نصب دو واحد غنی سازی جدید در نطنز؟

نویسنده

natanzb.jpg

در حالی که عبدالعزیزحکیم روحانی شیعه وپرنفوذ عراق و پرویز مشرف رییس جمهوری پاکستان طی روزهای گذشته راهی تهران شده و به دیدار رهبرانقلاب رفته اند تا درخصوص نگرانی های روزافزونی که نسبت به وضعیت برنامه هسته ای ایران وتنش با آمریکا وجود دارد گفت وگو کنند، برخی منابع غربی مدعی شده اند ایران دو واحد غنی سازی دیگر نیزدر تاسیسات نطنز راه اندازی کرده است.

قراراست علی لاریجانی هفته آینده راهی کنفرانس امنیتی مونیخ شود که در آن علاوه بروزیر دفاع آمریکا برخی ازسران کشورهای اروپایی نیزشرکت خواهند داشت. لاریجانی تصریح کرده است که دراین اجلاس قرار نیست با آمریکایی ها دیداری صورت بگیرد. با این وجود این ممکن است نشست مونیخ آخرین نشست پیش ازپایان مهلت ایران باشد که طی آن رییس پرونده هسته ای کشور و برخی ازمقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی و آمریکا زیر یک سقف با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد.

در چنین زمانی است که هرالد تریبون درمقاله ای اقدام ایران برای اضافه کردن دو دستگاه سانتریفوژ را مبارزه طلبی تهران دربرابر قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برنامه هسته ای خود دانسته که ازنظر مقامات این سازمان می تواند به تهیه سلاح اتمی منجر شود.

مقاله این روزنامه، همزمان با آن منتشر شده که کیهان، تیتر اول خود را، به این شعار مبارزه جویانه اختصاص داده است که: “مسئولان کشور در جمع خبرنگاران و کارشناسان خارجی بازدیدکننده از تاسیسات هسته ای: می بینید که ایران قطعنامه را اجرا نمی کند”.

دیپلمات های غربی ای که خواسته اند نامشان فاش نشود به آسوشیتدپرس گفته اند که واحد های جدید 164 تایی سانتریفوژ ایران طی روزهای اخیر نصب شده اند. فرآیندی که برای غنی سازی به کار برده می شود، برای تهیه سوخت برای تاسیسات اتمی به کار می رود. مقامات غربی می گویند که در سطوح بالاتر غنی سازی، مواد تولیه شده می تواند برای تهیه کلاهک های هسته ای مورد استفاده قراربگیرد.

طی ماه گذشته، هم مقامات ایرانی وهم مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودند که تهران به زودی اقدام به نصب سانتریفوژ های جدید خواهد کرد. آسوشیتد پرس نوشته که اظهارات محمود احمدی نژاد طی ماه گذشته ازآن خبر می داد که ایران این کار را پیش از یازدهم فوریه مصادف با بیست و دوم بهمن سالروز پیروزی انقلااب اسلامی انجام دهد. مقامات ایرانی طی ماه های گذشته بارها ازدادن خبرهای خوش هسته ای درایام موسوم به دهه فجر خبرداده بودند.


دیپلمات های غربی وبازرسان آژانس اعلام کرده اند که ایران خود را برای نصب 3000 دستگاه سانتریفوژ آماده می کند. به گزارش برخی منابع تا کنون سیستم های تهویه هوا، بخش های کنترل وکابل کشی و لوله کشی لازم درتاسیسات نطنز به انجام رسیده است تا آماده چنین فرآیندی شود. اگر چه یکی از مقامات سازمان ملل که با فعالیت های کاوشی آژانس آشنا است گفته که بازرسان آژانس که هفته پیش ازنطنز بازدید کرده اند، واحد نصب شده سانتریفوژی را مشاهده نکرده اند.

تا روز دوشنبه عصر، مقامات آمریکایی خبر نصب سانتریفوژهای جدید را تایید ویا تکذیب نکرده اند. شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که چنین اقدامی توسط ایران تنها فشار برای اعمال تحریم ها را افزایش خواهد داد.

همزمان غلامحسین الهام سخنگوی دولت گفته است: “صنعت هسته‌ در کشور شکوفا شده است و این دستاورد علمی و صنعتی در کشور تثبیت شده است. این دستاورد از مرحله‌ی تحقیق عبور کرده و به مرحله‌ی صنعتی وارد شده است؛ به ویژه آن که پس از رفع تعلیق و فشارهایی که بر این دستاورد قرار داشت روح و اراده ملی بر مبنای توانستن و شدن ادامه یافت.”

این درحالی است که اظهارنگرانی در خصوص تهدیداتی که ایران را طی هفته های گذشته بیش ازپیش متوجه خودکرده، ابعاد تازه ای می یابد. درتازه ترین اظهار نظر ها، به گزارش آفتاب، رسول منتجب نیا قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه “امروز تمامی کارشناسان و صاحبنظران موضوع هسته‌ای اظهار نگرانی می‌کنند” گفته است: “متاسفانه برخی مقامات اجرایی بجای آنکه به نگرانی نخبگان دلسوز بها دهند، با توهین به آنها و اینکه آنها «ترسو» و «بزدل» هستند، می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند. “

به گفته منتجب‌نیا: “هم اکنون با هر کدام از نخبگان تماس می‌گیریم همه نگران هستند، اما باید پرسید چه شده که همه نخبگان اظهار نگرانی می‌کنند اما رئیس جمهور می‌گوید هیچ نگرانی نیست. آیا همه زبون هستند به جز یک نفر که هیچ ارتباطی با کارشناسان و نخبگان ندارد؟”

عبدالواحدموسوی لاری وزیر کشورکابینه خاتمی نیز به ایسنا گفته است: “ایجاد تنش در عرصه‌ی بین‌المللی با ارائه‌ی روش‌های غلط و نسنجیده و غیرمتناسب با شان جمهوری اسلامی به بهانه‌ی استقلال‌طلبی، استقلال ملت را تهدید می‌کند. این که متولیان امر خود را جای مردم قرار دهند و انتخاب کردن و انتخاب شدن آن‌ها را محدود کنند و مسیر انسدادی در پیش بگیرد آزادیخواهی را تهدید می‌کند. این نگرانی وجود دارد که با سیاست‌های غلط و افراطی استقلال کشور زیر سوال برود… برخی فکر می‌کنند مردم قیم می‌خواهند و باید به جای آن‌ها تصمیم بگیرند که این امروز دغدغه‌ی جدی همه‌ی دلسوزان نظام و انقلاب است.”

پیشتر، آیت الله منتظری نیز هشدار داده بود که سیاست های ستیزه جویانه مسوولان درمورد انرژی هسته ای، کشور را به خطر انداخته است. وی در سخنرانی خود در شهر قم در تاریخ 1 بهمن 85، با اشاره به مناقشه هسته ای ایران به مسئولان کشور هشدار داد که از تحریک آمریکا بپرهیزند و تصریح کرد: “هر روز تکرار می کنیم که فلان چیز حق مسلم ماست. خیلی خوب! حقتان است؛ اما حق را باید به گونه ای گرفت که مشکلات پدید نیاید و بهانه به دست دیگران نداد و مگر حق مسلم ما فقط همین است که آقایان می گویند و ما حق و حقوق دیگری نداریم؟”

این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر آن که “مردم دولت را برای شعار دادن انتخاب نکرده اند”، خاطر نشان کرده بود: “ما با این همه نفت و گاز خرج های بیهوده می کنیم و به فکر دیگر کشورها هستیم ولی به فکر گرفتاری مردم خودمان نیستیم … بایستی دولت و مسئولین از خرج های بیهوده، از مسافرت هایی که هیچ فایده ای برای مردم و کشور ندارد جلوگیری کنند … مالک نفت و گاز همه مردم هستند، نه فقط یک عده خاص.”