وزرای زنی که از مردان، مردسالارترند!

نویسنده
فهیمه خضرحیدری

robert_gates450.jpg

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، با سفر روز دوشنبه اش به اردن، دور سفر هایش به خاور میانه که به اعتقاد مقامات آمریکایی با هدف مقابله با نفوذ روز افرون ایران در منطقه انجام می شود را آغاز کرد.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش بشود، گفت که آمریکا از متحدانش، مصر و اردن، می خواهد که حمایت بیشتری از از دولت عراق و نخست وزیرش، نوری المالکی، در نشست های بین المللی بکنند. همچنین این کشور به دنبال مخالف بزرگتری در مقابل برنامه های اتمی ایران و حمایت این کشور از نظامیان حزب الله در جنوب لبنان است.

گیتس در امان، با ملک عبدالله دوم و مقامات ارشد این کشور دیدار می کند و درباره تحولات منطقه و بالاخص در مورد ایران، گفتگو خواهند کرد؛ این مقام آمریکایی افزود که گیتس می خواهد بداند ملک عبدالله درباره ایران چه نظری دارد. سلاح های فروخته شده در منطقه هم جزو موضوعات بحث خواهد بود.

به گفته این مقام آمریکایی: “آقای گیتس روز سه شنبه در مصر، دولت حسنی مبارک را تشویق می کند تا خرید سلاح های پیشرفته و تمرکز بر مقابله با تروریسم، که همه ما در منطقه برای آن تلاش می کنیم را مد نظر بگیرد. در مرحله بعد او قصد دارد که اسرائیل را از برنامه های آمریکا، مبنی برفروش سلاح های پیشرفته، درحالی که مقدار آن هنوز مشخص نیست، به عربستان سعودی، مطمئن سازد”.

خود گیتس گفته است که با ملک عبدالله درباره این که ما چطور می توانیم به تلاش های صلح آمیز اردن کمک کنیم و آنها چطور می توانند نه فقط در عراق بلکه در روند صلح فلسطین، به ما کمک کنند، گفتگو خواهد کرد. گیتس در هواپیما و در راه امان به خبرنگاران گفت: “اردن همیشه متحد آمریکا بوده است. این کشور مدت های طولانی تاثیر سازنده ای در منطقه داشته و ما امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند”.

در جریان این سفر، وزیر دفاع آمریکا به دنبال حمایت برای گفتگوی امنیتی در خلیج فارس است که این اقدام چتری است که گفتگوی آمریکا و کشورهای عرب نفت خیزخلیج فارس را می پوشاند.

گفتگو ها بر محور “نگرانی مشترک از هژمونی ایران در منطقه و دخالت جنبش های سیاسی شیعه در بعضی از کشور ها و اینکه چطور می توان آن را کاهش داد و به همه این ها در مجموع پاسخ داد”، دور می زند.

مقام آمریکایی می گوید: “بهترین راه برای مقابله با ایران، مقابله با اقدامات این کشور در عراق است. این سفر روی این موضوع متمرکز شده است که چگونه می توانیم با متحدان استراتژیک خود برای رسیدن به این هدف، همکاری کنیم”.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، روز پنجشنبه گفت که کشورش به تقاضای غرب درباره توقف غنی سازی اورانیوم اهمیت نمی دهد و تا آخر مقاومت می کند.

سازمان ملل تحریم هایی را برای ایران در نظر گرفته است که اگر این کشور دست از غنی سازی اورانیوم بر ندارد، این تحریم ها شدید تر خواهد شد. آمریکا این نکته را که اگر تحریم ها نتوانست ایران را تسلیم کند، به این کشور حمله نظامی خواهد کرد، رد می کند.

ایران هفته گذشته اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم به مرحله صنعتی رسیده است و این درحالی است که ناظران بین المللی درباره حد ی که برنامه های اتمی ایران به آن رسیده است، مشکوکند.

احمدی نژاد گفت: “مردم ایران برای رسیدن به حق خود در مورد برنامه های اتمی ایستادگی می کنند و با اراده به راه خود ادامه دهند، تا این چرخه را به تکامل برسانند و با مشت های گره کرده بر حق خود پافشاری می کنند”.

احمدی نژاد در یکی دیگر از سخنرانی های ستیزه جویانه اش در شیراز که توسط تلویزیون دولتی پخش می شد، هشدار داد که قدرت های جهان نباید از شورای امنیت سوء استفاده بکنند.

او اظهار داشت: “دست از روش های قلدرانه بردارید! وگرنه اطمینان داشته باشید که شکست خواهید خورد و شکست بزرگی را به ملتتان تحمیل خواهید کرد. شما در عراق و فلسطین و لبنان چه به دست آوردید؟”

منبع: خلیج تایم، 16 آوریل 2007