ترکاندن ترقه برای ترور احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» دو روز پس از خبر "اجیرشدن صهیونیست های احمق"

تنها دو روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد در بین برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور که در همایشی با هزینه های میلیاردی در تهران جمع شده بودند، از تلاش “صهیونیست های احمق” برای ترور خود خبر داد، رسانه های نزدیک به دولت مدعی “سوء قصد به جان رئیس جمهور از طریق پرتاب نارنجک دست ساز به سمت کاروان احمدی نژاد” شدند.

نخستین سایتی که این خبر را مخابره کرد، “خبرآنلاین ” بود که در گزارشی با عنوان “ انفجار نارنجک دستی درکنار کاروان احمدی‌نژاد در همدان” مدعی شد: “یک نارنجک دستی کنار یکی از خودروهای همراه رئیس‌جمهور در سفر امروز وی به همدان منفجر شد.محمود احمدی‌نژاد صبح چهارشنبه به همدان سفر کرده بود که در مسیر فرودگاه این شهر تا ورزشگاه قدس، این اتفاق رخ داد. این حادثه با شعار و فریاد مرگ بر منافق مردم همراه شد که به استقبال رئیس‌جمهور آمده بودند.خودروی مورد حمله، مینی‌بوسی بوده است که خبرنگاران همراه رئیس‌جمهور را منتقل می‌کرد”.
خبرآنلاین افزوده بود: “تا کنون از تعداد مجروحین این حادثه خبری منعکس نشده است”.

خبرآنلاین در گزارش دیگری نیز مدعی شد: “پس از انفجار یک نارنجک در نزدیکی یکی از خودروهای همراه رئیس‌جمهور در سفر به همدان، اعلام شد که فرد مهاجم دستگیر شده است. این انفجار با صدا و دود بسیار همراه بود اما تاکنون از تلفات و یا مجروحین این حادثه خبری منتشر نشده است.گفتنی است خودرو رئیس‌جمهور حدود 100 متر جلوتر از خودرو مورد حمله بود و هیچ آسیبی به احمدی‌ نژاد نرسیده است. او تا دقایقی دیگر در ورزشگاه قدس همدان در جمع مردم این استان سخنرانی خواهد کرد”.

خبر سایت “خبرآنلاین” تا ساعت 14 بعد از ظهر از سوی هیچ پایگاه خبری تایید نشد و تنها سایت پارلمان نیوز، پایگاه خبری اقلیت مجلس در گزارشی به جنبه های طنز سناریو سوءقصد به احمدی نژاد پرداخت.

پارلمان نیوز این عنوان را برای گزارش اش انتخاب کرد: “ناگهان نارنجک دستی کنار خودروی حامل خبرنگاران همراه احمدی‌نژاد منفجر شد و فرد مهاجم هم دستگیر شد!”

پارلمان نیوز پس از انعکاس خبر به نقل از “خبرآنلاین” در ادامه گزارش خود چنین نوشت: “با گذشت دو روز بعد از اینکه محمود احمدی‌نژاد گفت که صهیونیست‌های احمق ادم اجیر کرده‌اند تا من را ترور کنند، امروز(دیروز) چهارشنبه ۱۳ امرداد ماه، «ناگهان»  یک نارنجک دستی کنار یکی از خودروهای همراه وی در سفر به همدان منفجر شد و «همان لحظه» فرد پرتاب کننده مهاجم نیز دستگیر شد!“ 

علاوه بر پارلمان نیوز، سایت الف نیز خبرسازی درباره سوءقصد به کاروان سفر استانی احمدی نژاد را “غیر موثق” دانست و نوشت: “هیچ منبع موثقی خبر دیگری از این ادعا منتشر نکرده است. این ادعا توسط منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است و به نظر می رسد که با هدف جو سازی رسانه ای صورت گرفته است”.

در همین زمان، خبرآنلاین که اولین سایت منتشر کننده این خبر بود، متن و عنوان گزارش اش را از روی خروجی سایت در ساعت 15:10 حذف کرد و آن را به “خبر خبرگزاری فارس درباره انفجار در مسیر کاروان احمدی نژاد” تغییر داد.

فارس نیوز، خبرگزاری وابسته به نیروهای نظامی ـ امنیتی اما، گزارشی با ادبیات متفاوت از خبرآنلاین منتشر کرده بود.

فارس نوشت: “انفجار یک نارنجک دست‌ساز در مسیر استقبال از رئیس‌جمهوری در همدان واکنش «غیرتمندانه» مردم این شهر را در پی داشت. پس از عبور گروه اسکورت رئیس‌جمهوری، فردی اقدام به پرتاب یک نارنجک دست‌ساز به سمت مسیر تردد ماشین‌های پشت سر گروه اسکورت کرد که توجه‌ها را به خود معطوف کرد”.

فارس افزود: “برپایه این گزارش، این انفجار موجب اذیت و آزار تعدادی از هموطنانمان که در مسیر استقبال از احمدی‌نژاد قرار گرفته بودند، ‌شد. این اقدام «تفرقه انگیز» با شعار «مرگ بر منافق» هموطنانمان روبه رو شد.همچنین فرد پرتاب کننده نارنجک از سوی عوامل امنیتی بازداشت شده است”.

گفتنی است پایگاه خبری “برنا نیوز” که به خبرگزاری فارس وابسته است نیز این گزارش را با تیتر “حمله مسلحانه به کاروان احمدی نژاد” بازتاب داد.

فارس نیوز درحالی از “غیرتمندی مردم” در برابر “حرکت تفرقه آمیز” سخن گفته که رجانیوز، سایت اینترنتی نزدیک به دولت درگزارشی، اتفاق دیروز را “ترقه پرانی یک شهروند همدانی” خوانده است.

پس از آنکه این اخبار با واکنش محافل خبری مبنی بر شائبه صحنه سازی از سوی هواداران احمدی نژاد برای واقعی نشان دادن پیش بینی وی درباره ترور اش مواجه شد، رجا نیوز، در خبری با عنوان « جوسازی خبری به بهانه ترقه‌بازی یک شهروند همدانی» بدون اشاره به اخبار سایت های همسو نوشت: “برخی رسانه های بیگانه با ذوق زدگی نسبت به انفجار یک ترقه دست ساز در حاشیه مراسم استقبال مردمی از رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر استانی دولت به همدان، آنرا به عنوان انفجار بمب و سوء قصد به دکتر محمود احمدی نژاد قلمداد کردند.این رسانه‌های خارجی حتی مدعی تلفات انسانی در این ماجرا شده‌اند”.

رجانیوز، وابسته به همفکران احمدی نژاد افزود: “به گفته یکی از همراهان رئیس جمهوری، انفجار این ترقه که میان جمعیت استقبال کننده روی داد، تنها با صدای خفیف خود برای لحظاتی توجه گروهی از مردم را به خود جلب کرد.کیفیت این ماجرا بیش از هر چیز نشان دهنده ذوق و هیجان استقبال کنندگان بوده و هیچ موضوع امنیتی متوجه آن نیست”.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از یک مقام رسمی در ریاست جمهوری نوشت: “شئی منفجر شده در کنار کاروان  دکتر احمدی نژاد نارنجک نبوده و آن چیزی که منفجر شده، ترقه بوده است”.

درباره اخبار روز گذشته مبنی بر انفجار ترقه در مسیر حرکت احمدی نژاد، یک خبرنگار همدانی که در محل حضور داشته به روز گفت: “هیچ انفجاری در کار نبود؛ تنها بعضی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه همدان که از قبل با مینی بوس به محل اعزام شده بودند تا در نقش «مردم استقبال کننده» ظاهرشوند، همراه خود نارنجک های اکلیل و سرنجی که در چهارشنبه سوری استفاده می شود به همراه داشتند و در یک لحظه که جمعیت زیاد شد، نارنجک های خود را به بیرون پرتاب کردند. این مینی بوس در ادامه حرکت ماشین های همراه احمدی نژاد قرار داشت.معلوم بود که حرکت این افراد که در همدان شناخته شده هستند با برنامه ریزی قبلی بوده است”.

گفتنی است از زمان تقلب انتخاباتی خرداد گذشته تا کنون نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اخبار کذبی، از جمله بمب گذاری در کفشداری مقبره آیت الله خمینی، دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان، ماجرای شهرام امیری و… منتشر کرده اند که منجر به بی اعتمادی مخاطبان به این اخبار شده است.

یک روزنامه نگار به روز می گوید: “یکی از خصوصیات دولت احمدی نژاد انتشار اخبار ضد و نقیض در زمینه های مختلف است. از خبر سهمیه بندی بنزین گرفته تا نرخ تورم و حساب ذخیره ارزی و حالا ترور احمدی نژاد، آنهم پس از پیش گویی های وی در جمع شرکت کنندگان در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور. دیگر همه می دانند که احمدی نژاد بدون جلب توجه، نمی تواند زندگی کند، برای همین مدام اخباری درباره تغییر جهان و ترور خودش و یا شکوفایی بی سابقه ایران و… بر زبان می راند تا توجه افکار عمومی را، حال اگر در ایران نشد، در کشورهایی مثل یمن و سودان و گینه و زیمبابوه به سمت خود جلب کند”.