اکران سانسور، نمایش تهدید

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

سریال‌سازی جم با بازی‌گران ایرانی

شبکه‌ی جم با چند بازی‌گر ایرانی برای ساخت یک سریال تلویزیونی قرارداد بسته و گفته می‌شود دو بازی‌گر زنی که این روزها تصاویر بی‌حجاب‌شان را منتشر کرده‌اند، جزو گروه بازی‌گران شبکه‌ی جم خواهند بود.

شبکه‌ی جم قصد دارد سریالی با عوامل کاملا ایرانی بسازد. گفته می‌شود این شبکه با بازی‌گران و عوامل فنی ساکن ایران وارد مذاکره شده و با آن‌ها قرارداد بسته. صدف طاهریان و چکامه چمن‌ماه که در یک ماه اخیر با انتشار تصاویر بی‌حجاب‌شان خبرساز شده‌اند، جزو بازی‌گران این سریال هستند و مانی کسرائیان نیز در این پروژه حضور خواهد داشت. کارگردانی این سریال به عهده‌ی محمد راوندی- کارگردان تله‌فیلم‌هایی چون “یک سفر به خصوص” و “غلط انداز”- است و بهروز وثوقی بازی‌گر سرشناس ایرانی نقش اول این مجموعه را به عهده دارد. این سریال که هنوز نام‌اش اعلام نشده، در کشور مالزی تصویربرداری خواهد شد.

شبکه‌ی جم که به دلیل پخش سریال‌های ترکی بین مخاطبان ایرانی محبوبیت بسیاری دارد، چند سالی است که با شرایط بسیار خوب با هنرمندان ایرانی از جمله گوینده‌گان و دوبلورها قرارداد می‌بندد و به نظر می‌رسد اینک با جذب بازی‌گران و کارگردان‌های ایرانی قصد دارد در زمینه‌ی سریال‌‌های ایرانی هم فعالیت بکند.

 

زنان شاه روی آنتن جمهوری اسلامی

سریال معمای شاه که از نیمه‌ی دوم آبان روی آنتن صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی می‌رود، برای اولین بار سه مقطع از زنده‌گی محمدرضا شاه پهلوی و همسران‌اش را به تصویر کشیده.

سریال پرهزینه‌ی معمای شاه که چند سالی ساخت‌اش طول کشیده، از نیمه‌ی دوم آبان روی آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌رود. این سریال که به کارگردانی محمدرضا ورزی ساخته شده، به سه مقطع از زنده‌گی محمدرضا شاه پهلوی و همسران‌اش می‌پردازد. در این سریال حدیث فولادوند نقش فوزیه، مهراوه شریفی‌نیا نقش ثریا و ساغر عزیزی نقش فرح را بازی می‌کنند. مدتی پیش و پس از انتشار اولین تصاویر از بازی‌گری که نقش فرح پهلوی را در این سریال بازی کرده، کاربران اینترنتی در سایت اینستاگرام به این بازی‌گر معترض شدند و او را به هم‌راهی با حکومت برای زیرسوال بردن نظام پیشین متهم کردند.

سریال‌های تاریخ در جمهوری‌اسلامی همیشه با سمت و سوی ایدئولوژیک و غیرمعتبر ساخته شده. اثر پیشین محمدرضا ورزی به نام سال‌های مشروطه هم با اعتراض گسترده تاریخ نگاران مستقل مواجه شد.

حدیث فولادوند در نقش فوزیه

مهراوه شریفی‌نیا در نقش ثریا

ساغر عزیزی در نقش فرح

در فیس‌بوک روزآنلاین بخوانید

مافیای فساد در سینمای ایران

صدف طاهریان بازی‌گری که به تاز‌ه‌گی از ایران خارج شده، در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی به اتفاقات پشت پرده‌ی سینمای ایران و شکل و شیوه‌ی انتخاب بازی‌گر اشاره کرد.

بازی‌گری که به تازه‌گی از ایران خارج شده و به دلیل انتشار تصاویر بی‌حجاب خودش از سوی مسئولان دولتی ایران مورد تهدید قرار گرفته، در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی به اتفاقات پشت پرده‌ی سینمای ایران و شکل و شیوه‌ی انتخاب بازی‌گر اشاره کرد و گفت: “ برای بازی در یک فیلم به من پیش‌نهاد رابطه‌ی یک ماهه دادند.” صدف طاهریان که در مصاحبه‌اش تاکید می‌کرد تنها راوی اتفاقاتی است که برای‌اش خودش افتاده، معتقد است در سینمای ایران به تنها چیزی که فکر نمی‌شود ساخت فیلم و کیفیت هنری اثر است و بخش عمده‌ی انرژی سازنده‌گان فیلم معطوف به اتفاقات پشت پرده و ایجاد رابطه‌ با بازی‌گران و دیگر عوامل زن سینما است. پس از این مصاحبه، فقیهه سلطانی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران در نامه‌ای خطاب به صدف طاهریان نوشت: “متاسفانه، متاسفانه، متاسفانه تمام چیزهایی که گفتید واقعیت دارد.”

مسئولان ارشاد اما در مقابل این گفته‌ها از خود واکنشی نشان ندادند و تنها به تهدید بازی‌گران کشف حجاب کرده اکتفا کردند.

 

سانسور سریال‌ها؛ به خاطر کشف حجاب

مدتی پس از کشف حجاب یکی از بازی‌گران سینمای ایران، بازی‌گر دیگری هم با انتشار تصویری بی‌حجاب از خود در سایت اینستاگرام در مرکز توجه قرار گرفت.

چکامه چمن‌ماه با انتشار تصویری بدون حجاب از خودش در سایت اینستاگرام، در مرکز توجه قرار گرفت. ابتدا برخی از سایت‌ها گزارش دادند که او برای همیشه از ایران خارج شده و پس از مدتی مسئولان ارشاد او و دیگر بازی‌گر کشف حجاب کرده را به کمبود عاطفی متهم کردند و گفتند که چنین بازی‌گرانی دیگر اجازه‌ی فعالیت در سینمای ایران را نخواهند داشت. ساعتی از موضع‌گیری مسئولان دولتی ایران نگذشته بود که چکامه چمن‌ماه تصاویر بی‌حجاب‌ خودش را از صفحه‌ی شخصی‌اش برداشت اما سانسور سریالی که این بازی‌گر در آن نقشی حاشیه‌ای داشته، نشان داد که مسئولان فرهنگی جمهوری‌اسلامی قصدی برای تغییر نظرشان ندارند. سریال”آسمان من” که برای معرفی فعالیت‌های سپاه پاسداران ساخته شده در پخش مجدد با حذف کاراکتری که توسط چکامه چمن‌ماه ایفا شده بود، روی آنتن رفت.

پیش از این، یکی از قسمت‌های سریال “آمین”، که با کمک نیروی انتظامی تهیه شده با یک روز تاخیر روی آنتن رفت تا نقشی که صدف طاهریان در این سریال بازی کرده، حذف بشود.

 

محمد؛ ادامه‌ی اکران تا رکورد شکنی!

محمد، تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی، در حالی که از حجم بالای تبلیغات و رانت‌های ویژه برای نمایش برخوردار است، فروش راضی‌کننده‌ای نداشته.

دو ماه از اکران فیلم محمد می‌گذرد و حجم بالای تبلیغات و رانت‌های ویژه مثل حضور اجباری دانش‌آموزان و کارمندان دولت برای دیدن فیلم در سینما، فرصت مناسبی بود تا این فیلم به مقام پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران برسد اما همان‌طور که روزنامه‌نگاران و منتقدان مستقل پیش‌بینی‌ کرده بودند، محمد با استقبال زیادی مواجه نشد و همچنان عنوان “پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران” به آثاری همچون: شهر موش‌ها، اخراجی‌ها و… اختصاص دارد. اما این‌طور که به نظر می‌رسد دولت و سازنده‌گان این فیلم ارزشی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که اکران محمد تا زمانی که به یک رکورد قابل‌اعتنا دست یابد، ادامه داشته باشد. رقم فروش پانزده تا بیست میلیارد تومان برای این فیلم مطلوب است و بر همین اساس احتمالا اکران فیلم تا رسیدن به این رکورد و معرفی‌اش به عنوان “پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران” ادامه خواهد داشت.

جواد طوسی یکی از منتقدان سینمای ایران چندی پیش در مطلبی که در روزنامه‌ی اعتماد منتشر شد، نوشته: “ باورتان می‌شود گاهی‌اوقات به‌جز خودم حتی یک تماشاچی دیگر هم نبوده و رویم نشده از سلام و علیک و آشنایی‌ام با صاحب سینما و مدیر داخلی‌اش سوءاستفاده کنم و بخواهم فیلم را فقط برای من نشان دهند. آخرین موردش فیلم محمد(ص) بود که هنگام دیدنش در چنین سالن بی‌تماشاچی‌ای حسی از افسردگی به وجودم راه یافت.”

 

جنگ کارگردان‌های دو دولت!

پس از نامه‌ی اعتراض‌آمیز مهدی کرم‌پور خطاب به مسئولان فرهنگی دولت حسن روحانی و حمایت از دولت قبلی، همایون اسعدیان با دفاع از دولت، این کارگردان را مورد انتقاد قرار داده.

همایون اسعدیان سخن‌گوی کانون کارگردانان سینمای ایران در مصاحبه‌ای درباره‌ی نامه‌ی مهدی کرم‌پور به مسئولان سینمایی کشور گفته: “ من عملکرد سازمان سینمایی را کاملا تایید نمی‌کنم و قبلا هم از موضع کانون کارگردانان ایرادهایمان را مطرح کردیم اما این‌که هم زمان دو نامه سرگشاده منتشر می‌شود که مشخصا از طرف جریان‌های همسو با دولت دهم و سازمان سینمایی آن زمان است و از آن طرف سایتی که متعلق به آن جریان است هم این دونامه را پوشش می‌دهد از حب علی نیست. به نظرم هدف‌های دیگری پشت این ماجراست. مشخصا این‌که وقتی دوستی با نگرفتن پروانه ساخت یک باره دچار کشفیات عجیب و غریبی می‌شود و حرف‌هایی می‌زند که انگار نمی‌دانسته واقعا جالب است. این حرف‌ها را اگر ایشان می‌دانسته و سکوت کرده و دنبال پروانه ساخت‌اش بوده که کار غیراخلاقی انجام داده است. اما اگر نمی‌دانسته و یک دفعه با نگرفتن پروانه ساخت به این کشفیات رسیده که مسئله دیگری است.”

کرم‌پور در نامه‌ی خودش با انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دولت حسن روحانی، از دوران احمدی‌نژاد به عنوان زمانی که همه می‌توانستند فیلم بسازند یاد کرده است!

 

شلاق بر پیکر تصویر

انجمن ملی کارگردانان‌، تهیه‌کنندگان، بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و عوامل سینمای ایتالیا با صدور بیانیه‌ایی از صدور حکم زندان و شلاق برای کیوان کریمی، فیلمساز کُرد ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نامه که به امضای کسانی مانند فرانچسکو برونی، آندره آ پورگاتوری، ماکو بلوچیو، پائولو سورنتینو، پائولو ویرزی، دانیل لوچتی، آنتونیو لوتی، استفانو رولی، کارلو وردونه، اوبرتو کونتارلو، آندریا پورگاتوری، مونیکا رامتا، آلبرتو مانی، رنزو سیناکوری، دیوید فراریو و روبرتو ونت رسیده، به کانون توجه مطبوعات و رسانه‌های ایتالیا تبدیل شده است. روزنامه‌های رپابلیکا و مانیفست صفحات ویژه‌ای به آن اختصاص داده‌اند.

کیوان کریمی، آذرماه سال ۹۲ در پی ساخت فیلم “نوشتن بر شهر” بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد. “نوشتن بر شهر” آخرین مستند این فیلمساز، به تاریخ دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب ایران می‌پردازد. برخی از فیلم‌های کریمی مانند “مرز شکسته” و “زندگی زن و شوهر” برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده‌اند. واکنش‌های جهانی به صدور حکم زندان و شلاق برای این فیلمساز کرد ایرانی در حالی ادامه دارد که در محافل فرهنگی هنری ایران توجه چندانی به این مجازات سنگین نشده است.