هاشمی هشدار داد؛احمدی نژاد تهدید کرد

نویسنده
آرش محمودیان

» در مراسم معارفه رئیس جدید قوه قضائیه

مراسم معارفه صادق لاریجانی،رئیس تازه قوه قضائیه، با انتقاد وی از وضعیت موجود دستگاه قضائی شروع شد؛همان گونه که دو دوره پیش،آیت الله شاهرودی چنین آغاز کرده بود. در این جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز بود؛او پس از چند هفته غیبت در جلسه ای عمومی حاضر شده بودتا ضمن سخنانی هشدار دهد که “روند فعلی منجر به هرج و مرج در جامعه خواهد شد”. در این روز،خبر دیگری نیز در جلسه معارفه زمزمه می شد: برکناری سعید مرتضوی از دادستانی استان تهران و رفتن به یک جای نامعلوم.

صادق لاریجانی،رئیس جدید قوه قضائیه در مراسم معارفه خود ضمن انتقاد از پایمال شدن حقوق شهروندان، گفت کسی نباید جرات کند بر خلاف قانون حقوق مردم را ضایع کند و به سلب امنیت آنان مبادرت ورزد. به گزارش تابناک، رئیس جدید قوه قضائیه همچنین در سخنان خود از لزوم برخورد با افرادی سخن گفت که حقوق شهروندی را زیر پا گذاشته اند. او در ادامه بدون اشاره به اینکه برادرش محمدجواد ‏لاریجانی در این سال ها دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بوده،گفت “دیر یا زود این افراد را به محکمه “عدل” فرا خواهد خواند و حق مظلومان را از آنان خواهد ستاند.”

 

برکناری مرتضوی؟

در خبر ها آمده است که رئیس قوه قضائیه در اولین گام برای عملی کردن شعارهای خود قصد دارد، سعید مرتضوی را از دادستانی استان تهران برکنار کند و مقصد نامعلومی را برای وی در نظر گرفته است،.البته از آنجا که آیت الله خامنه ای،حامی مرتضویست، معلوم نیست این شایعه ریشه در تصمیمی کلی برای کنار گذاشتن مهره هایی چون مرتضوی دارد یا اینکه رئیس جدید قوه قضاییه نیز قرارست همان حرف هایی را تکرار کند که در دوران رئیس قبلی این قوه دهان به دهان می گشت.

سایت جهان نیوز گمانه زنی کرده است که دادستان یکی از استان های شرقی ایران جانشین مرتضوی خواهد شد. گفته می شود جانشین مرتضوی پرونده “خوبی” دارد.

فعالین حقوق بشر در داخل و خارج ایران بار ها از عملکرد سعید مرتضوی انتقاد و او را مسئول بسیاری از خشونت ها در بازداشت گاه های تهران معرفی کرده اند. او به عنوان فردی شناخته شده که مستقل از رئیس قوه قضائیه و خودسرانه عمل کرده است؛این در حالی است که صادق لاریجانی دیروز پرهیز از اقدام خودسرانه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: “عمل به قانون دارای نقص، بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه است.”

 

هاشمی: عادلانه قضاوت کنید

مراسم معارفه صادق لاریجانی دیروز البته به مکانی بدل شد تا آیت الله هاشمی رفسنجانی که پس از نماز جمعه ماه گذشته از شرکت در مراسم رسمی پرهیز کرده بود بار دیگر به صحنه بیاید و انتقاد های خود نسبت به رفتار حاکمیت را مطرح کند. او با بیان اینکه نبودن “قضاوت عادلانه” در کشور “یاس” جامعه را به دنبال خواهد داشت، به طور تلویحی روند برخورد با فعالین سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران را محکوم کردو هشدار داد در صورتی که یاس بر جامعه حاکم شود، بدنه جامعه دچار “هرج و مرج” خواهد شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، راه احساس امنیت در جامعه را چنین توصیف کرد “: اگر مردم بدانند مسیرشان به دستگاه قضایی افتاده و قضات عادلی حقوق آنها را رعایت کرده و تحت تاثیر قدرت‌ها و نفوذها قرار نمی‌گیرند، امنیت در جامعه به وجود می‌آید.”

حضور آیت الله هاشمی در مراسم معارفه صادق لاریجانی به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که او به عنوان اعتراض به انتخاب بحث بر انگیز محمود احمدی نژاد،از شرکت در مراسم تنفیذ و تحلیف او خودداری کرده بود.

 

احمدی نژاد تهدید کرد

محمود احمدی نژاد نیز در این مراسم حضور داشت؛او که به روال معمول با تاخیر در جلسه حاضر شد، در سخنانی تهدید آمیز، برخورد با مخالفین خود را مورد تاکید قرار داد. به گفته وی در اجرای عدالت باید “اولویت بندی” در دستور کار قرار گیرد: “کسی تردید ندارد که اگر در جامعه صاحبان قدرت به پای میز محاکمه کشیده شوند، پایین‌دستی‌ها جرات تخلف نخواهند داشت.”

احمدی نژاد در ادامه اظهارات خود به طور تلویحی به مخالفان نتایج انتخابات ریاست جمهوری- که هاشمی رفسنجانی هم یکی از آنهاست-  اشاره و آنان را  “صاحبان نفوذ” هایی معرفی کرد که نباید از رسیدگی قضائی مصون بمانند. احمدی نژاد پیشتر تصریح کرده بود پس از تنفیذ حکمش سر مخالفین را به سقف خواهد چسباند.