آمریکا مسئول جان اتباع ایرانی است!

نویسنده
شیرین کریمی

» حمایت از اسد، بی توجهی به گروگان ها

بیست و چهار ساعت پس از کشته شدن گروگان های ایرانی در سوریه، دبیر شورای امنیت ملی در دیدار با بشار اسد بر حمایت تهران از حکومت بعث تاکید کرده و رئیس پارلمان جمهوری اسلامی هم ایالات متحده را مسئول جان زائران ایرانی دانسته است. از سوی دیگر در حالی که وزارت خارجه یادداشتی به سفیر سوئیس داده یکی از چهره های سیاسی سرشناس لبنان از جمهوری اسلامی خواسته است به جای دخالت در سوریه به “قیام مرغی” داخل ایران بپردازد.

پس از یک غیبت بیست روزه از زمان انفجار در مرکز امنیت ملی شهر دمشق دوربین های تلویزیونی سرانجام تصاویر بشار اسد را منتشر کردند. وی در این تصاویر در حال گفتگو با سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی است. جلیلی روز گذشته با رئیس جمهور سوریه دیدار کرد تا بار دیگر به وی اطمینان دهد که تهران اجازه نخواهد داد “مقاومت که سوریه ضلع اساسی آن است، در هم شکسته شود.”

این دیدار و اعلام حمایت از دولت بعث سوریه بیست و چهار ساعت پس از آن صورت گرفته است که سه تن از گروگان های ایرانی که روز شنبه توسط اصلی ترین گروه مسلح مخالف اسد ربوده شده بودند کشته شدند. سخنگوی یکی از گردان های وابسته به شبه نظامیان مخالف گفته این سه تن روز دو شنبه بر اثر تهاجم هوایی ارتش بشار اسد بر اثر فروریختن سقف مخفیگاه بر سرشان کشته شده اند. ارتش آزاد تهدید کرده است که در صورت ادامه حملات ارتش سوریه به مواضع آن ها، باقی گروگان های ایرانی را اعدام خواهد کرد.

 

استقبال اسد و جلیلی از “دموکراسی”

آنچه از گفتگوهای های جلیلی با بشار اسد در خبرگزاری ها منتشر شده البته حکایت از نگرانی دبیرشورای امنیت ملی جمهوری اسلامی نسبت به جان گروگان ها ندارد، بیش از آن وی کوشیده است تا راهکار های سیاسی خود را به رهبر سوریه ارائه کند. به گفته جلیلی تنها راه حل موضوع سوریه، “دموکراسی و احترام به انتخاب مردم” این کشور است.

بشار اسد نیز که ارتش و شبه نظامیان تحت امر وی تاکنون هفده هزار تن از شهروندان مخالف را کشته اند با استقبال از ایده جلیلی گفته دولت سوریه مصمم به پاسخگویی به “مطالبات مردم از مسیرهای دموکراتیک” است.

 

لاریجانی: امریکا مسئول است

از سوی دیگر روز گذشته در تهران علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی نیز در نطقی پیش از دستور در واکنش به ربوده شدن اتباع ایران در حومه جنوبی دمشق “رژیم آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای” را مسئول جان زائران ایرانی ربوده شده در سوریه معرفی کرد. همزمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز با فرا خواندن سفیر سوئیس در تهران از وی خواست به عنوان حافظ منافع ایالات متحده یادداشتی را به مقامات آمریکایی منتقل کند که بر اساس آن واشنگتن مسئول جان ربوده شدگان ایرانی در دمشق معرفی شده است

ایرنا ـ–خبرگزاری رسمی دولت ـ  به نقل از حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه نوشته: “در این یادداشت گفته شده که با توجه به حمایت علنی آمریکا از گروه های تروریستی و ارسال اسلحه به سوریه، مسئولیت تامین امنیت جان چهل و هشت زائر ایرانی ربوده در دمشق متوجه ایالات متحده است.”

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی نسبت به خبر کشته شدن اتباع ایرانی نشان نداده و پیرامون ادعای ارتش آزاد سوریه مبنی بر بمباران مخفیگاه گروگان ها توسط ارتش بشار اسد هم سکوت کرده اند. در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایالات متحده، ترکیه، عربستان سعودی و قطر را مسئول جان زائران اعلام کرده اند، منتقدان سیاست های مداخله جویانه تهران در بحران دمشق را عامل اصلی به خطر افتادن جان زائران ایرانی در سوریه می دانند. دو ماه پیش معاون فرمانده سپاه قدس تایید کرده بود این نیرو در سرکوب های سوریه مداخله “فیزیکی” کرده است.

 

فارس: دمشق آرام است

از سوی دیگر منتقدان می گویند در حالی که سوریه درگیر جنگی تمام عیار شده، تبلیغات رسانه ها و مقامات جمهوری اسلامی برای “آرام” نشان دادن اوضاع این کشور، اتباع ایرانی را به این نتیجه رسانده که دمشق، محل حرم حضرت زینب، از امنیت لازم برخوردار است. منتقدان در اثبات نظر خود به اخبار خبرگزاری فارس اشاره دارند که حتی با وجود ربوده و کشته شدن اتباع ایرانی در دمشق باز هم از زندگی آرام و روزمره مردم در پایتخت سوریه گزارش می دهد. این خبرگزاری با انتشار یک ویدئو نوشته است: “تصاویر ارسالی از بخشی از محله‌های دمشق مانند میدان مرجه، اتوبان مزه، میدان امویین، بازار حمیدیه نشان می‌دهد که پایتخت سوریه حالت عادی و طبیعی خود را می‌گذراند و به آرامش قبلی خود بازگشته است.”

ناظران می گویند اهمیت روحیه بخشیدن به رژیم بعث و تلاش برای آرام جلوه دادن اوضاع در پایتخت مهم ترین متحد استراتژیک جمهوری اسلامی به اندازه ای برای رهبران نظام حائز اهمیت است که حاضرند در قبال این تبلیغات نادرست جان شهروندان ایرانی را به خطر بیندازند. گفتنی است دو هفته پیش هم وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد به خبرنگاران گفته بود: “نیازی نیست در مورد اتباع ایرانی ساکن در دمشق اقدامی صورت گیرد.” این در حالیست که دیگر کشورهای جهان از مدت ها پیش زمینه خروج اتباع خود از خاک سوریه را فراهم آورده اند.

حالا هم وزیر خارجه همزمان با سفر جلیلی به سوریه، رهسپار ترکیه شده است تا از مقامات آنکارا بخواهد از نفوذ خود بر ارتش آزاد سوریه برای آزادی اتباع ایرانی استفاده کنند.

 

راننده اتوبوس مزدور بوده است

 از زمان تایید خبر کشته شدن سه ایرانی در سوریه خبری از سرنوشت 45 گروگان دیگر منتشر نشده، اما نتیجه تمام تحقیقات نیروهای امنیتی اصلی ترین متحد استراتژیک جمهوری اسلامی به این موضوع ختم شده که راننده اتوبوس زائران، “مزدور ارتش آزاد” بوده است.

ارتش آزاد سوریه در نخستین ویدئویی که از گروگان های ایرانی منتشر کرد در هشداری شدید الحن نسبت به دخالت های جمهوری اسلامی در اوضاع سوریه اعلام کرده بود: “سوگند می خوریم سرنوشت همه آن هایی که از سوی شما در سرزمین سوریه به تلاش مشغول هستند یا حبس است و یا مرگ.”

 

به قیام مرغی بپردازید

مخالفان دولت سوریه، ایالات متحده و کشورهای حوزه خلیج فارس بعلاوه ترکیه جملگی بر این باورند که جمهوری اسلامی با پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی از ارتش سوریه به بقای بشار اسد کمک می کند. حتی دیروز پای مقامات لبنانی نیز به انتقاد از مداخلات جمهوری اسلامی باز شد. ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه این کشور، در اظهاراتی کنایه آمیز به وضعیت “مرغ” در ایران پرداخته و در واکنش به سفر دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی به دمشق گفته است: “بهتر است آقای جلیلی به جای پخش انبار تسلیحات ایران در نقاط مختلف، به مسایل داخلی کشور خود مانند قیام مرغی و فشار بر مردم فقیر بپردازد.”

ولید جنبلاط که از سرشناس ترین چهره های سیاسی بیروت به شمار می رود از پاسخ سعید جلیلی بی نصیب نمانده است. او در واکنش به کنایه جنبلاط گفته است: “ایران، قیمت مرغ که جای خود دارد، ماهواره را هم به فضا می فرستد.”

همزمان سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان نیز گفته است نمی تواند به جلیلی “خوشامد” بگوید چرا که “مردم سوریه با شنیع ترین کشتار و ویرانی به دست رژیم بشار اسد و حامیان خارجی او دست به گریبان هستند.”