بی‌خبری از روزنامه‌نگاران دستگیر شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نفوذ اسم رمز سرکوب

دستگاه قضایی تاکنون توضیحی درباره وضعیت روزنامه نگارانی که طی روزهای گذشته بازداشت شده اند ارائه نداده اند، وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه امنیتی کشور سکوت اختیار کرده است و درعوض سازمان اطلاعات سپاه و رسانه های وابسته به این نهاد نظامی با اسم رمز “نفوذ” و “فتنه نفوذ” انواع و اقسام اتهامات سیاسی و امنیتی را متوجه بازداشت شدگان می کنند.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزائی و آفرین چیت ساز، ۴ روزنامه نگاری هستند که از لحظه بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده های خود نگرفته اند، این روزنامه نگاران در وضعیت نامعلومی به سر می برند و غیر از عیسی سحرخیز که هنگام بازداشت، اتهام توهین به رهبری، اجتماع و تبانی و همچنین تبلیغ علیه نظام متوجه او شده از اتهام یا اتهامات انتسابی به بقیه خبری در دست نیست.

 حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اما در سخنانی که واکنشی به این بازداشت ها تعبیر شده،گفته است نباید از گفته های آیت الله خامنه ای درباره نفوذ سواستفاده کرد.

یک روز پیشتر سازمان اطلاعات سپاه با انتشار اطلاعیه ای عنوان کرده بود که “چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت های متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند بازداشت شده اند”.

حسن روحانی اما در سخنانی به مناسبت ۱۳ آبان، سالروز گروگانگیری در سفارت امریکا در ایران، گفته است: “اگر رهبری انقلاب کلامی را عنوان می‌کنند به درستی آن را بفهمیم و پیاده کنیم و اجازه ندهیم افرادی از این کلمات در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی خود سوء استفاده کنند. نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و این‌طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.”

روحانی در ادامه ویدئویی که خبرگزاری ایسنا از او منتشر کرده افزوده: “مردم ما مردم بیدار هستند و کاملا متوجه هستند. از فردا با هرکسی که مخالف هستیم نیاییم انگی به او بچسبانیم و بخواهیم حزبی را به کنار برانیم. این به عکس تمام می‌شود. تاریخ ملت، انقلاب و انتخابات سال ۹۲ نشان داده که هرچقدر از این دست کار‌ها شود، تاثیر آن معکوس خواهد بود”.

او سپس درباره بازداشت های اخیر موضع گرفته و گفته: “مردم خوب می‌فهمند، معنی نفوذ، استکبار و منافع ملی را خوب می‌فهمند و آینده کشور را به خوبی احساس می‌کنند. بیخودی نرویم از اینجا، از آنجا، یک نفر یا دو نفر را به بهانه‌ای بگیریم و برای آن‌ها پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم این پرونده را در کشور بزرگ کنیم. بعد بگوییم این خط،، خط نفوذ است. واقعا با نفوذ مبارزه کنیم. با کلمات بازی نکنیم. بازی با کلمات واقعا به ضرر کشور و وحدت ملی است”.

واکنش حسن روحانی در حالی است که آیت الله خامنه ای در سخنان اخیرش گفته بود که “هیچ مخالفتی با اصل مذاکره با کشورها، اعم از اروپایی و غیراروپایی ندارد اما مورد آمریکا موضوع متفاوت است زیرا آنها تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند، به معنای نفوذ و باز کردن راه برای تحمیل است.”

او پیشتر نیز در سخنرانی های متعدد عنوان کرده بود که راه نفوذ امریکا را بعد از توافق هسته ای می بندیم.

پس سخنان اخیر آیت الله خامنه ای بود که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه از فتنه نفوذ به عنوان فتنه چهارم در انقلاب اسلامی نام برد و گفت: “عمق این خطر متأسفانه هنوز درک نشد، دشمن کار خود را شروع کرده اما اگر خطر نفوذ را درک کردیم، باید الان جلوی برخی از کارهایی که انجام می‌شود را بگیریم”.

یک روز پس از بازداشت این روزنامه نگاران شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهارات فردی به نام عاصف را پخش کرد که او را کارشناس سازمان اطلاعات سپاه معرفی می کرد. این فرد با انتساب اتهاماتی به بازداشت شدگان گفته است: “در این پرونده، مجموعه‌ای از مخرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه سازی از خبرگاران داخلی در راستای ادراک‌سازی تلاش می‌کردند”.

او روزنامه نگاران خارج از کشور را با عنوان روزنامه نگاران فراری متهم کرده که با طراحی شبکه ای در خارج از کشور تلاش داشتند “برخی روزنامه‌نگاران جوان را با فریب و وعده‌های توخالی جذب کنند اطلاعات خارج کنند و برخی اقدامات خرابکارانه انجام دهند”.

او گفته: برخی از موسساتی که مستقیما در این زمینه فعالیت می‌کردند و عناصر آنها کاملا شناسایی شده‌اند و اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت این شبکه‌ها در دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد

او بازداشت شدگان را وابسته به شبکه های سازماندهی شده نهادهای جاسوسی غربی خوانده و مدعی شده اعضای این شبکه از طریق بنیادهای وابسته به وزارت‌های امور خارجه هلند، انگلستان و سوئد برای شبکه‌سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان رسانه‌ای تلاش کردند.

به گفته او آلوده کردن نشریات داخل یکی از اهداف این شبکه بوده: “آنها تلاش کردند برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به صورت کاملا هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به صورت همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد، فشار بر دولت ایجاد کنند”.

 براندازی نظام جمهوری اسلامی، هدایت افکار عمومی و تغییر سبک زندگی، بزک کردن چهره آمریکا، زمینه‌سازی برای حضور رسمی‌ آمریکایی‌ها در ایران و جریان‌سازی جعلی حقوق بشر از سوی این کارشناس سپاه به عنوان اهداف این شبکه عنوان شده است.