولی احمدی نژاد در مورد کیان تاج بخش

جیم دوایر

محمود احمدی نژاد رییس دولت ایران برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک برای بار پنجم وارد این شهر شد. قرار است روز چهارشنبه هزاران ایرانی معترض در مخالفت با نتایج انتخابات پرحاشیه 12 ژوئن  و حوادث ناگوار پس از آن و نیز سرکوب گسترده جریان مخالف در ایران، مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک دست به راهپیمایی بزنند.

بدون شک یکی از اعضای برجسته جامعه ایرانیان خارج از کشور، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی ساکن نیویورک یعنی کیان تاج بخش است که در اوایل ماه جولای توسط نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون بدون دسترسی به وکیل  در زندان بسر می برد. اتهام وی تحریک برای براندازی نظام به کمک نیروهای فاسد غربی عنوان شد.

قرار بود آقای تاج بخش 47 ساله پاییز امسال بعنوان استاد مهمان واحد برنامه ریزی شهری در دانشگاه کلمبیا، به اتفاق همسر و فرزندش به نیویورک نقل مکان کند.

در عوض ، این روزها بازداشتگاهی مخفی در تهران میزبان کیان تاج بخش است و به گفته مقامات دولتی وی به اتهام شرکت در ناآرامی های پس از انتخابات که به تحریک آمریکا و متحدانش صورت گرفته در دادگاه های گروهی دستگاه قضایی ایران محاکمه شد. و اما نکته قابل توجه این است که آقای تاج بخش که یک پژوهشگر سکولار است در کنار اصلاح طلبان معتقد به اسلام بازجویی و محاکمه می شود.

ادعا نامه رسمی مطرح شده علیه وی یک استنتاج کلی ، نامفهوم و مبهم است : کیان تاج بخش خارج از ایران – در لندن و نیویورک-  بزرگ شده ، پدر وی عضوی از دربار شاه سابق بوده و به جا آوردن واجبات اسلام را در زندان به او یاد داده اند و همین مساله از دید حکومت ایران یعنی کوتاهی در تربیت فرزند.

از دیگر اتهامات مطرح شده علیه تاج بخش، همکاری با موسسه جامعه آزاد بعنوان مشاور این موسسه بود که بودجه آن از طریق بنیاد سوروس تامین می شود. عضویت در شبکه اینترنتی مربوط به گری سیک پژوهشگر امور خاور میانه در دانشگاه کلمبیا – و آنگونه که در کیفرخواست آمده است “مامور سیا”- اتهام دیگر علیه کیان تاج بخش است.

تصاویر منتشر شده از دادگاه های گروهی در ایران آقای تاج بخش را نشان می دهد که در حال خواندن متنی است که ارتباط وی با دیگران و نقش شان را در ناآرامی های پس از انتخابات بیان می کند.

هاله اسفندیاری دیگر پژوهشگر ایرانی-آمریکایی که دو سال قبل به مدت 105 روز در سلولی انفرادی در زندان اوین در بازداشت نیروهای امنیتی بود ، پس از آزادی گفت که بازجویی ها در ایران با توهم در مورد جنبش های مردمی که منجر به سرنگونی حکومت های استبدادی شده اند همراه است. به این ترتیب ، سابقه تحصیلی آقای تاج بخش در غرب و تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی وی دلایل کافی برای متهم کردن او به تلاش برای براندازی نظام در اختیار مقامات ایران قرار می دهد.

خانم اسفندیاری نویسنده کتاب “زندان من، خانه من” در همین رابطه می گوید “رفتاری که با آقای تاج بخش و دیگران در ایران می شود مایه شرمساری است. نکته مثبت این است که هیچ کس در ایران این اعترافات و دادگاههای نمایشی را قبول ندارد.هر آدم باهوشی می فهمد که اعتراف ها ، اجباری و تحت فشار بیان شده است.”

آشنایی خانم اسفندیاری با آقای تاج بخش بر میگردد به زمان بازداشت خانم اسفندیاری در سال 2007 در ایران ؛ چرا که شرایط بازداشت و اتهامات مبهم علیه هر دو یکسان بود. هاله اسفندیاری در اوت همان سال و آقای تاج بخش نیز تنها چند هفته مانده به سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک ، از زندان آزاد شدند. بخشی از برنامه سفر احمدی نژاد سخنرانی در دانشگاه کلمبیا بود.

رییس دانشگاه کلمبیا لی سی بولینگر، در مراسم معرفی احمدی نژاد اشاره کرد که آقای تاج بخش – فارغ التحصیل آن دانشگاه- هنوز در ایران در حبس خانگی بسر می برد.

آقای بولینگر همچنین افزود “بگذارید این مطلب را هم اضافه کنم که من از احمدی نژاد خواستم در مورد خروج آزادانه  و بدون دردسر کیان تاج بخش از ایران به من اطمینان دهد و البته باید بگویم از کیان خواسته ایم تا با دانشکده ما همکاری کند.”

با همه این ها، انتخابات ماه ژوئن فرا رسید و کیان کماکان در ایران به سر می برد.

پاملا کیپالدی یکی از همکاران کیان تاج بخش با اشاره به این مطلب گفت “هیچ کس انتظار چنین حرکت تاریخی را از سوی مردم  پس انتخابات ریاست جمهوری در ایران نداشت.”

حالا آقای تاج بخش دوباره در زندان های ایران به سر می برد  و آقای احمدی نژاد نیز در نیویورک. محمود احمدی نژاد در سفر دوسال قبل خود گفته بود “پژوهشگران علمی و دینی ،مشعل های فروزان هستند.”

منبع : نیویورک تایمز ، 22 سپتامبر