کتاب های تازه چاپی

نویسنده
نسرین تبریزی

» در تهران منتشر شد

تهرانی ها و شانس

نسرین تبریزی

 

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

قصه های ناتمام: نومه نور و سرزمین میانه دوران دوم

نویسنده: جی.آر.آر. تالکین

مترجم: رضا علیزاده                     

ناشر: روزنه

قیمت: ۷۸۵۰ تومان

تعداد صفحات: ۲۱۶ صفحه

شمارگان: ۱۵۰۰ نسخه

کتاب “قصه های ناتمام نومه نور و سرزمین میانه” مجموعه ای از داستان هایی است که جان رونالد روئل تالکین در طول حیاتش فرصت تکمیل کردن آنها را پیدا نکرد. این کتاب پس از مرگ وی و در سال ۱۹۸۰ توسط پسرشکریستوفر تالکین منتشر شد.

این کتاب شامل فصل های زیر است:

1.وصف جزیره نومه نور، 2.آلداریون و ارندیس، 3.دودمان الروس: شاهان نومه نور، 4.سرگذشت گالادریل و کله بورن و در باب آمروت شاه لورین، ضمیمه الف: الفهای جنگلی و زبان آنان، ضمیمه ب: امیران سینداری الفهای جنگلی، ضمیمه ت: حد و مرز لورین، ضمیمه ث: بندر لوند دایر، ضمیمه ج: نامهای کله بورن و گالادریل

یادداشت‌هایی از نویسنده در این کتاب ضمیمه شده که طیّ آن به شرح این نکته پرداخته که قصد دارد هر یک از این افسانه‌ها را چگونه به پایان برساند و خواننده با پیگیری این یادداشت‌ها می‌تواند پایان افسانه‌ها را در تخیّل خود دنبال کند.

 

شانس

نویسنده: مارک تواین

مترجم: علی مسعودی نیا

ناشر: زاوش

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۶۴ صفحه

شمارگان: ۱۲۰۰ نسخه

به گفته مترجم کتاب، داستان‌های کوتاه تواین بر خلاف رمان‌های او که حول ماجراجویی‌های نوجوانان می‌چرخد، دارای طنزی فاخر و انتقادی است و مسایل سیاسی و اجتماعی زیادی را پوشش می‌دهد. در این داستان‌ها با اقشار مختلف جامعه روبه‌رو می‌شویم؛ از انسان‌های فقیر گرفته تا اشراف‌زادگان. طنز نهفته در کلام مارک تواین مخاطب را جذب می‌کند و نگاه کسی را که تنها با رمان‌های وی آشناست نسبت به این نویسنده مطرح تغییر می‌دهد.

مارک تواین در داستان‌هایش شخصیت‌هایی از طبقات مختلف اجتماعی را به کار می‌گیرد تا مضامین مختلف را نقد کند. آن‌ ‌گونه که مترجم کتاب نیز در مقدمه آورده این‌ داستان‌ها نوعی فکاهی آمریکایی هستند که از دل روایت‌های شفاهی آن فرهنگ نسبتا نوپایی استخراج شده است.

ساموئل لنگهورن کلمنس، که با نام مستعار، مارک تواین، شناخته شده است، نویسنده و طنزپرداز نامدار آمریکایی، در سال ۱۸۳۵ در فلوریدای آمریکا به دنیا آمدو در سال ۱۹۱۰ میلادی و در سن هفتاد و چهار سالگی درگذشت. رمان‌های مشهور وی “ماجراهای هاکلبری‌فین” و “ماجراهای تام سایر” هستند.

 

خانم زایدنمان زیبا

نویسنده: آنجی شجپیورسکی

مترجم: ایرج هاشمی‌زاده

ناشر: جهان کتاب

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

اولین رمان آنجی شجپیورسکی، “عبادتی برای شهر آراس” (۱۹۷۱) در اروپا مورد توجه قرارگرفت. رمان “خانم زایدن‌مان زیبا” دیوار گمنامی پیرامون او را شکست و برایش شهرت جهانی به ارمغان آورد. در ۱۹۹۱ در اولین انتخابات آزاد لهستانِ پس از جنگ، با اکثریت چشمگیری به عنوان سناتور و عضو فراکسیون گسولیـدارنوشگ (اتحادیـه همبستگی) انتخاب شـد. او در ۱۶ ماه مـه سال ۲۰۰۰ در ورشـو درگذشت.

رمان خانم زایدنمان زیبا در حقیقت داستان لهستان قرن بیستم است: قصة اختناق و خشونت، ظلم و اجحاف، سنگینی طاقت‌فرسای ایدئـولوژی (فاشیـسم، سوسیالیسم و…)؛ و به موازات آن، امید و آرزو، مقاومت و ایستادگی در برابر ارتش اشغالگر، خبرچین‌ها و… داستان زیبا و غم‌انگیز لهستان اشغال‌شده بـه تـوان ۲‌! این رمـان نخستین بـار در ۱۹۸۶ در لهستـان، و دو سـال بعد در آلمـان منتشر شـد.

 

پرده دوم اتفاق

عکاس: کیارنگ علایی

ناشر: آهنگ قلم

قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۴۸ صفحه

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

کیارنگ علایی، عکاس، نویسنده، مترجم و فیلمساز است. کتاب مشهور ویلفرید باتس با عنوان “کاغذ و آینه؛ تاریخچه فشرده عکاسی” با ترجمه علایی در ایران به چاپ رسیده است. 

همچنین مجموعه داستان‌های “باد در یک خیابان مستقیم”، “شفا در میان ما نفس می‌کشد” و “طبیعت زنده چند بانو” و مجموعه عکس‌های “یک شرجــــی آرام”، “جایی دورتر” و “حتی وقتی نمی‌دانیم”از آثار منتشر شده‌ اوست.

این کتاب همزمان با برپایی نمایشگاهی از آثار عکاس به همین نام، منتشر شده است. در مقدمه این کتاب به قلم نیوشا توکلیان، خبرنگار و عکاس بین‌المللی، آمده است: “عکس‌های کیارنگ در این مجموعه، آبستن مفاهیم برگرفته از “هویت” و چالش‌های پیرامون آن‌اند و با اینکه در آن‌ها کمتر می‌توان خود انسان را مشاهده کرد، اما تمِ اصلی‌شان به بازی گرفتن نگاه انسان به مفهوم هویت است.”

 

انگار کمی مرده بودم

نویسنده: مهین‌دخت حسنی‌زاده

ناشر: هیلا

قیمت: ۵۵۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه

شمارگان: ۱۱۰۰نسخه

این رمان درباره زندگی مردی است که بر اثر تصادف اتومبیل به کمای موقت فرو رفته است. او در حالت نیمه بیهوشی، متوجه مسایل بسیاری می‌شود.

در بخشی از این رمان آمده است: “دوست دارم به خودم فحش بدهم. داد بزنم و یقه خودم را خودم بگیرم ولی فقط سرم را تکان می‌دهم. ترس‌هایم مسخره‌تر از آنند که بتوانم بگویم. من همیشه می‌ترسیدم…“ 

“زمانه بی‌مجنون”، “دویدن میان زندگان” و “از جنس بلور” از دیگر آثار این نویسنده به شمار می‌آیند.

 

تهرانی‌ها

نویسنده: داوود رضایی

ناشر: افراز

قیمت: ۵۵۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۲۰ صفحه

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

این کتاب اولین مجموعه داستان داوود رضایی است و شامل داستان های: “دختر مانتویی”، “عادت راهزنان قدیم”، “کت بارانیِ آبی و معروف تو”، گافعال کمکی”، “مترجم زیرنویس” و “حدود ساعت دوازده” می شود.

به گفته نویسنده داستان‌ها به صورت به هم پیوسته نیستند ولی بعضی شخصیت‌ها در بقیه داستان‌ها هم حضور دارند. موضوع داستان ها عاشقانه ها و نوستالژی است وبیشتر در فضای ساده و واقع ‌گرایانه هستند.

در بخشی از داستان “کت بارانیِ آبی و معروف تو” می‌خوانیم: گابراهیم وارد یکی از کتاب‌فروشی‌های محبوبش شد و به سراغ قفسه‌ی داستان‌های کوتاه رفت. این روزها دیگر کسی رمان‌های بلند را دوست ندارد. مردم داستان‌های کوتاه و ساده را دوست دارند.”

 

آئیل

نویسنده: بابک روشنی نژاد

ناشر: ثالث

قیمت: ۴۴۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۴۸ صفحه

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه


بابک روشنی نژاد، نقاش و نویسنده جوان متولد 1356 است. تا کنون چند نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و سایر کشورها از نقاشی های او برپا کرده است. کتاب آئیل ششمین اثر اوست که توسط نشر ثالث وارد بازار شده است. “خوابیدن در خیابان”، “رویین”،‌ “از نابهنگامی فرهنگ”، “هنر و گفتمان اقلیت” و “هنر و مکانیسم پنهان” از دیگر آثار این نویسنده به شمار می‌آیند.

در بخشی از این کتاب آمده است: “دارم یک نفس میدوم. تاریک است. طول دالان قدیمی را طی میکنم و وارد حیاط میشوم. حالا لحظه ای میایستم و بالا را نگاه میکنم. شعله های آتش را میبینم که دارند از هر سو زبانه میکشند. صدای قیل و قال آدمها از هر طرف به گوش میرسد، که همچون تکاپوی بی حاصل آنها، چیزی نافهمیدنی ست. خانه دارد میسوزد. و من گویی ناگاه به دوزخی افکنده شده ام.”