فرستاده مذهبی آمریکا دست خالی بازگشت

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست در باره آزادی سه کوهنورد آمریکایی

هیاتی متشکل از رهبران مذهبی مسلمان و مسیحی آمریکایی که از ایران بازدید کردند گفته اند که آزادی دو آمریکایی نزدیک است.

این آمریکائیان دو سال پیش در ایران دستگیر و به جاسوسی متهم شدند. هیات آمریکایی پس از ملاقات با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در روز شنبه، به آمریکا بازگشتند.

وکیل این دو آمریکایی زندانی، روز شنبه 17 سپتامبر، پس از آنکه تلاش های بین المللی منجر به تعیین  وثیقه برای آزادی دو زندانی شد، گفت: “من همانگونه که از من خواسته شده بود به دادگاه رفتم ولی قاضی که باید حکم را امضا می کرد در سر کار حاضر نشده بود…آنها گفتند که به محض اینکه قاضی به سر کار بازگردد به من اطلاع خواهند داد.”

گروه آمریکایی امیدوار بودند شان باور و جاش فتال، دو آمریکایی کوهنورد را که بصورت تصادفی وارد خاک ایران شده و سپس به جرم جاسوسی زندانی و محاکمه شده بودند، با خود به آمریکا بازگردانند.

این هیات معتقد است که این دو نفر به زودی آزاد خواهند شد. آنها اعلام کردند که مقامات ایران امیدوارند آمریکا نیز به تلافی دست بزند و وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا را مورد تجدید نظر قرار دهد.

تداوم تاخیر در آزادی دو آمریکایی ممکن است نشانه ای از تعمیق اختلافات میان محمود احمد نژاد و رهبران مذهبی کشور باشد که قوه قضاییه را در کنترل خود دارند.

احمدی نژاد هفته گذشته و در آستانه سفر خود به آمریکا برای شرکت در اجلاس سازمان ملل اعلام کرد 500 هزار دلار وثیقه برای آزادی آمریکائیان تعیین شده است.

منابعی در ایران به خبرگزاری ای بی سی گفتند بعید است دو آمریکایی تا زمانی که رئیس جمهور ایران در آمریکا به سر می برد آزاد شوند. گفته می شود که این تاخیر از سوی رقبای احمدی نژاد صورت گرفته است تا از محبوبیت احتمالی وی کاسته شود.

منبع:  واشنگتن پست – 19 سپتامبر2011