نیم نگاه

محمد صفریان
محمد صفریان

نامه های زندانی به شکنجه گر…

در آستانه ی بیست و دوم خرداد ماه و حوادث تلخ پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و همزمان با نخستین سالگرد بزرگترین خیزش مردمی در سال های اخیر،  به تازگی دو کتاب تازه به قلم نویسندگان ایرانی به فهرست بلند کتابهای “ ادبیات زندان ” اضافه شده اند،  تا مبارزه ی طاقت فرسای ایرانیان در دشوار راه رسیدن به آزادی،  در یاد تاریخ بماند.  هوشنگ اسدی و رکسانا صابری دو نویسنده و روزنامه نگار از دو نسل ایران هستند که هر یک به گونه ای خاطراتشان از دوران سخت زندان را قلمی کرده اند.

“نامه هایی به شکنجه گرم”،  عنوان کتاب هوشنگ اسدی،  نویسنده و روزنامه نگار است که متن انگلیسی  آن برای نخستین بار،  هفته ی گذشته در نمایشگاه کتاب لندن عرضه شد.

نویسنده در مقدمه ی کتاب،  درباره ی چگونگی شکل گرفتن ایده ی نخستین نوشتن این کتاب در هیات نامه ای بلند به شکنجه گرش،  اینگونه نوشته است:

”… و روزی کسی تصویری را با اینترنت برایم فرستاد. می خواست ببیند که او را می شناسم یانه. بله. این تصویر “برادر حمید” بود در لباس سفیر جمهوری اسلامی ایران….. و او که هرگز از زندگی من نرفته بود،  دو باره بازگشت. باید جوری بر این کابوس همیشگی غلبه می کردم. سراغ یادداشت هائی رفتم که چند بار نوشته بودم. همه پر ازکینه بود. دیگر دوستشان نداشتم. نمی خواستم مثل “برادر حمید” جهان رایکسره سیاه و سفید ببینم. شلاق و شکنجه او را نمی خواستم با خنجر کلمات جواب بدهم. نه. متنفر بودم که از”برادرحمید” انتقام بگیرم. حالا من درموضع قضاوت بودم و او نبود که از خودش دفاع کند.

فکر کردم نامه هائی برایش بنویسم و آن ایام را بیادش بیاورم. نشانی ماموران امنیتی را که کسی نمی داند. اما نامه ها که کتاب می شد،  دیر یازود بدستش می رسید. شاید خودش را  یک بار دیگر در آینه زمان می دید….”

” نامه هایی به شکنجه گرم “ در 325 صفحه توسط انتشارات One world به چاپ رسیده و در حال حاضر روش شبکه اینترنتی آمازون پیش فروش می شود. ناشر کتاب را در اوائل خرداد ماه به بازار کتاب کشورهای انگلیسی زمان خواهد فرستاد.

 و طی روزهای آینده در دسترس علاقه مندان به کتاب قرار خواهد گرفت. این در حالی است که متن فارسی اثر نیز به زودی توسط ناشران ایرانی عرضه خواهد شد و درست در روزهائی که سالگرد تولد جنبش سبز است. جنبشی که بسیاری از یاران وهمراهانش در زندان وزیر شکنجه اند.

نویسنده کتاب می نویسد:

” زمانی که “برادر حمید”  و دوستانش ما را بیرحمانه شکنجه می کردند تا اعتراف کنیم جاسوس شوروی هستیم،  همه چیز در پنهان اتفاق می افتاد. سالها طول کشید تا صدای ما به بیرون زندان رسید.

حالا دختران و پسران جوان را به شیوه های  مدرن تحت شکنجه  قرار می دهند  تا بگویند مامور آمریکا و اسرائیل هستند.  حالا همه چیز آشکار است یا بسرعت آشکار می شود واخبارش به جهانیان می رسد. “

” نامه هائی به شکنجه گرم “ شامل بیست و شش نامه است که خطاب به ” برادرحمید” نوشته است. بازجوئی که نام اصلی اش ناصر سرمدی پارسا بود. او بعد از دوران بازجوئی معاون وزارت اطلاعات و سپس سفیر جمهوری اسلامی در تاجیکستان شد.

متن فارسی کتاب هم،  همزمان بامتن انگلیسی انتشار خواهد یافت.