شور و حال زیاد برای نصب سانتریفوژها

نویسنده

santrifiojb.jpg

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور اعلام کرد دیپلمات های غربی می توانند از تاسیسات اصلی هسته ای ایران بازدید کنند، و از کشور های غربی خواست به نحو مشابهی عمل کنند.

این خبر گزاری از قول غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی هسته ای گفت: “ما می خواهیم برنامه ای برای بازدید دیپلمات های غربی مستقر در تهران از تاسیسات هسته ای ایران در آینده تدارک ببینیم.” وی این سخنان را در پاسخ این سئوال که آیا نمایندگان کشور های غربی می توانند از این تاسیسات دیدن کنند بیان کرد.

این گفته ها چند روز بعد از بازدید نمایندگان کشور های جهان سوم از تاسیسات هسته ای اصفهان بیان می شود و هدف آن نشان دادن این است که ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد.

آقازاده گفت: “هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد. روشن کردن این نکته که فعالیت های هسته ای ما صلح آمیز است بخشی ار سیاست ما در این زمینه است.” وی تاریخی برای این بازدیدها اعلام نکرد.

ایران، پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در 23 دسامبر 2006 که تحریم هایی را علیه این کشور پیش بینی کرد، زیر فشار های فزاینده بین المللی قرار گرفته است. شورای امنیت در صورت عدم توقف غنی سازی ایران در مدت 60 روز اقدامات گسترده تری علیه این کشور انجام خواهد داد.

هدف آقازاده از بیان مطالب فوق اشاره به کشورهایی است که به دنبال تحریم ایران با این بهانه که برنامه هسته ای این کشور برای دست یابی به سلاح هسته ای صورت می گیرد هستند. این مطلب به شدت توسط ایران تکذیب شده است و این کشور بارها گفته است که هدفش تولید برق است.

آقازاده گفت: “آیا آمریکا و کشور های اروپایی به روزنامه نگاران و نمایندگان سایر کشور ها اجازه می دهند از تاسیسات هسته ای آن ها بازدید کنند؟”

بازرسان سازمان ملل در آژانس بین المللی انرژی هسته ای از آغاز سال جدید میلادی دو مرتبه از تاسیسات اصفهان و نطنز بازدید کرده اند.

وی افزود “طی دو روز گذشته بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای دوربین های جدیدی را در نظنز درمحل تزریق گاز و در درون انبار ها کار گذاشته اند تا فعالیت های این تاسیسات را زیر نظر داشته باشند.”

تهران در حال حاضر در نظز 64 سانتریفوژ رو زمینی دارد و قرار است 3000 سانتریفوژزیر زمینی دیگر برای تسریع تولید سوخت هسته ای در این محل ایجاد نماید.

دیپلمات ها در مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین گفته اند صدها تکنیسین و کارگربا “شور و حال” زیادی، طی هفته های گذشته برای انجام لوله کشی ها، پانل های کنترل و کابل های برق ضروری برای نصب سانتریفوژها مشغول به کار بوده اند.

منبع: آسوشیتد پرس، 4 فوریه 2007