آیا با بستن رسانه‌ها چیزی درست می‌شود؟

نویسنده
حسین محمدی

» احمدی‌نژاد نگران بستن رسانه حامیان خود

در حالی که روز یک‌شنبه گذشته، رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با جمعی از دانشجویان٬ به حمایت از قوه‌قضاییه بابت برخورد با وبلاگ‌نویسان حامی احمدی‌نژاد پرداخته بود٬ محمود احمدی‌نژاد به انتقاد از فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌ها پرداخته و نحوه برخورد قوه‌قضاییه در این زمینه را صحیح ندانسته است.

محمود احمدی‌نژاد در دیداری به مناسبت روز خبرنگار با انتقاد از تعطیلی و بستن وبلاگ‌ها و روزنامه‌ها٬ گفته است که “چه اتفاقی خواهد افتاد که انتقادی نیز روی دهد؟ آیا با بستن روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها مساله‌ای تصحیح می‌شود؟”

وی با بیان این‌که “برخی از ‌رسانه‌ها ممکن است گرفتار بازی‌های سیاسی شوند و در این میان تهمتی زده شود اما نباید در اینجا زیاده‌روی صورت گیرد بلکه باید بر اساس قانون برخورد شود”٬ اضافه کرده: “باید به این نکته توجه داشته باشیم که خبرنگار نیز یک انسان بوده و ممکن است اشتباهی رخ دهد اما آیا بستن یک وبلاگ کسی را نجات می‌دهد؟ اگر در جایی قانون زیر پا گذاشته و حقی تضعیف شود، باید بر اساس قانون برخورد شود و من نمی‌گویم هیچ برخوردی صورت نگیرد ولی اینکه یک نفر هم خودش شاکی باشد و خودش نیز قضاوت کند، درست نیست”.

در ما‌ه‌های گذشته قوه‌قضاییه ۱۳ تن از وبلاگ‌نویسان حامی محمود احمدی‌نژاد را بازداشت و وبلاگ های آن‌ها را نیز مسدود کرده است. بسیاری از این افراد در نوشته‌های خود به انتقاد از علی لاریجانی٬ رییس مجلس و صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه پرداخته بودند.

احمدی‌نژاد که پیش از این چندین بار به انتقاد از قوه‌قضاییه بابت برخورد با هم‌فکران و نزدیکان خود پرداخته، اکنون نیز گفته است: “در خصوص برخوردهای قوه قضائیه من قبلا با مسئولان قوه قضائیه صحبت‌های لازم را انجام دادم و به زودی نامه‌ای نیز به رئیس قوه قضائیه خواهم نوشت که آن را آماده کرده‌ام اما شما باید بدانید که باید پای حق ایستاد و این ایستادن سیلی خوردن نیز دارد و فکر نکنید چون جمهوری اسلامی شده است، همه چیز عادلانه خواهد بود”.

اصول گرایان پیش ازاین بارها نسبت به این روند قوه‌قضاییه انتقاد کرده و نسبت به ممنوعیت انتقاد از لاریجانی اعتراض کرده‌ بودند. آن‌ها لاریجانی را متهم کرده بودند که تحمل انتقاد را ندارد.

در ماه‌های گذشته همچنین اسنادی درباره‌ی زمین‌خواری برادران لاریجانی منتشر شده بود. برادران لاریجانی همگی این اتهام‌ها را تکذیب کردند٬ اما صادق لاریجانی به تازگی اعلام کرده است که پرونده‌ی برادرش در قوه‌قضاییه در حال رسیدگی است. برخی اصول‌گرایان نیز گفته بودند که انتشار این اسناد توسط نزدیکان احمدی‌نژاد انجام شده است.

انتقادهای احمدی‌نژاد از برخورد با حامیان خود٬ در حالی صورت می‌گیرد که سیدعلی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در دیدار با جمعی از دانشجویان در پاسخ به انتقاد آن‌ها از برخورد قوه قضائیه با فعالان سایبری حزب‌الله گفته بود که “قوه قضاییه در این خصوص، استدلال‌هایی دارد” و افزوده بود: “اگر این استدلال‌ها مطرح شود احتمالاً برخی ابهامات برطرف خواهند شد”.

وبلاگ‌نویسان حامی احمدی‌نژاد واکنش تندی نسبت به بازداشت هم‌فکران خود نشان داده بودند. یکی از آن‌ها بازداشت‌ها را به دلیل “ساکت کردن و خاموش نمودن نیروهای عدالت طلب و روشنگر از سوی قدرت‌طلبان” دانسته و دیگری نیز نوشته بود که قوه‌قضاییه و دیگر اصول‌گرایان مخالف احمدی‌نژاد “از ترس برملا شدن اسرار خود” اقدام به فیلتر وبلاگ‌های حامی احمدی‌نژاد و بازداشت نویسندگان آن کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته احمد شریعت٬ نویسنده وبلاگ ندایی از درون٬ و امیرحسن سقا٬ نویسنده وبلاگ همسه بازداشت شده اند. گفته می‌شود یکی از دلایل بازداشت شریعت انتشار یادداشتی از وی در انتقاد از رویکرد جدید تیم مذاکره کننده هسته‌ای و ادعای او مبنی بر گرفتن عنان کار توسط هاشمی‌رفسنجانی و لاریجانی بوده است. وبلاگ امیرحسین سقا نیز به دلیل نوشتن یادداشتی در انتقاد از برادران لاریجانی از دسترس خارج شده بود.

اما بعضی از این وبلاگ‌نویسان که پیش از این جزء “مشاوران جوان” احمدی‌نژاد نیز بوده‌اند٬ این بازداشت‌ها را تاوان حمایت از احمدی‌نژاد دانسته و نوشته بودند: “این دستگیری‌ها نشانه هستند٬ نشانه عملی شدن تفکری است که علناً اعلام کرده گفتمان احمدی‌نژاد باید حذف شود”.

یک وبلاگ‌نویس دیگر نیز اصول‌گرایان مخالف احمدی‌نژاد را “قدرت‌طلبان منافق” نام نهاده که “برای بازپس گیری دنیای از دست رفته شان.. به شدت در حال حمله اند و فضا را برای عدالت طلبان بسیار تنگ و اختناق آور کرده اند به طوریکه رئیس جمهور مملکت میگوید برای خدمت رسانی و آبادانی کشور از شدت فشارها و حملات ممکن است به سینه خیز رفتن هم بیفتد، دیگر وضعیت بقیه نیروها روشن است”.

در همین حال سایت “افسران جوان جنگ نرم” بازداشت برخی از این نویسندگان را “اقدام قوه قضاییه در سروسامان دهی این افراد” دانسته و با مبهم خواندن دلایل بازداشت٬ آن را “مظلوم سازی گروهی انحرافی” دانسته است.

هفته‌ی گذشته خبر صدور حکم حبس برای امیرحسین ثابتی٬ یکی دیگر از فعالان بسیج دانشجویی به دلیل انتقاد ازلاریجانی با واکنش اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود.

ثابتی هم‌زمان با درگیری‌ها پیرامون بحث دانشگاه آزاد در محافل سیاسی٬‌ در یادداشتی علی لاریجانی را “جاسبی‌گرا” خوانده بود که به همین دلیل به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.

صدور حکم ثابتی با واکنش تند تشکل‌ها و افراد اصول‌گرا روبه‌رو شد؛ از آن جمله٬ محمدرضا آشتیانی٬ نماینده قم٬ در این باره گفته بود: “ما در این خصوص گفتگوهایی با آقای علی لاریجانی خواهیم داشت که با پیگیری ایشان و درخواست از رئیس قوه قضائیه حکم صادره لغو شود”.

در هفته‌های گذشته از صالح مفتاح، حسین قدیانی، سعید ذاکری، میثم نیلی، احمد قدیری ابیانه، ابراهیم کشاورزیان، مهدی صاحبی، علی خضریان، محمد حسین همتی ن‍ژاد و محمد رضا نقدی به عنوان افرادی نام برده‌ شده که یا دادگاهی شده‌اند یا در انتظار تشکیل دادگاه هستند.

ماه گذشته سایت الف - متعلق به احمد توکلی - به دلیل انتشار کامنت‌ در مطلبی که بر لزوم پاسخ‌گویی برادران لاریجانی نسبت به “زمین‌خواری” تاکید کرد٬ فیلتر شده بود.

پیش از این برخی از سایت‌های اصول‌گرا - هم‌چون تریبون مستضعفین٬ صراط‌ نیوز٬ عماریون و ۵۹۸ – نیز به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه علی و صادق لاریجانی٬ از دسترس خارج شده بودند. برخی از این سایت‌ها با سپردن تعهدی مبنی بر این‌که علیه “برخی از سران قوا مطلبی منتشر نکنند”٬ رفع فیلتر شده بودند.

همان زمان اما محمدصالح مفتاح٬ مدیر سایت تریبون مستضعفین٬ نوشته بود که نوشتن مطلب انتقادی از برادران لاریجانی که در راس قوه های قضائیه و مقننه حضور دارند، ممنوع شده است و سایت هایی که اقدام به درج چنین مطالبی می کنند، فیلتر می شوند. وی اضافه کرده بود: “به همه سایت‌ها تذکر داده شده است اگر این مسیر را دنبال کنند فیلتر می‌شوند”.

پس از روی کار آمدن صادق لاریجانی در قوه‌قضاییه٬ برادران لاریجانی٬ در مقابل انتقادهایی که از آن‌ها می‌شود٬ به شدت واکنش نشان داده‌اند؛ به ویژه انتقاداتی که از سوی رسانه‌های اصول‌گرا مطرح می شوند.

هفته گذشته خبرگزاری فارس نوشته بود که محمدحسن روزی‌طلب - که از وی به عنوان یکی از “افسران جنگ نرم” نام برده می‌شود - به زودی به دلیل انتقاد از علی لاریجانی دادگاهی خواهد شد. وی گفته بود: “بنده بدون اینکه از آقایان لاریجانی اسم ببرم از روند برخورد با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلام همچنین فیلترینگ سایت‌های ۵۹۸ و بی‌باک انتقاد کرده بودم”.

از دیگر افرادی که پیش از این به دلیل انتقاد از علی لاریجانی بازداشت شده بود محمد سعید ذاکری٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه‌ی ۹ دی - متعلق به حمید رسایی٬ از حامیان محمود احمدی‌نژاد - بود. وی پس از انتشار یادداشتی در این هفته‌نامه در انتقاد از علی لاریجانی٬ بازداشت و مدتی را در سلول انفرادی به سر برد.