آقای شریعتمداری! وگرنه چی؟!

نویسنده

انتشار یک گزارش درباره تاثیر منفی مناقشات سیاسی و ماجرای ملوان‌های انگلیسی بر جذب جهانگردان خارجی در روزنامه اعتماد ملی دستمایه رجزخوانی روزنامه کیهان شده است تا بنا بر شیوه مألوف با هیاهو و شانتاژ، اذهان عمومی را از توجه به مشکلا‌ت خودساخته آقایان که گریبانگیر کشور شده است منحرف و با موضعی حق ‌به‌ جانب، منتقدان را وادار به سکوت کند و با بافتن آسمان و ریسمان و ربط موضوعات نامربوط به هم مطابق معمول نتیجه بگیرد که فقط همپالکی‌ها و قماش ایشان بر مدار حقند و دیگران اهل خدعه و خیانت!

عجبا که به راستی وقتی آب سر بالا‌ می‌رود قورباغه ابوعطا سر می‌دهد!

از آنجا که کیهان که خود را داروغه مطبوعات می‌پندارد مدتی است مکررا به صدور کیفرخواست علیه اعتماد ملی مشغول است با پوزش از محضر خوانندگان ارجمند، علی‌رغم میل‌مان ناچاریم به برخی گزافه‌گویی‌ها پاسخ دهیم.

قبل از هر نکته‌ای لا‌زم است یادآوری کنیم که قلم‌پراکنی‌های اخیر کیهان علیه اعتماد ملی را امری دور از ذهن و غیرمنتظره نمی‌دانیم چرا که این رفتار ناشی از خصلت ذاتی و یک ناراحتی نهفته در بطن و متن این جریده است که هر از گاهی و به ویژه در موسم انتخابات و افزایش تحرکات سیاسی در کشور، عود می‌کند و اکنون نیز با نزدیک شدن به انتخابات مجلس هشتم علا‌ئم آن بروز یافته است و بی‌گمان با نزدیک شدن به روز انتخابات تظاهر این ناراحتی ادواری افزایش هم خواهد یافت!

این مدعی‌العموم مطبوعات، اعتماد ملی را متهم به مرثیه‌سرایی برای متجاوزان انگلیسی کرده و نوشته چرا اعتماد ملی به نقل از یک مقام مسوول خبر داده که تمام تورهای مسافرتی به ایران به‌دنبال بازداشت ملوانان و مسائل سیاسی لغو شده است؟ یا مثلا‌ چرا “معماری ادبی” و “چیدمان روایت” اعتماد ملی چنین و چنان بوده است. از بابت اینکه معماری ادبی و چیدمان روایت اعتماد ملی به مزاج نویسنده کیهان خوش نیامده متاسفیم و از این پس پاسخ نوشته‌های کیهان را به گونه‌ای چیدمان می‌کنیم که متناسب با معماری ادبی آقایان و مقبول طبعشان باشد! اما اصل این خبر به نقل از رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان است که روی خروجی خبرگزاری مهر نیز منتشر شده است. حال از بابت اینکه این بنده خدا پس از مصاحبه خود در چه شرایطی قرار گرفته که تمایل پیدا کرده حرفش را تکذیب و یا اصلا‌ح کند، تقصیری متوجه ما نیست. صرف‌نظر از اصل خبر، جهت آگاهی کیهان عرض می‌کنیم که آری، ما نگران کسب درآمد و منافع اقتصادی کشور هستیم و معتقدیم یکی از منابع سرشار درآمد هر کشوری از محل جذب جهانگردان است. حال اگر آقایان باوری جز این دارند که دارند - ماجرای حمله به جهانگردان خارجی در دوره دولت خاتمی در اصفهان از سوی هم‌کیشان کیهان فراموش نشده است - مشکل ما نیست.

ما هرگز بنا نداشتیم به حواشی ماجرای دستگیری‌و رهایی ملوان‌ها بپردازیم اما هل من مبارز طلبیدن جناب شریعتمداری و جریده تحت امرشان در متهم کردن اعتماد ملی، ما را وادار می‌سازد به این آقایان یادآور شویم آن هنگام که در محل نهاد ریاست‌جمهوری از صدر تا ذیل مقام‌های اجرایی کشور برای گرفتن عکس یادگاری با سرجوخه های چشم آبی انگلیسی شانه به شانه هم می‌زدند و با لبخند ملیح Tank you گویان به آنها هدیه می‌دادند باید جیغ بنفش می‌کشیدید و می‌پرسیدید که اگر اینها متجاوزند پس چرا قبل از هر محاکمه‌ای عفو می‌شوند؟ اگر متجاوزند چرا رئیس‌جمهور به بدرقه متجاوزان می‌رود؟

راستی بهتر نبود شما اسوه‌های شهامت و شجاعت کمی بیشتر جرات به خرج می‌دادید و این متجاوزان نابکار را حداقل 5 دقیقه پس از آن 48 ساعت کذایی اعلا‌م شده از سوی بلر آزاد می‌کردید تا کژاندیشان و بدخواهان نگویند کوتاه آمدید؟!

بد نیست شما که از “معماری ادبی” یک گزارش اینچنین احساسات میهن‌پرستانه‌تان به غلیان می‌آید پاسخ دهید ورود متجاوزان به نهاد ریاست‌جمهوری و آزادی آنها پس از تشریفات ویژه با کدامین حس ملی انقلا‌بی سازگار بود؟ اما در مورد همکارمان جناب آقای حسن کریم‌زاده که ظاهرا چاپ آثار او در اعتماد ملی موجب تکدر خاطر و رنجش احساسات و روح لطیف مدیران کیهان شده لا‌زم است بگوییم که بر فرض صحت تمامی آنچه درباره کریم‌زاده می‌گویید آیا مگر کسی که یک بار مرتکب لغزش شد و تاوان آن را پرداخت قرار است برای همیشه از ادامه کار و حیات محروم شود؟

آیا در دایره مهرورزی شما که متجاوزان به حریم ایران مورد عفو و بخشایش قرار می‌گیرند و بدون محاکمه آزاد می‌شوند، جایی برای فرزندان این آب و خاک نیست؟ به راستی چه تفاوتی میان کریم‌زاده و آن به تعبیر شما “چشم‌‌آبی”ها وجود دارد؟ کریم‌زاده در آن زمان (اواخر دهه 60) تنها 17 سال سن داشت و هرچند هنوز درباره اینکه در طرح او دست برده بودند شک و شبهه جدی وجود دارد، اما پس ازتحمل مجازات و طی یک دوره سخت به شرایط عادی زندگی بازگشت، اما ظاهرا در قاموس شما هرگز نمی‌توان از لغزش یک نوجوان 17ساله مسلمان و ایرانی چشم‌پوشی کرد اما می‌توان از گناه متجاوزان نظامی خارجی گذشت، در زندان برایشان میز پینگ‌پنگ علم کرد، برایشان کت شلوار دوخت، هدیه خرید و خیلی سریع آزادشان کرد و البته عکس یادگاری هم با آنها گرفت! این تذهبون؟

نکته پایانی اینکه از لحن و”معماری ادبی” جناب شریعتمداری اینگونه برمی‌آید که ایشان واقعا باورشان شده پهلوان اول شهرند غافل از اینکه بزرگی اسباب و لوازمی دارد و آن نقشی که ایشان ایفا می‌کنند از عهده هر گنده‌گویی برمی‌آید.

ظاهرا ایشان چنان در نقش “تک‌تیراندازی” خود فرو رفته‌اند که می‌پندارند هر فرد و جایگاهی را می‌توانند نشانه روند و تهدید کنند که “چنین و چنان کنید وگرنه…” جناب شریعتمداری! واقعا وگرنه چی؟ به راستی در کدامین جایگاه نشسته‌اید که اینچنین سخن می‌گویید؟!

وقتی گزارشی از نوشته‌های شما را محضر جناب آقای کروبی ارائه دادیم ضمن آنکه ربط بین صدر و ذیل مطلب شما همچنان مبهم بود (و شاید انگیزه‌تان از بیان آنها صرفا این بوده که بله، آن زمان من هم بودم)! تاکید کردند که بخش آخر نوشته شما را خطاب به ایشان عینا چاپ کنیم. ما هم چنین می‌کنیم: [33- باید از جناب آقای کروبی که مسوولیت این روزنامه را بر عهده دارند و مدعی پیروی از خط امام نیز هستند - که ان‌شاءا… چنین باشد- ! پرسید؛ شما را چه می‌شود؟! و از نظر جنابعالی ادعای پیروی از خط امام با حمایت از نظامیان انگلیسی متجاوز به آب‌های سرزمینی ایران چگونه قابل توجیه است؟ و آیا می‌دانید روزنامه ارگان حزب جنابعالی در پوشش نام شما - و خدای نخواسته با موافقت شما- !! چه می‌کند؟! آیا جنابعالی با مواضعی که به نام شما در روزنامه حزب شما اتخاذ می‌شود موافق هستید؟ اگر پاسخ منفی است چرا در مقابل این همه مواضع همخوان با آمریکا و اسرائیل سکوت فرموده‌اید؟ و اگر موافق هستید که وای بر شما… ‌ جناب کروبی! ماجرای حزب شما تلخ‌تر از آن است که بر زبان و قلم آید، و سکوت حضرتعالی تلخ‌تر و تعجب‌آورتر. به عنوان مثال، آیا حضرتعالی دستور فرموده‌اید که آقای حسن کریم‌زاده در روزنامه حزب شما ستون داشته باشد؟ شخصی که به دلیل کشیدن کاریکاتوری زشت علیه حضرت امام(ره) محکوم شده بود و اخیرا به همین علت از سوی کمیته ارتباطات سازمان ملل متحد جایزه دریافت کرده است؟! ان‌شاءا… که شما از این همه دشمنی آشکار حزب تحت مسوولیت خویش با امام و انقلا‌ب بی‌خبر باشید وگرنه….

البته ایشان تاکید کردند پس از چاپ مرقومه جنابعالی دعا کنیم خداوند همه مریضان اسلا‌م را شفا دهد و ان‌شاءا… کسالت شما هم رفع شود. آمین یا رب‌العالمین.

منبع: اعتماد ملی