پیامی از درون اوین

نویسنده

» اعتصاب غذا برای دادخواهی

نه نفر از جوانانی که در حوادث اخیر دستگیر و در بند هفت زندان اوین رها شده اند در نامه ای که توسط یک زندانی دیگر به خارج از زندان فرستاده شده اعلام کرده اند که از روز دوشنبه اعتصاب غذائی را به قصد رسیدگی به وضعیتشان آغاز خواهند کرد. شخص آزاد شده خبر از شرایط فوق العاده سخت زندانیان بند هفت اوین داده است. زندانیانی که نامه اعتصاب غذا را امضا کرده اند در تماس تلفنی با این زندانی آزاد شده خبر از آغاز اعتصاب غذای خود داده اند.

زندانی آزاد شده گفته است که  در روزهای اول دستگیری و بازداشت، شکنجه سختی در جریان بوده است؛اما با انتقال زندانیان به قرنطینه ی زندان اوین، به دلیل وجود امکان تماس تلفنی با بیرون از زندان، فشارهای فیزیکی کمتر شده و بیشتر فشار روانی و تهدید برای اعترافات ساختگی وجود داشته است.

به گفته این دانشجو  در قرنطینه هم بسیاری از دستگیر شدگان  را به بندهای نامشخص دیگری که اطلاعاتی در مورد آنها وجود ندارد منتقل می کردند و اعترافات سنگین از آنها می گرفتند.

به گزارش این زندانی  قبل از حضور اعضای کمیسیون امنیت مجلس کل لباس های زندانیان را عوض و آنان را تهدید می کردند که اگر در مورد شرایطی که در زندان حاکم است حرفی به بازدیدکنندگان گفته شود به انفرادی منتقل می شوند و زمان آزادیشان به تعویق خواهد افتاد . دیدارهایی هم که انجام شده به هیچ عنوان داخل بندها یا قرنطینه نبوده است. پیش از هر دیدار  زندانیان را معاینه و آنها را تمیز می کردند و به فضای بازتری انتقال می دادند که امکان بهره برداری تبلیغاتی برایشان بیشتر بود.  
این زندانی از بند رسته گزارش داده  زندانیان نمی توانستند در مورد شرایط وخیم زندان گزارش خاصی بدهند چرا که مسئولین امنیتی توصیه کرده بودند نه فقط توضیحی در مورد واقعیت وضعیت خود ندهند بلکه از شرایط زندان هم ابراز خرسندی و رضایت کنند.

گفتنی است در جریان تدارک این اعتصاب غذا سه تن به اسامی عباس بیگدلی رضا رستگار و مجید مقیمی به انفرادی منتقل شده اند که از سه روز پیش خبری از آن ها در دست نیست.

در همین ارتباط خبرها حاکی از آن است که  قرار شده از میان زندانیان،عده ای به عنوان سیاهی لشگر به کاخ دادگستری اعزام شوند تا در اعتراض به نامه کروبی،به حرکت های نمایشی دست بزنند. از خبرنگاران معتمد دولت کودتا هم خواسته شده از این زندانیان و حرکت های از پیش تعیین شده آنان عکاسی و فیلمبرداری کنند.

 

متن نامه زندانیان

در نامه زندانیانی که از دیروز دست به اعتصاب غذا زده اند آمده است:

ما امضا کنندگان ذیل، جمعی از شهروندان این سرزمین که طی حوادث پس از انتخابات بازداشت شده و اینک در قرنطینه اندرزگاه 7 زندان اوین به سر می بریم، بدین وسیله با شما هم میهنان سخن می گوییم و شما را از تصمیم خود آگاه می سازیم. ما مدتهاست که در بلاتکلیفی به سر می بریم و از روند قضایی پرونده هامان بی اطلاعیم. دراین مدت بارها در شرایط خشونت باری بازجویی شدیم و جهت اقرار به کارهای ناکرده تحت فشار قرارگرفتیم، اتهامات واهی و بی اساس بر ما تحمیل گردید، امکان دفاع آزادانه از ما سلب و حقوق شهروندی اولیه مان نادیده انگاشته شد. ازهمین رو به نشانه ی اعتراض به وضعیت موجود از روز دوشنبه مورخه بیست و ششم مردادماه دست به اعتصاب غذا خواهیم زد تا صدای ناشنیده مانده مان را به گوش متولیان امر برسانیم. ما خواهان چیزی جز رسیدگی عادلانه و منصفانه به پرونده مان نیستیم. بدیهی است اعتصاب مذکور تنها در صورت تعیین تکلیف و آغاز رسیدگی به پرونده هامان در روزهای آتی منتفی خواهد شد.

جلال ذوالقدری
رضا شعبانی
سهراب رضاپور
آریاسب مغان باوند
محمدرضا عروجی
حسین رضایی برسری
محمدصادق فومنی(عبدالاعلا)
ایوب قنبرپوریان
حمید ترقی