تصور می شود آقایی هنوز رهبر است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تاکید نماینده آیت الله خامنه ای برلزوم موضع گیری علیه موسوی

با گذشت بیش از یک سال از اعلام نتایج انتخابات دهمین انتخابات ریاست جمهوری و در پی آن سرکوب گسترده اعتراضات مردمی از سوی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، درحالی که با اشارات آیت الله خامنه ای اعتراضات سال گذشته به “فتنه” وسران جنبش سبز و حامیان آنها بارها به “فتنه گران” تشبیه شده اند، همچنان نیروهای منصوب رهبر جمهوری اسلامی درحال توجیه رفتارهای یکسال گذشته خود هستند.

درهمین باره روز گذشته علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران گفت: “نمایندگی ولی فقیه امروز در حساس‌ترین جایگاه قرار دارد و پرچمدار ولایت‌مداری در سپاه و کشور است و باید شفافترین مواضع را داشته باشد. اگر نمایندگی پایه‌اش بلرزد نمی‌تواند در مسایل هدایت‌گر باشد.”

علی سعیدی که برای مسئولین نمایندگی های ولی فقیه در بسیج سخنرانی می کرد با طرح این سئوال که “ملاک حقانیت و حقیقت در برابر ناخالصی‌ها و پالایش چیست”، افزود: “آیا وابستگی به قرآن کافی است؟ آیا ملاک رای مردم و طرفداری مردم است؟ یعنی آیا این موضوع حقیقت و حقانیت می‌آورد؟ و یا ملاک حقانیت چیز دیگری است.”

او در ادامه اضافه کرد: “حتی قرآن نیز نمی‌تواند ملاک حل اختلافات باشد، زیرا قرآن زبان ندارد و کلامی است قابل تاویل و تفسیر. براساس روایتی از حضرت علی (ع) قرآن نوشته‌ای است که نیاز به ترجمه دارد و کسی حق ترجمه و تفسیر آن را دارد که از طرف خدا و حجت خدا بر زمین باشد.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران همچنین با بیان اینکه “در هر عصری کشتی حق ناخدایی داشته”، گفت: “رهبری الهی ملاک حق در هر زمان است، اما در برابر آن رهبری بدلی قرار دارد. امروز هم مشکل ما این است که آدم‌ها گرفتار رهبران بدلی می‌شوند. به عنوان مثال تصور می‌شود که «آقایی» هنوز اعتبار داشته و رهبر است.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه “روزی ناخدا کشتی حق امام خمینی بود و امروز هم ناخدای کشتی حضرت سید علی خامنه‌ای است” در ادامه به طور تلویحی به حامیان و طرفداران میرحسین موسوی اشاره وتاکید کرد: “…کسانی هستند که رهبری را قبول دارند‌، اما برای جلب نظر “طرف مقابل” موضع‌گیری نمی‌کنند و این انتقاد برانگیز است.تنها ملاک حق، اتکا به حجت خدا در هر زمان است. امروز حجت خدا ولی‌فقیه است که افراط و تفریط نیز را با توجه به ایشان باید سنجید.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران درحالی این اظهارات را خطاب به مسئولین نمایندگی های ولی فقیه در بسیج بیان کرد که چندی پیش محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران با اذعان به حضور حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز در سپاه و اشاره به اینکه سپاه تلاش کرده است تا این افراد را “قانع” کند گفته بود: “خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.”

در طول یکسال گذشته بارها اخباری درباره نارضایتی ها در ارگان ها و سازمان های مختلف زیر مجموعه رهبری مانند سپاه پاسداران منتشر شده بود، اما برای نخستین بار محمد حسین صفارهرندی، وزیر پیشین ارشاد اسلامی و مشاور کنونی فرمانده سپاه در نیمه اسفندماه سال گذشته در جمع برخی از فرماندهان سپاه در قم این موضوع را به صراحت بیان کرده و در توجیه برخوردهای صورت گرفته با معترضان گفته بود: “بعضا شبهه‌هایی ایجاد می‌شود و کسانی می‌گویند که این حرف‌ها را کسانی می‌زنند که با امام بوده‌اند و نسبت‌های سببی یا نسبی با امام دارند و اصلا دست پرورده امام هستند، و اصولا مگر می‌شود که این‌ها فتنه کنند؟”

اظهارات اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در توجیه و اقناع نیروهای “خودی” برای موضع گیری شفاف علیه جنبش سبز و حمایت از آیت الله خامنه ای در حالی است که طی سال گذشته بارها چهره ها و شخصیت های مختلف سیاسی کشور از نقش نیروهای سپاه و بسیج در انتخابات و همچنین سرکوب اعتراضات پس از آن انتقاد کرده اند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله کسانی بود که در 15 آذرماه سال گذشته از با انتقاد از نقش سپاه و بسیج در سرکوب اعتراضات مردم گفته بود: “حکومت پول دارد. نیرو دارد می تواند در خیابان آدم جمع کند ولی گروه مقابل یک عده استاد، دانشجو، کارگر، مدیر، صنعت گر هستند و درست نبود که بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند.”

در این باره  البته پیش از این میرحسین موسوی در فاصله یک روز مانده به برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری، روز 21 خردادماه 88 در نامه ای به آیت الله خامنه ای با اعتراض به دخالت برخی از فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج هشدار داده بود که: “شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات واصل گردیده است و به نظر می‌رسد این عمل در صورت صحت خبر علاوه بر نقض قوانین، شکاف بین فرماندهان و مسئولان رسمی و بدنه سالم و صادق نیروهای بسیج و سپاه را دامن می‌زند…”

میرحسین موسوی پس از آغاز سرکوب گسترده اعتراضات مردمی توسط نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در طول یکسال گذشته همواره از برخورد آنها با مردم انتقاد کرده اما در 13 بهمن ماه سال گذشته او به صراحت آنها را مورد خطاب قرار داده و گفته بود: “راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز، حق مردم است، زنان و مردان و جوانان و میانسالان و سالخوردگان، به نظر من مردم در اصل هیچ کینه ای نسبت به نیروهای انتظامی و بسیج ندارند چرا که آنها را نیز از خود می دانند.”
وی در ادامه با اشاره به اینکه “درگیری موقعی پیش می آید که این نیروها در مقابل حرکت آرام مردم قرار می گیرند”.  تاکید کرده بود که: “توصیه بنده به نیروهای انتظامی و بسیج، مهربانی و ملاطفت با مردم است.این نهضت از میان مردم برآمده و متعلق به مردم است.”