حمله سایبری دوم به تشکیلات هسته ای ایران

نویسنده

» گزارش سیاتل تایمز از ادامه خرابکاری های غرب

علی اکبر دارینی

یک مقام ارشد نظامی ایران روز دوشنبه اعلام کرد این کشور هدف حمله دومین بدافزار رایانه ای قرار گرفته است و به نظر می رسد که این بخشی از یک عملیات منسجم برای تحت الشعاع قرار دادن برنامه بحث انگیزی هسته ای ایران باشد.

غلامرضا جلالی رئیس یکی از واحدهای نظامی ایران که مسؤول مقابله با اقدامات خرابکارانه است، اعلام کرد کارشناسان این کشور یک “ویروس جاسوسی” کشف کرده اند که وی از آن به عنوان “استارس” نام برد.

جلالی در گزارشی که در وب سایت سازمان پدافند غیر عامل منتشر شده، گفت: “ویروس استارس در اختیار آزمایشگاه ها قرار گرفته است اما تحقیقات هنوز ادامه دارد. هنوز هیچ نتیجه گیری قطعی و نهایی انجام نشده است.”

وی اعلام نکرد کدام تجهیزات یا تأسیسات هدف این ویروس قرار گرفته اند و اینکه کارشناسان اولین بار کی متوجه آن شده اند؟

“استارس” دومین بدافزار جدی رایانه ای است که ایران را در ظرف هشت ماه گذشته هدف حمله خود قرار می دهند. سال گذشته یک بدافزار قدرتمند رایانه ای موسوم به استاکس نت، تأسیسات هسته ای و سایر تأسیسات صنعتی ایران را هدف گرفت.

ایران خاطر نشان کرده است که استاکس نت بر شمار محدودی از دستگاه های سانتریفوژ، به عنوان اجزای اصلی تولید سوخت هسته ای، در تأسیسات اصلی غنی سازی اورانیوم در شهر مرکزی نطنز تأثیر گذاشته است. اما به گفته تهران، دانشمندان این کشور توانستند قبل از وارد آمدن آسیب های جدی، بدافزار یاد شده را کشف و خنثی کنند.

جلالی با کم اهمیت شمردن ویروس رایانه ای استارس گفت، این ویروس با سیستم های رایانه ای “تطابق” دارد و “در مراحل اولیه آسیب های کوچکی وارد می آورد و می تواند با فایل های اجرایی در سازمان های دولتی اشتباه شود.”

جلالی ریاست یک واحد نظامی موسوم به پدافند غیرعامل را برعهده دارد که فعالیت آن عمدتا در حیطه مبارزه با خرابکاری رایانه ای است. این یگان بر اساس دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور تشکیل شده است.   

به گفته جلالی، یگان جداگانه نیز از سوی وزارت مخابرات و ارتباطات ایران برای شناسایی و از کاراندازی ویروس های رایانه ای تشکیل شده است.

جلالی هفته گذشته گفت استاکس نت سبب برجای ماندن خسارت های بزرگ و تلفات جانی شده است و کارشناسان ایرانی به این نتیجه رسیده اند که آمریکا و اسرائیل در پشت ماجرای آن قرار داشته اند. این بدافزار قادر به در دست گرفتن کنترل سیستم های صنعتی نظیر نیروگاه های برق است.

آمریکا و متحدانش ظن آن دارند که برنامه هسته ای ایران در خدمت توسعه جنگ افزار هسته ای است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید تنها اهداف صلح جویانه دارد.

منبع: سیاتل تایمز- 25 آوریل 2011