مجلس: رییس دولت را احضار کنید

نویسنده
اردلان صیامی

» فاجعه آبادان؛ تاوان تبلیغات

در حالی که هنوز فضای آبادان در غم واندوه ناشی از حادثه انفجار پالایشگاه به سر می برد و شهر، آمیزه ای از دود و بوی شدید سوختگی است، تهران به صحنه اتهامات متقابل دولت و مجلس تبدیل شده است.لاریحانی، احمدی نژاد را در حادثه پالایشگاه آبادان مسئول میداند و به این بهانه می گوید نباید گذاشت استبداد رضاخان در کشور پدید آید؛ رییس کمیسیون اصل نود معتقد است این حادثه باید مورد پی گیری قضایی قرار گیرد. و دولت

از یک سو به اطلاعیه “شرکت ملی پخش و پالایش” درباره انفجار پالایشگاه بسنده کرده، و از سوی دیگر احمدی نژاد ضمن سخنانی،بدون هرگونه ارتباط ظاهری با این انتقادات، منتقدین خود در مجلس را “شتی عقب مانده” خوانده است.

سایت آینده نیوز دیروز در یادداشتی پیرامون حادثه پالایشگاه آبادان، خواستار آن شد که مجلس، رییس دولت را با عنوان سرپرست وزارت نفت به مجلس احضار کند. در این یادداشت آمده است: “اگرچه شورای نگهبان اعلام کرده است محمود احمدی نژاد به عنوان سرپرست وزارت نفت اعتبار ندارد، اما با توجه به اعلام رسمی احمدی نژاد که خود را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کرد و اعلام معاون حقوقی رییس جمهور مبنی بر عدم تمکین دولت به نظر شورای نگهبان، مجلس می تواند با احضار شخصیت حقوقی سرپرست وزارت نفت نه به اقدام غیرقانونی دولت رسمیت بدهد و نه از وظیفه نظارتی خود کوتاهی کند”.

سایت الف، نزدیک به احمد توکلی (رییس مرکز پژوهش های مجلس) هم خواستار عذر خواهی رییس دولت در این حادثه شد. الف در این باره نوشت: “اخباری که پس از انفجار منتشر شده است همگی گویای این موضوع است که کارشناسان وقوع چنین انفجاری را پیش بینی کرده و هشدار داده بودند. با این توضیح چه عاملی جز سوء استفاده مدیران با هدف ارتقای شغلی باعث می شود که به رئیس جمهور اطلاعات غلط دهند تا این مراسم برگزار شود. این مدیران برای ارتقای شغلی پا بر انسانیت و شرافت نهادند. مرگ چند کارگر و زخمی شدن آنها هزینه این رقابت سیاه و «تملق نهادی شده» در دولت است. اما در این حادثه تلخ، حتما شخص رئیس جمهور مقصر است و عذرخواهی، کمترین مطالبه جامعه است.”

 در بهارستان اما، همه نمایندگان آبادان دیروز از این حادثه برآشفته بودند. خبرنگاران پارلمانی گزارش داده اند که عبدالله کعبی نماینده آبادان چندین بار در راهروهای مجلس، هنگام صحبت با دیگر نمایندگان گریه کرده است. وی در تذکری  شفاهی به اتفاق رخ داده در پالایشگاه آبادان اعتراض کرد و گفت: “برای اینکه حتما افتتاحی در سوم خرداد داشته باشیم، برای هم وطنانمان چنین سانحه ای ایجاد شد”.

موسوی جرف، دیگر نماینده آبادان گفت که “افتتاح پالایشگاه آبادان نابهنگام بوده است و حتی این پروژه در آزمایش اولیه نیز با مشکل مواجه شده بود و شواهد و قرائن حکایت از احتمال بروز نقص فنی مجدد داشت”.

اما  شرکت پالایش وپخش با صدر اطلاعیه ای به این گفته نماینده آبادان پاسخ داد؛ در بند دوم این اطلاعیه آمده است: “برخی اظهار نظرها که آماده نبودن پالایشگاه آبادان جهت بهره‌برداری از مرحله نخست فاز 3 را علت حادثه بیان می‌کند، در واقع تمامی تلاشهای خدمتگزاران مردم در صنعت نفت که بارها و بارها در موقعیتهای مختلف کشور به کمک این صنعت حساس و خطیر آمده اند را زیر سوال می‌برد. نشت گاز در بخشی از واحد LPG  فاز 3 پالایشگاه هرچند اتفاقی ناگوار پدید آورد اما حادثه ای است که قابل پیش بینی نبود و پس از چند ماه بررسی های فنی و تست های مختلف، از منظر متخصصان پالایشگاه همه شرایط را مهیای افتتاح این طرح مهم بیان کرده بود”.

 روز سه شنبه رییس و سخنگوی کمیسیون انرژی از فشارهای رییس دولت برای افتتاح این پروژه خبر داده بودند. موسوی با بیان جزئیات بیشتری در مورد ابهامات این اتفاق گفته است: “اصرار برای افتتاح پروژه در روز ۳ خرداد سبب رخ دادن این حادثه شد به همین دلیل باید برخورد جدی با مدیران پالایشگاه و وزارت نفت شود چرا که این آقایان در مورد این حادثه اهمال کاری کردند و باید با آن ها برخورد شود”.

پس از آنکه رییس کمیسیون اصل نود این حادثه را از لحاظ قضایی قابل پیگرد دانست؛ نادر قاضی پور نیز به عنوان نایب رئیس فراکسیون کارگری گفت: “می خواهیم این موضوع را پیگیری کنیم اما وزیر نفتی وجود ندارد؛ در چنین شرایطی باید جواب خون کارگران را از چه کسی بپرسیم؟”

لاریجانی هم تلویحا احمدی نژاد را موظف به پاسخگویی دانست و گفت: “مسئول کنونی وزارت نفت (رئیس جمهور) باید پاسخگو باشد” و از کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس خواست سریع تر به این موضوع رسیدگی کند و گزارشی را ارائه دهد.

در جلسه دیروز صبح مجلس، کار از تذکرهای شفاهی هم گذر کرد و به تذکر کتبی کشید. سید حسین دهدشتی، سید شریف حسینی، مصطفی مطورزاده، علیرضامحجوب، حمید رضاکاتوزیان، سید امیرحسین قاضی زاده و ناصرسودانی نمایندگان آبادان، اهواز، خرمشهر، تهران، ارومیه و اهواز از کسانی بودند که به احمدی نژاد در مورد بررسی علل کشته شدن تعدادی از کارگران پالایشگاه آبادان تذکر دادند.

افتتاح یک پروژه در روز سوم خرداد ودر شهرهای آبادان و خرمشهر در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در 21 اردیبهشت ماه امسال از افتتاح فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس در 3 خرداد توسط رئیس دولت  خبرداده بود اما طی چندروز گذشته تبلیغات برای افتتاح طرح توسعه پالایشگاه آبادان در روز سوم این ماه آغازشد و در نهایت نیز این افتتاح زودهنگام منجر به انفجار و جان باختن چند تن از کارکنان نفتی شد که تاکنون علیرغم انکار نفتی ها گویا تعدادشان به هشت نفر رسیده است.

 منابع محلی گزارش میدهند کارکنان بیمارستان نفت در ابادان از رفتن به منزل منع شده اند و هرگونه ورود به این بیمارستان از سوی مقامات امنیتی ممنوع اعلام شده است. از سوی دیگر شنیده شده  مدیر پالایشگاه که در مراسم افتتاح حضور نداشته، سه شنبه شب را در بازداشت بوده و عصر 4شنبه آزاد شده است.

 اطلاعیه شرکت پالایش وپخش در این باره میگوید: “عدم حضور مدیرعامل محترم پالایشگاه آبادان در مراسم افتتاحیه و اعتراض ایشان به آماده نبودن پالایشگاه جهت بهره‌برداری، از آن اخبار کذبی است که هر خواننده محترمی را متعجب می‌کند. بدیهی است مسئول اعلام آمادگی پالایشگاه جهت بهره‌برداری، مدیرعامل محترم و سختکوش پالایشگاه بوده است و ایشان نیز شخصا در مراسم افتتاحیه حضور داشت هرچند مدیرعامل محترم پالایشگاه پس از آتش سوزی بعلت حضور در صحنه حادثه، در مراسم رسمی سالن کنفرانس حضور نداشت اما در بخش خبری ساعت 14 سیمای جمهوری اسلامی به شرح ماوقع پرداخت”.

افتتاح زود هنگام فاز سوم پالایشگاه آبادان بار دیگر پرونده افتتاح های زود هنگام دولت احمدی نژاد را باز کرده است؛ پرونده هایی مانند پروژه آزادراه تهران-پردیس که در سال 88 و هنگام انتخابات ریاست جمهوری افتتاح شد اما فردای انتخابات به علت مشکلات راهنمایی ورانندگی بسته شد. گزارش ها نشان می دهد هنوز هم داخل دو تونل اصلی و طویل آن چراغ روشن نیست، چندین حادثه دلخراش رانندگی که در آن جان مردم گرفته شد حاصل آن افتتاح بود به طوری که در آستانه انتخابات، پلیس راهور ناگزیر از مسدود کردن آزادراه مزبور شد.

در مثالی دیگر، پروژه احداث راه‌آهن بین شیراز و اصفهان که در دولت خاتمی به تصویب رسیده‌بود، براساس برنامه زمان‌بندی قرار بود در سال ۸۹ به اتمام برسد. با این حال محمود احمدی‌نژاد این طرح را در روزهای تبلیغات انتخابات افتتاح کرد ولی به دلیل عجله‌ای که در احداث این خط آهن شده‌بود، ریل‌ها بعد از حرکت اولین قطار کج شدند و این مسیر ۳ روز پس از افتتاح به ناچار تعطیل شد.

در روز ۱۸ خرداد نیز احمدی‌نژاد برای افتتاح راه‌آهن ۵۴۶ کیلومتری کرمان-زاهدان به زاهدان سفر کرد. علاوه بر اصرار دولت به افتتاح این راه‌آهن، به دلیل نیمه‌کاره بودن این خط، قطار آزمایشی در منطقه شورگرد دچار مشکل شد و باعث شد افتتاح این راه‌آهن به تأخیر بیفتد.

نمونه دیگر کارخانه گندوله سازی سیرجان کرمان بود که توسط رییس دولت افتتاح شد ولی بعد از مدتی بعلت کمبود مواد خام تعطیل شد.

پتروشیمی امیر کبیر نیز در روز 29 بهمن ماه ۸۹ توسط محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد. او در آن مراسم از آغاز نهضت ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی برای ریشه کنی بیکاری در کشور سخن گفت و افتتاح و راه اندازی این واحد را با وجود کارشکنی و سنگ اندازی مخالفان پیشرفت ملت ایران و با تکیه بر دستان توانمند متخصصان داخلی معرفی کرد. اما فعالیت‌های این واحد که در حدود۴۰۰۰ میلیارد ریال برای افتتاح و راه اندازی‌اش هزینه شده بود در کمتر از سه ماه فعالیت، به خاطر کمبود خوراک تعطیل و متوقف شد.