متهمان زن بدون چادر محاکمه می شوند

نویسنده
شیرین کریمی

» پایان "حجاب برتر" در دادگاه ها

یک هفته پس از دیدار تعدادی از نمایندگان زن مجلس با رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، که استفاده اجباری زنان متهم از چادر را توهین به “حجاب برتر” عنوان کرده بودند، رئیس قوه قضائیه دستور داد متهمان زن از “پوشش معمولی” استفاده کنند.

مدیر کل پیشگیری های قضایی دیروز در گفتگو با خبرگزاری مهر از دستور رئیس قوه قضائیه برای “حذف اجباری” چادر بر سر متهمان زن خبر داد. به گفته یدالله عسگری، آیت الله صادق لاریجانی این حکم را به رئیس سازمان زندان های کشور ابلاغ کرده است تا بر اساس آن زنانی که جرائم “خلاف عفت عمومی” مرتکب شده اند، با لباس “معمول در جامعه” در دادگاه های جمهوری اسلامی حاضر شوند. این مقام قضائی توضیح نداده است زنانی که به دلایل “سیاسی” مورد تعقیب قرار می گیرند نیزمشمول این دستور قوه قضائیه می شوند یا خیر.

درست یک هفته پیش از اعلام این خبر، لاله افتخاری نماینده تهران در مجلس به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان زن به دیدار رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی رفته بودند تا به استفاده اجباری متهمین زن از چادر اعتراض کنند.  دغدغه این زنان جناح راست، نه آزادی پوشش برای شهروندان حاضر در دادگاه، بلکه توهین به “حجاب برتر” در سینما و تلویزیون عنوان شد. لاله افتخاری به خبرگزاری مهر گفته بود: “بسیاری از زنان مجرم پایبند به حجاب نیستند و به اجبار با چادر در دادگاه ها حاضر می شوند در حالی که این اقدام می تواند به حرمت چادر خدشه وارد کرده و نتیجه منفی در جامعه داشته باشد.”

 

ملحفه روی سر متهمان بیندازیم

آنچه برای فعالین مدنی بهت برانگیز بود، جایگزینی بود که نماینده پایتخت در مجلس هشتم برای چادر پیشنهاد کرد: “حداقل از ملحفه یا پارچه ای که نماد زندان دارد استفاده کند.”

این اظهارات از سوی شیرین عبادی “نژاد پرستانه” توصیف شد. برنده نوبل صلح با “عجیب و غریب” دانستن سخنان افرادی که خود را “نماینده مردم” می دانند، همچنین متذکر شد: “ملافه سرکردن کسی که متهم به مسئله‌ای است، سخنی است که برای اولین‌بار در ایران از دهن کسی که خود را نماینده معرفی می‌کند شنیده می‌شود.”

شیرین عبادی با ابراز تاسف نسبت به قانون نظارت استصوابی که مانع انتخاب “واقعی” نمایندگان مجلس شده، راه پیدا کردن افرادی با “افکار مرتجع” به مجلس را ناشی از این عامل دانسته است.

اما مجید ابهری به عنوان یک “متخصص علوم رفتاری” به گفتگو با مهر نشسته بود  تا بگوید چادر  متهمان، آثار نامطلوبی بر ذهن دختران جوان و بانوان به جای می‌گذارد. به اعتقاد او “مانتو و مقنعه” یک رنگ با نشان سازمان زندانها می تواند معرف لباس فرم متهمان زن باشد.

زهرا سجادی، معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده محمود احمدی نژاد هم اخیرا گفته است: “هیچ زنی نباید به دلیل زندانی بودن چادر سر کند چرا که این موضوع اذهان عمومی را دچار بدبینی می‌کند.”

 

حجاب برتر یا لباس عیاشی شبانه

اظهارات معاون رئیس دولت  در حالی مطرح می شد  که روزنامه ایران ـ ارگان دولت-  ویژه نامه “خاتون” را منتشر کرده بود که در آن مهدی کلهر مشاور سابق محمود احمدی نژاد، رنگ مشکی چادر را “متکبرانه” نامیده و آن را حاصل تحمیل شاهان قاجار به زنان و دختران ایرانی دانسته بودکه از مجلس “عیاشی شبانه” در اروپا بیرون آمده است.

در همین راستا لاله  افتخاری حتی نزد آیت الله صادق لاریجانی شکوه و گلایه از استفاده بازیگران نقش های منفی سینما از چادر را برده است. زنان جناح راستگرا بر این باورند که در هنر هفتم، زنانی که نقش های “منفی” دارند نباید با حجاب کامل بر پرده نقره ای ظاهر شوند. اصلی که در سریال های صدا و سیمای جمهوری اسلامی به طور اکید رعایت می شود و تاکنون سابقه نداشته است زنان بازیگر نقش منفی فیلم ها چادر بر سر کنند، اماهر قدر نقش بازیگران زن مثبت باشد، به همان میزان به پوشش آن ها افزوده می شود. برای نمونه در یکی از پرمخاطب ترین سریال های کنونی جمهوری اسلامی ـ ستایش-  نرگس محمدی بازیگر نقش “ستایش” که جلوه ای انسانی دارد با حجاب کامل اسلامی مقابل دوربین ظاهر می شود، حال آنکه سیما تیرانداز که ایفاگر نقش کاملا منفی “انیس”ست، شال بر سر دارد.

با این حال مجید ابهری در گفتگو با مهر  در  انتقاد از نوع پوشش برخی از بازیگران در سریالها و فیلمهای سینمایی گفته بود: “با توجه به هجوم ناتوی فرهنگی در کشور همچنان شاهد استفاده ناصحیح از چادر به عنوان حجاب برتر در سریالها هستیم و اگر از بازیگران بدحجاب عبور کنیم برخی از بازیگران با پوشش چادر آنقدر با آرایش غلیظ گریم می شوند که توجه مخاطب به حجاب را کاهش می دهد.”